Kategorie

Test Mazda3 MPS: Generator endorfin

Jakub Tujaka
Mazda3 MPS ma silnik o pojemności 2,3 lita o mocy 260 KM. Fot. Moto.wieszjak.pl
Czekolada czy Mazda3 MPS? Co ma wspólnego jedno z drugim? Otóż i Mazda, i "Milka" podnoszą poziom endorfin. Okazuje się też, że Mazda3 MPS jest niewiele droższa czekolady.

Najnowsza generacja Mazdy3 została wprowadzona do sprzedaży w naszym kraju w połowie 2009 roku. Kilka miesięcy później w ofercie producenta pojawiła się jej najmocniejsza wersja (MPS), która przejęła od poprzedniego MPS-a nieco zmodyfikowany silnik MZR DISI o pojemności 2,3 litra wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Jednostka osiąga moc maksymalną 260 KM i maksymalny moment obrotowy 380 Nm.

Auto zostało zaprojektowane według filozofii Zoom-zoom, a według przedstawicieli marki, Zoom-zoom to entuzjazm, dynamizm i sportowy duch.

Kilka miesięcy temu mieliśmy okazję przetestować Mazdę3 sedan z oszczędnym silnikiem diesla (test znajdziesz tutaj).

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 3

Nadwozie

Już „cywilna” Mazda3 wygląda o wiele bardziej odważnie niż większość oferowanych w Europie kompaktów. Przodem „trójka” przypomina najnowsze wcielenie jej większej siostry, czyli modelu 6.

Pięciodrzwiowe nadwozie pokryte białym perłowym lakierem zostało wzbogacone o sportowe akcenty takie jak: spojler nad tylną szybą, wlot powietrza na masce, podwójną końcówkę układu wydechowego, listwy progowe i specjalnie zaprojektowane felgi.

Całość wygląda spójnie i rasowo, jak na prawdziwego hot hatcha przystało.

Zobacz też: Mazda MX-5 - którą wybrać? Poradnik kupującego

Wnętrze/wyposażenie

Reklama

Kabina pasażerska również otrzymała sportowe dodatki, takie jak: wyprofilowane fotele, które zostały wykonane częściowo ze skóry i wykończone czerwonymi szwami, podobnie jak kierownica oraz cyfrowy wskaźnik doładowania. Reszta to znane z bogatszych wersji wyposażeniowych rozwiązania takie jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, system audio sygnowany przez BOSE, wielofunkcyjna kierownica i wiele, wiele innych.

Uwagę przyciąga wyświetlacz komputera pokładowego umieszczony na szczycie deski rozdzielczej, ponieważ ma zupełnie inną kolorystykę niż pozostałe wyświetlacze oraz elementy wnętrza.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje 6 poduszek powietrznych, ABS z systemem elektronicznego rozdziału siły hamowania EBD oraz z układem awaryjnego hamowania EBA, a także system dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy DSC z elektronicznym układem kontroli trakcji TCS. Dodatkowo auto jest wyposażone w sprzęt monitorujący martwe pole (RVM), który ostrzega kierowcę o tym, że istnieje ryzyko zajechania drogi innemu samochodowi.

Te wszystkie elektroniczne wspomagacze mają na celu zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, a co najważniejsze w żaden sposób nie przeszkadzają kierowcy.

Zobacz też: Volvo C30: jakie wybrać? Poradnik kupującego

Napęd/zawieszenie

Reklama

Silnik MZR o pojemności 2,3 litra ma moc 260 KM. Jest to wartość imponująca, ponieważ napęd jest przenoszony jedynie na przednią oś. Aby to oddawanie mocy było jak najbardziej skuteczne inżynierowie Mazdy zastosowali w mniejszym MPS-ie dyferencjał o ograniczonym poślizgu wewnętrznym, czyli szperę.

Dodatkowo przednie osie również zostały zmodyfikowane, aby zmniejszyć wpływ napędu na elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który w tym przypadku jest bardziej bezpośredni niż w słabszych „trójkach”.

Medal należy się również za pracę skrzyni biegów, ponieważ przełożenia są dobrze zestopniowane, a sam drążek pracuje precyzyjnie i z typowym dla Mazdy oporem.

Duża moc i potężny moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych sprawia, że kierowca może błyskawicznie przyspieszyć ze startu zatrzymanego jak i w każdym innym momencie. Osiągi są godne prawdziwego sportowca. Przyspieszenie ważącego niecałe 1300 kg auta od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Mazda3 MPS udowadnia, że imponujące osiągi nie muszą być okupione wysokim spalaniem, ponieważ silnik ten średnio zużywa około 11,5 litra benzyny (producent zaleca tankowanie paliwa 98). W ruchu miejskim na przejechanie 100 kilometrów potrzeba około 14 litrów, a osiągnięcie spalania na poziomie 9 litrów w trasie nie wymaga większego wysiłku.

Jazda Mazdą3 MPS to sama przyjemność. Auto łatwo daje się wyczuć i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa, także dzięki skutecznie działającemu układowi hamulcowemu.

Dość sztywno zestrojone zawieszenie (niższe niż w słabszych wersjach o 10 mm), sprawdza się zarówno na krętych drogach jak i podczas podróżowania autostradą. Auto niemal nie przechyla się w zakrętach i nie wykazuje nerwowego zachowania na nierównościach.

Zobacz też: Test Mazda 3 1.6 MZ-CD: oszczędność kosztem dynamiki

Podsumowanie i cena

Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę nie tylko wyglądem, ale także dzięki temu, że każde naciśnięcie pedału przyspieszenia oprócz wciskania pasażerów w fotele, uwalnia z tłumików układu wydechowego rasowy pomruk. Te zewnętrzne bodźce natychmiast docierają do mózgu, który reaguje produkcją olbrzymich ilości endorfin (hormonów szczęścia). Stąd w definicji Zoom-Zoom znalazło się słowo euforia, pozostałe słowa definiujące filozofie Mazdy to: dynamizm - cechujący nadwozie i sportowy duch - opisujący silnik.

Mazda3 MPS podobnie jak czekolada podnosi w organizmie poziom endorfin i o dziwo ostry hatchback japońskiego producenta jest tylko niewiele droższy od popularnej Milki. W przeliczeniu na kilogramy, Mazdę3 MPS można mieć już za niecałe 90 złotych „za kilo”, a bogato wyposażony (w orzechy i bakalie) przysmak to wydatek około 70 złotych za każdy kilogram.

Co więc jest lepsze? Czekolada czy Mazda3 MPS? Niewątpliwie uzależnienie od „zamykania obrotomierza” w japońskim hot-hatchu jest lepsze niż problemy zdrowotne związane z nadmierną konsumpcją czekolady. Choć z pewnością droższe.

Mój wybór: Mazda3 MPS

Cena testowanego egzemplarza to około 120 tysięcy złotych.

Dane techniczne

Mazda3 MPS 2,3 MZR DISI 260 KM

Typ silnika

benzyna

Pojemność

2 261 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

260 KM/5500 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

380 Nm/3000 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

aut. 5-bieg

Pojemność bagażnika

300 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

450,5/177/146 cm

Rozstaw osi

264 cm

V-max.

250 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

6,1 s.

Zużycie paliwa*

13,2/7,5/9,6 l/100 km

Cena

Od 123 900

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda3 MPS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma dwie końcówki układu wydechowego i spojler nad tylną szybą. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS wyróżnia się także dużym wlotem powietrza na masce. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS występuje jedynie jako pięciodrzwiowy hatchback. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przycisk do sterowania centralnym zamkiem. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma składaną tylną kanapę co zwiększa możliwości przewozowe auta do 1360 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma bagażnik o pojemności 340 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: aluminiowe pedały. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w system bezkluczykowy. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: wielofunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS panel obsługi klimatyzacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS jest wyposażona w nagłośnienie BOSE. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tablica przyrządów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: deska rodzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: silnik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS ma specjalnie zaprojektowane 18 calowe felgi z lekkich stopów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przednie reflektory przypominają te z modelu Mazda6. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS zwraca na siebie uwagę dynamicznie zaprojektowaną karoserią. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS rozpędza się do 250 km/h. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: tył. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda3 MPS: przód. Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.