Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia
Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku? / fot. Fotolia
Kara za brak ubezpieczenia OC wcale nie jest najgorszą sankcją, która może spotkać nieubezpieczonego kierowcę. Prawdziwe kłopoty zaczynają się, gdy taka osoba spowoduje wypadek drogowy. Co grozi za brak ubezpieczenia OC w razie wypadku?

Kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego, które nakłada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, obecnie są znacznie wyższe niż jeszcze kilka lat temu. Perspektywa zapłacenia 4200 zł za dłuższą przerwę w ubezpieczeniu samochodu osobowego (ponad 14 dni), z pewnością nie jest zachęcająca. Kara nakładana przez UFG może być niewielkim problemem w porównaniu z następstwami spowodowania wypadku drogowego bez polisy OC. Wielu nieubezpieczonych kierowców już przekonało się, że finansowe konsekwencje spowodowanej kolizji mogą być dotkliwe przez długie lata.

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: UFG wypłaci odszkodowanie i później wystąpi o jego zwrot 

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja, która odgrywa ważna rolę w polskim systemie ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednym z jej głównych zadań jest gwarantowanie odszkodowań i zadośćuczynień dla osób poszkodowanych przez nieubezpieczonego kierowcę. Szybka rekompensata od UFG (zastępująca wypłatę z obowiązkowego OC) jest konieczna, bo ofiara wypadku nie powinna ponosić konsekwencji braku ubezpieczenia sprawcy i trudzić się z egzekwowaniem od niego odszkodowania (na drodze cywilnej).

W związku z powyższym, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych przewiduje rolę gwarancyjną dla UFG. Wspomniana instytucja po zlikwidowaniu szkody wystąpi (w ramach tzw. roszczenia regresowego) do nieubezpieczonego sprawcy wypadku o zwrot poniesionych przez nią kosztów. Roszczenie regresowe UFG zostanie skierowane zarówno do kierującego jak i właściciela nieubezpieczonego samochodu, jeżeli szkodę wyrządzono pożyczonym pojazdem. „W opisywanej sytuacji, obydwie osoby obciążone regresem, będą odpowiadały solidarnie. To oznacza, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może wystąpić do jednej z nich z roszczeniem o zwrot całości odszkodowania i odsetek. W razie pokrycia całej wymaganej kwoty przez jedną z osób odpowiedzialnych solidarnie, może ona wystąpić do drugiej strony z roszczeniem o zwrot połowy wydatkowanej kwoty” - tłumaczy Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.  

Osoba powodująca szkodę nieubezpieczonym samochodem (po jego wypożyczeniu), będzie odpowiadała wobec UFG solidarnie z właścicielem tego pojazdu.

Brak ubezpieczenia OC w razie wypadku: tylko w wyjątkowej sytuacji regres może zostać umorzony

Przez lata swojej działalności Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nauczył się sprawnie egzekwować należności wobec nieubezpieczonych kierowców. Jest to ważna kwestia, gdyż wpływy z opłat karnych oraz regresów, finansują działalność UFG (podobnie jak składki przekazywane przez ubezpieczycieli). Warto zdawać sobie sprawę, że w razie kłopotów z terminowym zaspokojeniem roszczenia regresowego przez dłużnika (przez 30 dni od wezwania do zapłaty), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny najpierw wystąpi do sądu o uzyskanie tytułu wykonawczego, a później ewentualnie skorzysta z pomocy komornika.

Egzekucja komornicza zobowiązań wobec UFG, oznacza wyższe koszty dla dłużnika (m.in. dlatego, że trzeba zapłacić komornikowi).

Osoba posiadająca zadłużenie wobec UFG, raczej nie może liczyć na przedawnienie tego zobowiązania. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny konsekwentnie dochodzi swoich roszczeń, co każdorazowo skutkuje przerwaniem terminu przedawnienia (wynoszącym 3 lata od daty likwidacji szkody przez UFG). Warto wiedzieć, że wspomniany fundusz ma również zwyczaj ponownego wszczynania wcześniej umorzonej egzekucji. Niektóre osoby posiadają wobec UFG tak wysokie zadłużenie (wynoszące na przykład kilkaset tysięcy złotych), że konieczność stopniowego zaspokajania regresu będzie im towarzyszyć prawdopodobnie do końca życia.

Pewną nadzieją dla dłużnika Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego może być tylko możliwość umorzenia zobowiązania albo zastosowania ulgi w spłacie (np. odroczenia terminu płatności). Zasady takiego preferencyjnego rozwiązania zostały określone w Statucie UFG i specjalnym regulaminie umorzeń dostępnym na stronie internetowej tej instytucji. Wspomniane dokumenty wskazują, że ulga w spłacie jest rozwiązaniem stosowanym wyjątkowo (podobnie jak umorzenie zobowiązania wobec funduszu). Takie preferencje dla dłużnika są możliwe do zastosowania np. wtedy, gdy jest on niezdolny do pracy na wskutek wypadku lub choroby, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej albo utracił majątek na wskutek zdarzenia losowego. Od negatywnej decyzji o umorzeniu długu/uldze w spłacie, niestety nie można się odwołać. Stanowisko Zarządu UFG w opisywanej sprawie jest ostateczne.

Szanse na umorzenie długu wobec UFG albo ulgę w spłacie występują wtedy, gdy dłużnik znajduje się w bardzo trudnej sytuacji życiowej lub finansowej. Decyzje w sprawie umorzenia długu/udzielenia ulgi, podejmuje Zarząd Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (po zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji do Spraw Umorzeń).

Źródło: Ubea.pl

Masz pytania o Polski Ład? Teraz możesz je zdać
e-Poradnia
e-Poradnia
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.