REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

 Instytut Transportu Samochodowego
Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.
dr inż. Piotr Kaźmierczak
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress
Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Czy warto kupować tanie reflektory ksenonowe, pozbawione homologacji i atestów, nie spełniające wymogów jakości? Okazuje się, że nie. Dlaczego? Zachęcamy do zapoznania się z opinią eksperta z Instytutu Transportu Samochodowego.

Od pewnego czasu obserwujemy wzmożony napływ części zamiennych, które nie posiadają odpowiednich atestów umożliwiających dopuszczenie ich do ruchu. Elementy te są produkowane na inne rynki niż europejski, na którym obowiązują wypracowywane od dziesięcioleci wymagania homologacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Części te mają niższą cenę, która niestety jest w wielu przypadkach współmierna do jakości wyrobu. Dlatego apelujemy do kierowców o zakup i montaż tylko homologowanych części, które są bezpieczne dla naszego pojazdu, jak również dla innych użytkowników dróg.

REKLAMA

Tani ksenon: oszczędność pozorna

REKLAMA

Przykładem takiego produktu są nieposiadające homologacji „ksenonowe” źródła światła, jakie mieliśmy okazję badać w naszym laboratorium. Posiadają one jażnik źródła wyładowczego zamontowany na trzonku popularnych żarówek halogenowych H4 lub H7. Takie źródła światła nie są dostosowane, zarówno pod względem geometrii jak i parametrów fotometrycznych, do pracy w reflektorach przeznaczonych do użytku z żarówkami halogenowymi.

Problem ten jest szczególnie istotny w reflektorach świateł mijania, które charakteryzują się tzw. granica światła i cienia, umożliwiającą skuteczne oświetlenie drogi przy ograniczeniu oślepiania innych użytkowników drogi.

Rys. 1 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z homologowaną żarówką H7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Rys. 2 Rozkład natężenia oświetlenia na pionowym ekranie pomiarowym - reflektor VW Jetta z „zestawem ksenonowym H7” (silne oślepianie innych kierowców w wyniku wielokrotnego przekroczenia wartości dopuszczalnych powyżej granicy światła i cienia).

Brak samopoziomowania: kolejny problem

REKLAMA

Sprawę pogarsza fakt, iż takie źródło światła umieszczone jest w standardowym reflektorze, przeważnie, bez układu automatycznego poziomowania, co powoduje nieprawidłowe ustawienie świateł przy obciążeniu pojazdu i oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Efekt oślepiania jest potęgowany również przez brak wymaganego układu czyszczącego klosz lampy (spryskiwacz lub wycieraczki).

Zanieczyszczenia na kloszu reflektora powodują rozpraszanie światła w obszarze powyżej granicy światła i cienia, i oślepianie innych użytkowników drogi, a dodajmy, iż wyładowcze ksenonowe źródło światła ma dwukrotnie większy strumień świetlny niż żarówka halogenowa. Utrzymywanie szyb reflektorów w należytej czystości ma jeszcze jedną przyczynę - jakiekolwiek zanieczyszczenia powodują także spadek strumienia świetlnego w obszarze poniżej granicy światła i cienia, co skutkuje słabszym oświetleniem drogi.

Zobacz też: Homologacja świateł: czemu służy? Ekspert ITS radzi

Należy pamiętać, iż każdy reflektor to precyzyjny układ optyczny, który jest dostosowany tylko do źródła światła danej kategorii, określonej w dokumentacji homologacyjnej (jej oznaczenie powinno być naniesione na szybę lub obudowę reflektora). Dlatego zamontowanie w nim źródła o innych parametrach daje nieprzewidywalne efekty oświetleniowe. Co więcej, praktycznie każda kategoria samochodowego źródła światła posiada trzonek innej konstrukcji tak, aby nie było możliwe przypadkowe czy celowe ich zamienienie.

Zobacz też: Światła do jazdy dziennej: jak je zamontować? Jakie są wymagania prawne? Ekspert ITS radzi

Jakiekolwiek modyfikacje oświetlenia samochodowego powodują niezgodność w wymaganiami technicznymi. W przypadku kontroli drogowej, policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, gdy stwierdzi, iż zamontowane oświetlenie nie spełnia wymogów prawnych. Może to rodzić także problemy podczas wypłaty ubezpieczenia po zaistniałej kolizji, a niekiedy może to być nawet uznane z jej bezpośrednią przyczynę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA