Kategorie

Test Peugeot 308 CC: francuski kompromis

Tomasz Korniejew
Peugeot 308 CC - klasyczne auto na nadmorskie bulwary. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 CC - klasyczne auto na nadmorskie bulwary. Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 CC to jeden z najelegantszych kompaktowych coupe - kabrioletów na rynku. Sprawdziliśmy, czy turbodoładowany silnik o mocy 200 KM zmienia bulwarowego z natury „Francuza” w iście sportową zabawkę.

Największym problemem w stylizacji kompaktowych coupe-kabrioletów jest zachowanie ładnych proporcji. Konieczność zmieszczenia w przedziale bagażowym składanego, metalowego dachu wymusza na projektantach stylizacyjny kompromis. Stąd wiele tego typu konstrukcji w wersji coupe prezentuje się trochę pokracznie ale rekompensuje niedostatki stylizacyjne możliwością jazdy z wiatrem we włosach.

Nadwozie

Mimo, że Peugeot 308 CC nie wyróżnia się dużymi gabarytami (nadwozie ma długość 444 cm, szerokość 181,7 cm i wysokość 142,6 cm) podczas parkowania warto pozostawić po bokach nieco więcej miejsca niż zwykliśmy to robić w przypadku aut z bardziej typowym nadwoziem. Przekonaliśmy się o tym parkując pod centrum handlowym. Stosunkowo szerokie nadwozie w połączeniu z długimi drzwiami powoduje, że aby wygodnie wysiąść z pojazdu trzeba dość daleko odchylić drzwi.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Na tym problemy parkingowe się kończą. Dostęp do przedziału bagażowego ułatwia obszerna pokrywa bagażnika. Jednak sytuacja się trochę komplikuje, gdy rozłożymy dach. Wtedy będziemy zmuszeni wciskać bagaże w wąską szparę między podłogą bagażnika, a złożonym w prostokątną bryłę dachem.

Biorąc pod uwagę urodę 308 CC trzeba przyznać, że auto najlepiej prezentuje się w wersji z otwartym dachem. Wtedy nadwozie ma najładniejsze proporcje. W wersji coupe linia jest nieco zaburzona. Ładnym akcentem stylizacyjnym w przedniej części nadwozia są reflektory z ciemnym tłem oraz światła LED wkomponowane w zderzak.

Wnętrze

Stylizacja i jakość wykończenia wnętrza Peugeota 308 CC zasługują na najwyższe noty.
Tablica przyrządów jest obszyta skórą, co dodaje wnętrzu nuty ekskluzywności.
Na górze środkowej konsoli umieszczono elektrycznie składany wyświetlacz zestawu audio i klimatyzacji.
Na sportowych, obszytych skórą fotelach siedzi się wygodnie, ale szkoda, że pozycja za kierownicą jest typowa dla tradycyjnych aut kompaktowych, a nie coupe.
Żeby zająć miejsce na tylnej ławeczce 308 CC należy odchylić jeden z przednich foteli i mocno pochylić głowę (jeżeli dach jest złożony). Nie ma co liczyć na dużą ilość miejsca w tylnym rzędzie, ale obiektywnie rzecz ujmując mogą tam zająć miejsce dwie dorosłe osoby i to na trochę dłużej niż jedynie krótką przejażdżkę.

Zobacz też: Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Bagażnik 308 CC ma objętość od 226 do 403 l w zależności od tego, czy dach jest rozłożony, czy nie.

Napęd/układ jezdny

Silnik 1.6 THP o mocy 200 KM znany ze sportowego modelu RCZ to bardzo mocne źródło napędu dla 308 CC, ale czy czyni z niego auto sportowe?
Przyjrzyjmy się danym producenta – przyspieszenie od 0 do 100 km/h 7,6 s, prędkość maksymalna – 240 km/h, elastyczność od 80 do 120 km/h na czwartym biegu 5,6 s, słowem przyzwoicie, ale z drugiej strony szału nie ma.
Spory moment obrotowy przekazywany jest na przednią oś co skutkuje mocnym czuciem napędu na kierownicy. Dobrze jeżeli jedziemy po suchej i równej drodze. Wtedy 308 CC mknie jak po szynach. Gorzej sprawa wygląda na mokrym asfalcie i podczas jazdy po koleinach.
Opisywany Peugeot ze względu na spora masę 1537 kg i  - jak to w przypadku aut typu cabrio bywa – średnią sztywność nadwozia, nie zachęca do popuszczania wodzy fantazji na zakrętach. Układ kierowniczy jest doskonały jak na typowego hatchbacka, ale zbyt mało „sportowy” jak na 200-konne coupe. Z drugiej strony duży plus należy przyznać skrzyni biegów – zestopniowaniu, precyzji działania i hamulcom.
Zawieszenie ma charakter bardziej komfortowy niż sportowy, czyli w podsumowaniu rysuje nam się misz-masz.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta QV: w pakiecie oferuje emocje

Peugeot 308 CC jest takim autem… „pomiędzy”. Pomiędzy rasowym coupe, a komfortowym cabrio dla leniwych kierowców. Z jednej strony ma świetną jednostkę napędową, gwarantującą dobrą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu, w dodatku nieźle brzmiącą. Ma sportowe nadwozie, sportowe fotele, przyzwoitą skrzynię biegów i dobre hamulce.
Z drugiej strony siedzi się w nim w pozycji typowej dla przeciętnych hatchbacków, ma dość miękko zestrojone zwieszenie, „cywilny” układ kierowniczy i spory bagażnik.

Podsumowanie

Peugeot 308 CC to samochód, który zadowoli większość kierowców. Jest motoryzacyjnym kompromisem. Łączy w sobie dwa nadwozia, jest dynamiczny, ale dość oszczędny, szybki ale komfortowy, jest czteroosobowy, ale ma spory bagażnik. A cena?
Żeby stać się właścicielem 200-konnego 308 CC trzeba wydać minimum 121 000 zł, bo opisywana jednostka napędowa występuje tylko w jednej, najbogatszej specyfikacji. Podstawowa odmiana 308 CC z silnikiem o mocy 120 KM jest dostępna od 92 200 zł, czyli pod względem kosztów 308 CC również prezentuje się nieźle.

Zatem kto będzie rozczarowany? Kierowcy rządni sportowych emocji. Ci owszem, powinni wybrać opisywany 200 – konny silnik, ale opakowany w inny model Peugeot’a – w RCZ.

Zobacz też: Peugeot RCZ: TT po francusku

Dane techniczne:

Peugeot 308 CC 1.6 THP Feline

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 598 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

200 KM/5800 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

275 Nm/4500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

226 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

444/181,7/142,6 cm

Rozstaw osi

260,5 cm

V-max

237 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

7,6 s.

Zużycie paliwa*

9,3/5,6/7 l/100km

Cena

Od 121 900 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Peugeot 308 CC jak większość kabrioletów "cierpi" na niedostatki w sztywności nadwozia. Fot. Moto.wieszjak.pl
Z tej perspektywy Peugeot 308 CC wygląda na dynamiczne i zgrabne auto. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tylna część nadwozia Peugeot'a 308 CC w wersji z zamkniętym dachem prezentuje się najmniej atrakcyjnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Rozkładanie i składanie dachu w Peugeot 308 CC odbywa się automatycznie (po wciśnięciu przycisku) i trwa ok. 20 s. Fot. Moto.wieszjak.pl
Tablica przyrządów Peugeot'a 308 CC jest świetnie wykończona i atrakcyjna pod względem stylizacyjnym. Fot. Moto.wieszjak.pl
Atrakcyjne, wygodne fotele Peugeot'a 308 CC. Fot. Moto.wieszjak.pl
Na tylnej kanapie Peugeot'a 308 CC siedzi się całkiem wygodnie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Bagażnik Peugeot'a 308 CC ma objętość od 226 do 403 l. Fot. Moto.wieszjak.pl
Doskonała jednostka napędowa 1.6 THP o mocy 200 KM zapewnia niezłe osiągi i spala średnio 7 l/100 km. Fot. Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.