REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308 GTI: Biały drapieżnik

Michał Karczewski

REKLAMA

REKLAMA

Jest niepozorny i usypia czujność, a potem niespodziewanie uderza. Łatwo go zlekceważyć i najeść się wstydu. Ukryty drapieżnik pokazuje pozerom gdzie ich miejsce.

W gamie 308 czai się prawdziwy rodzynek, który na drogach widziany jest równie często jak igła w stogu siana. To wersja wieńcząca cennik wersja GTI – coś dla tych, którzy nie chcą szpanować przed sąsiadem, zaś na drodze lubią objechać ryczące i ospojlerowane wozy. Z zewnątrz kompaktowy Peugeot nie jest ostentacyjny, z całej gamy wyróżnia się w sposób raczej dyskretny. Zmieniony tylny zderzak, podwójna końcówka wydechu, niewielki spojler nad tylną szybą czy ciemne wnętrza reflektorów muszą wystarczyć. I wystarczą. Moc na asfalt pomagają przenieść 18-calowe opony (zimowe Uniroyal) na grafitowych alufelgach. Całości dopełniają dyskretne znaczki „GTI” na przednich drzwiach.

REKLAMA

Zobacz też: Test Peugeot 308 SW: SWoboda konfiguracji

W środku uwagę zwracają przede wszystkim fotele. Bardzo wygodne, z porządnym trzymaniem bocznym i świetnym podparciem ud. To zawsze była mocna strona sportowych francuzów. Poza tym kokpit ma niewiele zmian w stosunku do innych 308-ek. Nieco inne wykończenie konsoli centralnej, metalowe wstawki na kierownicy, pedałach oraz kulka wieńcząca lewarek zmiany biegów, wykonana z tego samego materiału. Do tego półskórzana tapicerka, przeszyta czerwona nicią. To wszystko nadaje przyjemny klimat. Poza tym wnętrze zapewnia użyteczność tradycyjnego pięciodrzwiowego kompakta.

Zobacz też: Peugeot 308: jakiego wybrać? Poradnik kupującego

308, podobnie jak jego poprzednik, nawiązuje do minivanów. Był to dla mnie pewien dysonans. Jakoś takie „rodzinne” wnętrze nie pasowało mi do jazdy w styli GTI. Szybko jednak okazuje się, że frajda z jazdy jest nie mniejsza od tych aut, w których siedzi się tuż nad asfaltem. Może tylko wolałbym, aby po opuszczeniu fotela i kierownicy maksymalnie do dołu - jej  wieniec nie zasłaniał ¼ górnej części zegarów. Ogólne wrażenie przestrzeni potęguje ogromny szklany dach. Funkcjonalność bagażnika – na piątkę. W testowanej wersji nieco miejsca zajmował umieszczony tam subwoofer. Pomyślano o przydatnych haczykach na torby z zakupami. To rewelacyjne rozwiązanie kosztuje może z 2 zł i powinno być obowiązkowe w każdym aucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 308 CC: francuski kompromis

Sercem 308 GTI jest znany z RCZ-a turbobenzynowy 1.6 HTP o mocy 200 koni. Świetna jednostka, powstała we współpracy z BMW, to mocny punkt auta. Chętnie rwie do przodu w całym zakresie obrotów. Nie ma tez turbodziury. Szybko łapie wysokie obroty (około 3000 obrotów przy 110 km/h na „szóstce”), ale taka sportowa charakterystyka, znana również z RCZ-a, jest tu bardzo na miejscu. Tym bardziej, że basowy pomruk wydechu jest rewelacyjny. Spalanie? Maksymalnie nie przekroczyło w teście 12 litrów. Przeciętnie zmieścimy się w 10. Można mniej, ale nie podejrzewam, żeby było to celem zakupu takiej wersji. Skrzynia manualna, pracuje poprawnie, ale lewarek mógłby stawiać większy opór - taki jak w autach sportowych.

Zobacz też: Test Peugeot 308: na bogato

Siła wspomagania układu kierowniczego jest odpowiednia dla słabszych odmian 308, ale w GTI powinna być nieco mniejsza. Ogólna precyzja prowadzenia auta jest jednak dobra, a porządne zawieszenie rekompensuje tę niedogodność. Nie jest zbyt sztywne, ani za miękkie. Po prostu dobrze łączy sportowy charakter ze specyfika jaka potrzebna jest na słabych drogach. Hamulce okazują się skuteczne, nawet po wielu hamowaniach ze sporych prędkości.

Zobacz też: Test Peugeot 508 SW: Nieprzekombinowany

308 po cichu wkradło się w do segmentu GTI. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że dawno nie jeździłem tak dobrym, sportowym kompaktem. Takim, który daje prawdziwą frajdę z jazdy. Francuski producent nie jest jednak nowicjuszem w kategorii tego typu pojazdów, wiec i dobry efekt konstrukcji nie dziwi. Auto kosztuje 93 200 zł, a wiec jego cena jest niższa od Golfa GTI (210 KM) o ponad 13 tysięcy. To spora różnica. Najmocniejsze 308 pewnie nigdy nie będzie tak popularne, jak jego niemiecki konkurent. Po prostu jest w cenniku i czeka na świadomych swojego wyboru klientów.

Peugeot 308 GTI -wętrze
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -tył
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -przód
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -przód/bok
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -bok
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -tył/bok
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -deska rozdzielcza
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -fotel kierowcy
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -tylna kanapa
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -bagażnik
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -zegary
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -silnik
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -bagażnik
Maciek Medyj
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA