REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Max Trela
Czy można przerobić diesla na gaz? Jak to działa? Fot. Moto.wieszjak.pl
Czy można przerobić diesla na gaz? Jak to działa? Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik wysokoprężny zasilany gazem CNG to nie fikcja. Możliwe jest nawet zamontowanie instalacji gazowej CNG nawet do popularnych diesli.

Diesel na gaz – w czym problem?

Silniki diesla osiągają samozapłon, gdy mieszanka powietrzno-paliwowa ma 200-300 stopni C. Metan, aby się sam zapalić musi mieć temperaturę 550-600 st. C. Wytworzenie tak wysokiego ciśnienia, umożliwiającego pojawienie się tej temperatury jest bardzo trudne. Coś więc gaz w cylindrach musi zapalić.

REKLAMA

Zobacz narzędzie: Kalkulator LPG

Do zainicjowania procesu spalania metanu w silniku diesla na gaz potrzebna jest niewielka porcja oleju napędowego wtryskiwana do mieszanki metanu z powietrzem sprężanej we wnętrzu cylindrów. Najpierw zapala się „ropa” która podwyższa temperaturę w cylindrze i powoduje wybuch gazu.

Wszystkim steruje oczywiście niezależny (choć bywają już zintegrowane) komputery sterujące włączone do układu paliwowego silnika. Taki sterownik oddzielnie oblicza dawki gazu i oleju, w zależności od stopnia wciśnięcia pedału gazu i obciążenia silnika.

Czy diesel na gaz daje jakiekolwiek oszczędności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Eksploatacja silnika diesla na gaz CNG nie zmienia parametrów pracy silnika, za to jazda na nim jest o 30 proc. tańsza niż diesla zasilanego tylko olejem napędowym.

Zobacz też: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Koszty można jeszcze obniżyć stosując tzw. biodiesel, czyli biopaliwo. Wtedy koszty eksploatacji diesla na gaz można ograniczyć nawet o 45 – 50 procent.

Co z trwałością silnika diesla na gaz?

Pamiętajmy, ze w gruncie rzeczy mówimy mieszance dwóch paliw, a zatem warunki panujące w cylindrze nie odbiegają drastycznie od „zwykłego” diesla. Gaz jest rzeczywiście bardziej „suchy" niż olej napędowy, ale z kolei estry mają lepsze właściwości smarujące niż olej napędowy z ropy naftowej.

Jeszcze lepiej wygląda sprawa z biodieslem, który jest mieszanką estrów syntetycznych, które z założenia są bardziej odporne na temperaturę.

Można zatem powiedzieć, że zasilanie CNG połączone z biodieslem to rozwiązanie najtańsze i nie powoduje większego zużycia silnika niż sam olej napędowy!

Zobacz też: Jak LPG wpływa na zużycie silnika, jak powinna być wyregulowana instalacja gazowa?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA