REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie, problemy, opinie

Opel silnik 1.0 Turbo SIDI
Opel silnik 1.0 Turbo SIDI
Opel

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2014 Opel ogłosił wielki sukces. Inżynierowie niemieckiej marki zbudowali silnik 1.0 Turbo SIDI. Dziś firma wycofuje się z tej jednostki. Winne są awarie?

REKLAMA

W październiku roku 2013 Opel miał wielki powód do dumy. Niemcy zaprezentowali światu jednostkę napędową nowego typu. Benzyniak otrzymał tylko 3 cylindry, wysoką kulturę pracy oraz moc wynoszącą co najmniej 90 koni mechanicznych. Zadanie postawione przed silnikiem było dość proste. Miał zaoferować modelom segmentu A, B i C siłę oraz osiągi, a dodatkowo połączyć to wszystko z wybitną wręcz oszczędnością i możliwością spełnienia zaostrzających się norm emisji spalin. Bardzo ważną cechą nowego motoru benzynowego z Russelsheim było też zaawansowanie technologiczne.

REKLAMA

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opla ma 3 cylindry, 12 zaworów i 999 cm3 pojemności. Co oznacza SIDI? To skrót od nazwy Spark Ignition Direct Injection (zapłon iskrowy z wtryskiem bezpośrednim). Zarówno głowicę, jak i blok inżynierowie wykonali z aluminium. Paliwo jest dostarczane do cylindrów za pośrednictwem układu opracowanego przez Continentala i bezpośrednich wtryskiwaczy. Precyzyjna aparatura oszczędnie dawkuje paliwo, ale też sprawia że jednostka np. nie jest zalecana do zasilania LPG. Niemalże cały czas konieczny jest dotrysk benzyny, a to pod znakiem zapytani stawia oszczędności poczynione na LPG.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - kultura pracy i… moc!

Luz zaworowy w silniku 1.0 Turbo SIDI Opla jest regulowany hydraulicznie, za napędzanie rozrządu odpowiada łańcuch, a kulturę pracy poprawiają wałki wyrównoważające w pompie oleju. Miska olejowa zastosowana w jednostce mieści 4 litry płynu eksploatacyjnego o specyfikacji 5W-30. Niemcy zalecają wymianę smarowidła co 30 tysięcy kilometrów. Dla dobra takich elementów jak panewki czy turbosprężarka lepiej jednak skrócić interwał nawet o połowę. A jeżeli o turbosprężarce już mowa… Ta ma wysoki wskaźnik bezwładności, jest chłodzona cieczą, a do tego została połączona z kolektorem dolotowym wpuszczonym wewnątrz głowicy.

Zobacz również: Silnik 1.0 EcoBoost Ford - awarie, problemy, opinie

Początkowo silnik 1.0 SIDI Opla zadebiutował w dwóch wersjach mocy pod maską Opla Adama. Słabsza otrzymała 90 (oznaczenie B10XFL), a mocniejsza 115 koni mechanicznych (oznaczenie B10XFT). Niedługo później trafił też do gamy Corsy E. W roku 2015 - pod maską Opla Astry K - gama została uzupełniona wariantem 105-konnym (oznaczenie B10XFL). Jednostka napędowa była parowana z 6-biegową skrzynią manualną nowego typu. Konstrukcja opracowana przez Niemców charakteryzuje się niską masą. Sucha przekładnia waży zaledwie 37 kilogramów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - oznaczenia:

  • B10XFL - 90 KM przy 4000 - 6000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 3600 obr./min.
  • B10XFL - 105 KM przy 5000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 4250 obr./min.
  • B10XFT - 115 KM przy 5000 - 6000 obr./min., 170 Nm przy 1800 - 4700 obr./min.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Corsa E 90 KM 170 Nm 11,9 s. 180 km/h 5,5/5,0/3,9
Astra K 105 KM 170 Nm 11,6 s. 195 km/h 5,1/4,3/3,8
Adam 115 KM 170 Nm 9,9 s. 196 km/h 5,3/5,2/4,4

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - awarie? Jak na razie ich nie widać!

W tym momencie warto uspokoić kierowców. Jednostka ma już 5 lat, na razie jednak nie ma żadnych informacji mówiących o podwyższonym wskaźniku awaryjności - czy to płynących od kierowców, czy ośrodków w postaci Dekry. Silniki 1.0 Turbo SIDI Opla spisują się bez żadnych problemów, a kierowcy są zadowoleni. Wątpliwości? Te mogą być tak naprawdę dwie. Po pierwsze pięć lat to dopiero początek życia jednostki napędowej. Benzyniak będzie musiał służyć jeszcze co najmniej dekadę. W ten sposób prędzej czy później zaczną w naturalny sposób zużywać się w nim podzespoły.

Zobacz również: Silnik Opla 1.0 Turbo 12V SIDI

O ile to wyeksploatowania pewnych części nie można mieć pretensji, o tyle większy problem pojawi się w momencie ich wymiany. Bo konstrukcja silnika 1.0 SIDI Opla jest skomplikowana, to będzie musiało… kosztować. Przykład? Wyobraźcie sobie scenariusz naprawy turbosprężarki uszkodzonej po przebiegu na poziomie 250 czy 300 tysięcy kilometrów. Ta została przecież połączona z kolektorem dolotowym, a do tego jest chłodzona wodą. W efekcie koszt ingerencji mechanika może być na tyle wysoki, że ta w 10- czy 15-letnim aucie nie będzie opłacalna.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - główny zarzut dotyczy… spalania!

Druga z wątpliwości jest aktualna już dziś i dotyczy wyników spalania. Choć producent deklaruje że 115-konny Opel Adam 1.0 SIDI potrzebuje na pokonanie stu kilometrów w mieście tylko 5,3 litra benzyny, wynik ten nie ma wiele wspólnego z realnymi warunkami. W prawdziwym życiu mały hatchback nie jest w stanie spalić mniej niż 8,5 - 9 litrów. Jeszcze kilka lat temu kwestie związane z „optymistycznymi” danymi wpisywanymi do foldera nie dotyczyły bezpośrednio producentów. Teraz - w dobie standardu badania spalania WLTP - mają potężne wrażenie. A to jeden z faktorów sprawiających, że silnik 1.0 SIDI powoli znika z gamy Opla.

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Dziś turbodoładowanego benzyniaka z 3-cylindrową głowicą można wybrać właściwie tylko w Oplu Astrze. Jednostka została wykasowana z cennika Adama czy Corsy. Podczas prezentacji kolejnej generacji modeli segmentu B i C motor będzie sukcesywnie zamieniany na jednostkę 1.2 PureTech produkowaną przez koncern PSA. Taką decyzję podjęli oficjele francuskiej firmy po przejęciu Opla w 2017 roku. 3-cylindrowiec z Paryża spisuje się równie dobrze w czasie eksploatacji, w zasadzie nie ma listy charakterystycznych usterek, a do tego w przeciwieństwie do niemieckiego rywala naprawdę potrafi jeździć na kropelce.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - podsumowanie

Niemcy chcieli być innowacyjni i rzeczywiście tacy byli. Stworzyli silnik 1.0 SIDI, który jest i mocny, i oferuje dobre osiągi. Co ważne, na razie nic nie wskazuje na to, że downsizing w przypadku tej jednostki nie wiąże się z przykrymi konsekwencjami dla kierowcy. A to oznacza, że Adamów, Cors, czy Astr napędzanych tym benzyniakiem nie trzeba unikać na rynku wtórnym. Trzeba tylko się liczyć z wyższym niż to wynika ze specyfikacji spalaniem.

Silnik 1.0 Turbo SIDI Opel - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 31 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - 1087 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • sprzęgło komplet - od 635 zł
  • koło zamachowe - od 1135 zł
  • świeca zapłonowa - od 74 zł
  • sonda lambda - od 259 zł
  • turbosprężarka - od 2714 zł
  • przepływomierz - od 437 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA