Według Światowej Organizacji Zdrowia za 20 lat wypadki drogowe będą zajmować piątą pozycję na liście najczęstszych przyczyn zgonów na świecie. By zmienić tą smutną statystykę, Komisja Europejska wspólnie z organizacjami sektora transportu podjęła inicjatywę „e-Safety”, której celem jest poprawa bezpieczeństwa w transporcie, m.in. dzięki elektronicznym systemom instalowanym w pojazdach i wyposażeniu infrastruktury drogowej w systemy telematyczne.
Podstawową rolę w ramach propozycji e-Safety odgrywa ogólnoeuropejski system automatycznego powiadamiania ratunkowego, o nazwie eCall, bazujący na powszechnie znanym numerze alarmowym 112. Komisja Europejska szacuje, że wprowadzenie tego systemu mogłoby uratować około 2,5 tysiąca osób rocznie na terenie UE.
reklama
reklama
Jak to działa?
Urządzenie składa się z modułu detekcji wypadku oraz modułu teletransmisyjnego do komunikacji z Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Podczas wypadku moduł detekcji wyposażony w czujniki przyspieszeń, w określonych warunkach, uruchamia moduł teletransmisyjny wykorzystujący technologię GSM. Z kolei globalny system pozycjonowania satelitarnego GPS, umożliwia lokalizację pojazdu. W sytuacji, gdy dojdzie do poważnego wypadku, w następstwie którego zostaną wystrzelone poduszki powietrzne, automatycznie zostanie wyzwolona przez pokładową elektronikę auta usługa eCall. Po wyzwoleniu usługi eCall, urządzenie pokładowe w pojeździe wywoła numer alarmowy 112.
W tym samym czasie komunikat alarmowy, zawierający najważniejsze informacje o wypadku tj. czas, miejsce, współrzędne oraz opis pojazdu, zostaje wysłany do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Wszystko po to, by zminimalizować czas niezbędny do przyjazdu karetki w momencie, gdy kierujący i pasażerowie są nieprzytomni, a w sąsiedztwie zdarzenia drogowego nie ma osób, które mogłyby udzielić im pomocy. Szybka reakcja to większe szanse na uratowanie życie ofiar, stąd też w opinii służb ratunkowych obowiązuje tzw. zasada „złotej godziny”, zgodnie z którą udzielenie pomocy w pierwszej godzinie po wypadku znacznie zwiększa szanse poszkodowanych na przeżycie. System eCall można także uruchomić ręcznie za pomocą przycisku SOS, umiejscowionego na desce rozdzielczej auta.
Testy przeprowadzone m.in. przez Automobilklub ADAC zakończyły się sukcesem. System eCall działał z powodzeniem w trzech krajach: Niemczech, Włoszech oraz Austii.
Kiedy system zacznie funkcjonować?
Poparcie dla idei wdrożenia systemu eCall w Europie wyraziło większość państw, w tym również Polska. Jednocześnie, silnie akcentuje się potrzebę pełnego wdrożenia numeru alarmowego 112.Przewiduje się, że strategia, mającą doprowadzić do montowania urządzenia pokładowego systemu eCall we wszystkich nowych pojazdach w Europie, ma się pojawić z początkiem 2014 roku.