REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Ford Ka: jankeski indywidualista

Piotr Czerniakowski
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress
Ford Ka nie każdemu się podoba. Z takiego założenia wychodzili jednak projektanci. fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze auto w gamie modelowej Forda – model Ka I generacji – produkowany był przez 12 lat – od 1996 do 2008 roku. W 2003 roku do odmiany 3-drzwiowej dołączyła usportowiona wersja SportKa oraz roadster StreetKa. Grupą docelową Forda Ka mieli być młodzi ludzie z dużych miast, dla których póki co ważniejsze jest codzienne przemieszczanie się z domu do pracy, niż rodzinne wyjazdy na wakacje.

Nadwozie Forda Ka

Zapewnie już w fazie projektowania wiadomo było, że stylistyka Forda Ka nie każdemu przypadnie do gustu. Taka jest jednak cena, jaką musi ponieść producent, decydując się na stworzenie auta „dla indywidualisty”. Pseudonim „KAczka” nie został bowiem nadany miejskiemu Fordowi jedynie ze względu na nazwę najmniejszego  Forda. Specyfika nadwozia polega głównie na tym, że nie odnajdziemy w niej żadnych ostrych kantów – Ka wygląda jak jeżdzące, zaokrąglone ze wszystkich stron pudełko. Niewątpliwą zaletą auta są jego wymiary – przy długości wynoszącej 362 cm i szerokości wynoszącej 163 cm nie będziemy mieli większych problemów przy parkowaniu w ciasnych miejscach. Ułatwi nam to także mocno ścięty tył auta, dzięki któremu dokładnie wiadomo gdzie „kończy się” się nadwozie. Widoczność lekko ograniczają szerokie słupki tylne.

REKLAMA

Zobacz też: Opinie kierowców o Fordzie Ka

Wnętrze Forda Ka

Również we wnętrzu auta jest dość oryginalnie. W oczy rzuca się przede wszystkim ciekawie zaprojektowana dwuramienna kierownica oraz „jajowaty” panel środkowy. Tak jak i na zewnątrz, w środku Forda Ka dominują owalne kształty. Ergonomia stoi na wysokim poziomie – obsługa radia i ogrzewania jest prosta, nie zapomniano również o schowkach. Gorzej wygląda już sprawa ze spasowaniem materiałów. Trzeszczenie plastików jest codziennością. Plusy Ford Ka zyskuje natomiast za wygodne i dobrze wyprofilowane fotele. Zapewniają one dobre trzymanie w zakrętach, które Ford Ka jest w stanie pokonywać naprawdę szybko. Jeśli chodzi o ilość miejsca w środku, to względnie komfortowo będziemy się czuć jedynie na przednich siedzeniach. Tylną kanapę powinniśmy raczej traktować jako dodatkowe miejsce na zakupy - bagażnik nie jest zbyt przepastny. 186 l starczy nam na kilka reklamówek lub jedną walizkę. Po złożeniu tylnej kanapy otrzymujemy już 725 l.

Wyposażenie Forda Ka

Podstawowe odmiany Forda Ka są bardzo ubogo wyposażone – w standardzie otrzymamy jedną poduszkę powietrzną oraz regulację tylnej kanapy. Nie mamy co liczyć nawet na..obrotomierz. Na rynku jest jednak wiele aut pochodzących z importu, których wyposażenie może zawierać wspomaganie kierownicy, klimatyzację, a nawet skórzaną tapicerkę lub szyberdach.

Zobacz też: Używane Mitsubishi Outlander: lider pseudoterenówek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd Forda Ka

W gamie silnikowej Forda Ka występowały jedynie ośmiozaworowe silniki benzynowe.

Podstawową jednostką w Fordzie Ka jest benzynowy silnik 1.3 ENDURA, którego konstrukcja pamięta jeszcze lata 80. ubiegłego stulecia. Rozwija moc 60 KM i ciężko się w nim doszukać jakichkolwiek zalet. Zarówno osiągi (15,4 s do 100 km/h), jak i zużycie paliwa (średnio 7,0 l na 100 km) nie nastrajają kierowcy pozytywnie. Tak samo jest z kulturą pracy.  Wraz z przeprowadzonym w 2003 roku liftingiem do gamy silników wprowadzono jednostkę 1.3 Duratec. Jest to konstrukcja  o wiele bardziej nowoczesna od jednostki ENDURA. Rozwija ona moc 70 KM i pozwala na rozpędzenie małego Forda do 100 km/h w 14,1 s. Spalanie auta z tym motorem wynosi średnio 7,5 l na 100 km. W odmianach StreetKa (roadster) oraz SportKa ( odmiana sportowa) pracował także silnik 1.6 DURATEC. Silnik ten zapewniał „Kaczce” naprawdę przyzwoite osiągi – na osiągnięcie prędkości 100 km/h auto potrzebowało jedynie 9,7 s. Spalanie pół litra wyższe niż w przypadku wersji 1.3.

Co polecamy w przypadku Forda Ka?

W przypadku wersji 3-drzwiowej jedyną wartą zainteresowania propozycją jest wersja z silnikiem 1.3 DURATEC. Jeśli szukamy auta, które da nam naprawdę wiele radości z jazdy, przemyślmy zakup wersji SportKa i StreetKa.

Zobacz też: Używana Honda Jazz: mądry wybór

Zawieszenie Forda Ka

Mocna strona Forda Ka. W zasadzie już w standardowej wersji auto zestrojone jest sportowe i daje dużo przyjemności z jazdy. Dodatkowo części do zawieszenia są naprawdę tanie.

Usterki Forda Ka

Silnik: problemy z falującymi obrotami, układem zapłonowym, silnikiem krokowym oraz przepustnicą.

Nadwozie: korozja – głównie na drzwiach, podszybiu i okolicach klapki wlewu paliwa.

Zawieszenie: pękające sprężyny zawieszenia, stukające łączniki stabilizatora z przodu.

Elektryka: pękająca izolacja na przewodach.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Ceny części do Forda Ka

Wahacz przedni: 161 zł

Amortyzator przedni: 337 zł

Klocki hamulcowe przednie: 123 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 212 zł

Sprzęgło kompletne: 360 zł

Reflektor przedni: 160 zł

Zobacz też: Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Podsumowanie – Ford Ka

Zalety: indywidualny styl, łatwość poruszania się w mieście, atrakcyjne ceny aut na rynku wtórnym.

Wady: Przestarzałe i paliwożerne jednostki napędowe, mały bagażnik, awaryjność jednostek 1.3 ENDURA.

Ford Ka jest dowodem na to, że nie trzeba wydawać majątku aby kupić ciekawe i nietuzinkowe auto. Jeśli odpowiada nam styl Forda Ka i nie odstraszają nas silniki o archaicznej konstrukcji i wysokim zużyciu paliwa, Ford Ka jest dobrą alternatywą dla miejskich, używanych aut.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

REKLAMA