REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używana Dacia Sandero (2008-2012): tania w zakupie

Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Dacia Sandero
Dacia Sandero
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Dacia Sandero przebojem wdarła się na rynek aut osobowych. Receptą na sukces było połączenie starej, lecz sprawdzonej techniki Renault z w miarę atrakcyjną stylistyką zewnętrzną i niską ceną. Na rynku aut używanych koszt zakupu jest jeszcze atrakcyjniejszy, jednak czy niskobudżetowy samochód będzie dobrze się sprawował już po paru latach eksploatacji?

Używana Dacia Sandero: nadwozie

Nadwozie wygląda całkiem ładnie. Brak tu finezyjnych kształtów rodem z bratniego francuskiego koncernu, jednak ciężko to uznać za wadę. Ot nie rzucający się samochód do przemieszczania się z punktu a do punktu b. Rumuńska marka wyprodukowała także wersję Stepway, wyposażoną w dodatkowe akcesoria przywodzące na myśl auto uterenowione. W takiej wersji, mała Dacia może się naprawdę podobać. Główną rzeczą na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie kilkuletniej Sandero jest korozja. Niestety w większości egzemplarzy, znajdziemy kilka ognisk rdzy. Niepokojące są wyniki crashtestu przeprowadzanego przez NCAP, w którym Sandero otrzymało tylko 3 gwiazdki. Po części to wina słabego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa.

REKLAMA

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Używana Dacia Sandero: wnętrze

Wnętrza zdradza prawdziwe przeznaczenie auta. Miłośnik nowoczesnego designu, nie będzie się tu czuł najlepiej. Oszczędności widać na każdym kroku. Plastiki, których użyto do wykonania deski rozdzielczej są twarde, trzeszczą podczas jazdy. Sterowanie elektrycznymi szybami umieszczono na konsoli centralnej. Dużo egzemplarzy wyposażano w minimalnym stopniu, dlatego na liście wyposażenia możemy nie znaleźć nawet wspomagania kierownicy. Na fotelach siedzi się wygodnie, ale nie zapewniają one trzymania bocznego i są wykonane z bardzo słabej jakości tkaniny. Podczas jazdy męczące może być słabe wyciszenie kabiny. Przestronność także nie jest najlepszą stroną auta. Mimo sporych optycznie gabarytów, z tyły jest mało miejsca dla dorosłych pasażerów. Cieszy spory bagażnik (320l), szkoda tylko, że dostęp do niego utrudnia wysoki próg załadunku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używana Dacia Sandero: silniki

Silniki to konstrukcje Renault, dobrze znane i nie sprawiające wielu kłopotów użytkownikom. Diesel dostępny w Sandero to również silnik francuskiego koncernu, jednak o wiele gorszej opinii.

Używana Dacia Sandero: silniki benzynowe

Do wyboru są „benzyniaki” 1.2, 1.4 oraz 1.6 8V i 1.6 16V. Żaden z nich nie zapewnia Dacii świetnych osiągów, jednak można je uznać za trwałe. Głównie szwankują cewki zapłonowe, ale nie jest to nagminny problem. Po większych przebiegach kłopotliwe stają się wycieki z jednostki napędowej. Oprócz tego mają same zalety. Mechanicy dobrze je znają, a naprawy są dość tanie. Nawet korzystając z ASO, nie zrujnujemy się. Jeśli chodzi o osiągi to najlepszym kompromisem między spalaniem, a osiągami będzie 1.6 8V. Pozwala na w miarę dynamiczną jazdę, spalając przy tym podobne ilości paliwa co 1.4, i świetnie nadaje się do zasilania gazem. Podobnie jak reszta 8-mio zaworowych silników.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.2 16v 75 107 13.5 160 6
1.4 8v 75 112 13 162 6,5
1.6 8v       84-87 128 11,5 174 7
1.6 16v 105 148 11,3 182 6,8

Zobacz też: Używany Fiat Bravo II: trwalszy niż stereotypy

Używana Dacia Sandero: diesle

Dacia montowała w Sandero tylko jeden motor wysokprężny, ale za to w dwóch wariantach mocy. Chodzi tu o jednostkę napędową 1.5 dCi, często uważanej za jednostkę wysokiego ryzyka. W wielu przypadkach eksploatacja przebiegała bezproblemowo, aż do obrócenia się panewek korbowodowych, co skutkowało zniszczeniem silnika. Rzeczywiście wiele takich awarii się zdarzyło, jednak obecnie są to przypadki  incydentalne. Mimo wszystko, radzimy zachować ostrożność przy wyborze tego napędu. Oprócz wspomnianej wady, silniki te miewają problemy z osprzętem. Tutaj również należy pamiętać o tym, że wtryskiwacze są o wiele bardziej trwałe niż na początku produkcji. Podczas samej jazdy, motor odznacza się wspaniałą kulturą pracy, niskim spalaniem, a w wersji 90-konnej niezłą dynamiką.

silnik moc [KM] moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] śr. spalanie
1.5 dCi 68 160 15 157 5
1.5 dCi 90 200 13 165 4,6

Używana Dacia Sandero: zawieszenie

Zawieszenie oparto na prostych rozwiązaniach podobnie jak całe auto. MacPerhson z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Całość zestrojono pod kontem słabej jakości dróg, stąd miękkie resorowanie. Niestety nie należy ono do najtrwalszych. Likwidowanie luzów to jedna z podstawowych czynności naprawczych jakim poddawane są Dacie. Wahacze, silentblocki, drążki kierownicze „poddają” się dość szybko. Uwaga na korozję tłumika.

Zobacz też: Używany Daewoo Lanos: raport po 160 tys. kilometrów

Używana Dacia Sandero: skrzynia biegów

Biegi wchodzą z oporem. Najgorzej jest z biegiem wstecznym. Doraźnie pomaga wymiana mieszków skrzyni.

Używana Dacia Sandero: podsumowanie

Dacia Sandero to dobra propozycja na rynku aut używanych. Dla ludzi ze skromniejszym portfelem, którym zależy przede wszystkim na jak najmłodszym aucie nie ma lepszej propozycji na rynku wtórnym. To po prostu dobre auto, jeśli chcemy się przemieszczać z jednego miejsca na drugie.  

Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Dacia Sandero 1.2 16v LPG fot. Maciek Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA