REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Peugeot 308 SW: SWoboda konfiguracji

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Francuzi już wielokrotnie udowodnili, że potrafią konstruować rodzinne vany na każdej płycie podłogowej. Peugeoty z oznaczeniem SW od wielu lat kojarzą się z kombiakami o podwyższonym stopniu praktyczności. W teście Peugeot 308 SW w najnowszej odsłonie.

Peugeot 308 został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku. Był to pierwszy Peugeot z ósemką na końcu nazwy. Auto zastąpiło wysłużony model 307 (Peugeot 307 zdobył tytuł Car of the Year 2001) Przez ponad 6 lat produkcji sprzedano około 3 miliony egzemplarzy tego auta.

REKLAMA

Wśród nagród, jakie otrzymał model 308 można znaleźć „Złotą Kierownicę” magazynu Auto Bild w 2007, wyróżnienia za silniki roku w 2007 i 2008 oraz rosyjską nagrodę „Za Roulem 2009” w grupie samochodów kompaktowych. W testach bezpieczeństwa Peugeot 308 zdobył 5 gwiazdek zgodnie z wytycznymi Euro NCAP.

Peugeot 308 zakwalifikował się również do finałowej siódemki konkursu Car of the Year 2008. Francuski koncern podkreśla, że od momentu debiutu rynkowego łączna sprzedaż gamy przekroczyła już poziom 900 000 sztuk.

Zobacz też: Test Peugeot 508 SW: Nieprzekombinowany

Model 308 to przede wszystkim bardziej dopracowana konstrukcja. Podczas projektowania auta inżynierowie skupili się nad usuwanie wad jego poprzednika. Kilka tygodni temu testowaliśmy Peugeota 308 w wersji Allure ze 150 konnym dieslem pod maską (Test Peugeot 308 2,0 HDi FAP Allure).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym razem mieliśmy okazję przekonać się, ile przestrzeni można wygospodarować umiejętnie kształtując niewielką karoserię.
Wygląd zewnętrzny

REKLAMA

Co nowego? Poliftingową  trzysta ósemkę, która jest w polce sprzedawana od czerwca 2011 roku, rozpoznamy dzięki nowym zderzakom i umieszczonym w nich diodach LED do jazdy dziennej. Cechą charakterystyczną droższych wersji są ciemne klosze przednich lamp. Przedstawiciele Peugeota twierdzą, że klosze lamp ksenonowych są w kolorze tytanu.

Wzbogacono także paletę kolorystyczną o nowe propozycje, m.in. o nowy błękit, którym została pokryta karoseria testowanego auta.
Reszta karoserii pozostała bez zmian. 308 SW jest nadal agresywne z przodu i nieco ociężałe z tyłu. Jednak optyczna ociężałość jest efektem ubocznym walki o komfort pasażerów.
Sylwetka auta jest miła dla oka, co bezpośrednio przekłada się na popularność tego modelu. Nie tylko dane sprzedażowe, ale i częstotliwość z jaką spotykamy takie auta na ulicy świadczą o tym, że Peugeot ma olbrzymią grupę zwolenników.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Peugeot 508 - lekkość i wygoda

Wnętrze/wyposażenie

Przestronne wnętrze  w modelu 308 uzyskano dzięki kilu zabiegom. Zaczynając od nieco oddalonej od kierowcy deski rozdzielczej, po płaską podłogę pod drugim i trzecim rzędem siedzeń.
Przednie fotele są odpowiednio duże i na tyle wygodne, że bez problemu można w nich jechać kilka godzin. W drugim rzędzie znajdziemy trzy oddzielnie regulowane siedzenia, które można zdemontować w bardzo prosty sposób. Trzeci rząd należy traktować jako awaryjne (na krótkie trasy).

Całe wnętrze zostało wykonane z dużą starannością. Poszczególne elementy są dokładnie spasowane, a materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej wyglądają na trwałe.
Obsługę multimediów ułatwia ergonomiczne rozmieszczenie przycisków i pokręteł.

Zobacz też: Test Peugeot 207 SW: kombi z kosmosu

Na liście wyposażenia testowanego egzemplarza znajdziemy wszystko, co potrzebne do komfortowego podróżowania, m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, nawigację satelitarną, komputer pokładowy i wiele innych udogodnień.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje: systemy ABS ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (AFU), elektroniczny rozdzielacz siły hamowania (REF) oraz system kontroli trakcji (ASR), a także system kontroli stabilności ESP, boczne i przednie poduszki powietrzne.

Elementem, który potęguje poczucie przestrzeni jest ogromny przeszklony dach, który można zasłonić elektronie sterowaną roletą.

Jako ekologiczny bonus dla wersji e-HDI, która wyróżnia się obniżoną o 25 kg masą i obniżeniem oporów powietrza, dorzucono opony o obniżonych oporach toczenia i system start/stop.
Bagażnik w konfiguracji siedmioosobowej prawie przestaje istnieć, a nawet jeśli nie używamy trzeciego rzędu siedzeń, a tylko je wozimy, przestrzeń jest ograniczona. Dla wariantu pięcioosobowego mamy do dyspozycji 508 litrów, a maksymalnie (po wyjęciu pięciu tylnych foteli) przewieziemy  1736 litrów pakunków.

Zobacz też: Test Peugeot 5008: krążownik szos

Silnik i zawieszenie

REKLAMA

Silnik oznaczony jako e-HDI został wzbogacony o systemy dbające o obniżenie zużycia paliwa. Dzięki temu spełnia od normę emisji spalin Euro 5. Dobrze znana fanom Peugeota jednostka o pojemności 1,6 litra generuje teraz 112 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Jednostka ta charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i dużą elastycznością, przy niewielkim apetycie na paliwo. Zużycie na poziomie 6,5 litra w trybie mieszanym i około 5,5 litra w trasie uzyskaliśmy bez wysiłku.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa prawie 12 sekund, a prędkość maksymalna auta wynosi 185 km/h.
Zawieszenie modelu 308 nieźle sprawdza się na naszych nierównościach. Pracuje cicho i zapewnie odpowiedni komfort. Zwolennicy sportowego stylu jazdy mogą narzekać na przechyły nadwozia w zakrętach, jednak 308 SW nie został stworzony do sportu, a ze swojej roli wywiązuje się idealnie.

Progresywne wspomaganie kierownicy pracuje bez zarzutu, dzięki czemu prowadzenie auta nie sprawia najmniejszego problemu.

Zobacz też: Peugeot RCZ: TT po francusku

Podsumowanie

Peugeot 308 SW zyskał dzięki modernizacji bardziej nowoczesny wygląd (światła LED do jazdy dziennej). Zastosowanie technologii e-HDI na pewno przypadnie do gustu kierowcom dbającym o ekologię. Dodatkowe dwa siedzenia zamontowane w bagażniku to główny wyróżnik modelu 308 na tle konkurencji.

Dodatkowym argumentem przemawiającym na korzyść 308 SW Active jest jego cena, która obecnie (promocja) wynosi niecałe 78 tysięcy złotych.

Dane techniczne:

Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI 112 KM Active

Typ silnika

turbodiesel

Pojemność

1 560 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

112 KM/3600 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

270 Nm/1750 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

508 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

450/181,5/155,5 cm

Rozstaw osi

270,8 cm

V-max

185 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

11,9 s.

Zużycie paliwa*

5,1/4/4,4 l/100km

Cena

Od 78 400 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 308 SW w wersji siedmioosobowej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW w wersji pięcioosobowej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW w wersji pięcioosobowej z płaską podłogą bagażnika. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW po faceliftingu wygląda tak samo jak jego poprzednik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: tył. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW ma w nowym zderzaku światła LED do jazdy dziennej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW wyposażony w technologię e-HDI. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW e-HDI jest wyposażony w felgi w rozmiarze 16 cali i opony o obniżonych oporach toczenia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW po wyjęciu foteli ma bagażnik o pojemności 508 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW bez foteli trzeciego rzędu i bez rolety. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW w drugim rzędzie ma trze oddzielne siedzenia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW ze złożonymi fotelami drugiego rzędu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW ze złożonymi fotelami drugiego rzędu i płaską podłogą przestrzeni bagażowej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW z wyjętymi siedzeniami drugiego i trzeciego rzędu ma bagażnik o pojemności ponad 1700 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW ma kierunkowskazy zamontowane pod lusterkiem zewnętrznym. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW jest dostępny z silnikiem e-HDI o pojemności 1,6 lira, który generuje moc 112 KM. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: konsola centralna. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: panel automatycznej dwustrefowej klimatyzacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: panel obsługujący systemy multimedialne auta. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: wyświetlacz nawigacji znajduje się na szczycie deski rozdzielczej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: przednie fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: fotele drugiego rzędu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW: fotele trzeciego rzędu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW e-HDI od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,9 sekundy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI rozpędza się maksymalnie do 185 km/h. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI zużywa średnio około 6,5 litra oleju napędowego na 100 km/h. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW to jeden z niewielu kompaktów, które mają możliwość przewiezienia 7 osób. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 SW w testowanej wersji kosztuje obecnie około 78 tysięcy złotych. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA