REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda5: zoom zoom van

Jakub Tujaka

REKLAMA

REKLAMA

Mazda5 to bez wątpienia jeden z najlepiej wyglądających vanów oferowanych na polskim rynku, a dynamiczny wygląd Mazdy5 to tylko wstęp do długiej listy zalet oferowanych przez ten model.

Mazda5 idealnie wpisuje się w lansowane przez media motoryzacyjne „rosnące wymagania klientów” i w każdej kwestii, która może zadecydować o zakupie auta, ma wiele do zaoferowania.

REKLAMA

Karoseria Mazdy5

Klinowata karoseria Mazdy5 ma służyć zmniejszeniu oporów powietrza, a co za tym idzie ograniczenie zużycia paliwa. Boki nadwozia zostały ozdobione falistymi przetłoczeniami, które są elementem stylu w projektowaniu nazwanym motywem Nagari (Nagari oznacza przepływ). Nowa Mazda5 znacznie różni się od poprzedniczki tylną częścią nadwozia. Zrezygnowano z pionowych lamp umieszczonych na słupkach, na rzecz skośnie zamontowanych dużych świateł.

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 5

Z przodu rzucają się w oczy duże wloty powietrza i krótka maska. W przypadku testowanego egzemplarza pracuje pod nią dwulitrowy benzyniak o mocy 150 KM.

Przesuwane tylne drzwi są bardziej praktyczne, ze względy na to, że są większe niż ich uchylane odpowiedniki, a także łatwiej ich używać w wąskich miejscach parkingowych czy garażach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze Mazdy5

REKLAMA

Wnętrze Mazdy5 to wzór ergonomii i funkcjonalności. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana bardziej zachowawczo, niż karoseria auta. Brakuje jej nieco koloru, ponieważ czerń tworzyw tylko miejscami rozjaśniają chromowane dodatki. Zegary są czytelne, ale nudne.  

Zaletą wnętrza Mazdy5 jest dobre rozmieszczenie wszystkich przycisków i przełączników na desce rozdzielczej. Multifunkcyjna kierownica, która jest obszyta skórą, pozwala na kontrolowanie radioodtwarzacza i obsługiwanie tempomatu bez odrywania od niej rąk.

Panel sterowania klimatyzacją jest złożony z trzech dużych pokręteł i kilku przycisków, z obsługą których nikt nie będzie miał problemu.

Na szczycie deski rozdzielczej znajduje się wyświetlacz klimatyzacji i komputera pokładowego, co również jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi aby sprawdzić zasięg, średnie zużycie paliwa czy temperaturę panującą na zewnątrz auta.

Zaplanowanie podróży ułatwi system nawigacji zamontowany w aucie, który również nie wymaga zapoznawania się z instrukcją obsługi. Dotykowy wyświetlacz to obecnie standard w aucie w tym przedziale cenowym.

Zobacz też: Test Mazda MX-5: drogowy akrobata

Mazda5 w testowanej wersji mogła przewieźć maksymalnie 7 osób w trzech rzędach siedzeń, które były obszyte skórą i wykończone czerwonymi dodatkami. Zaczynając od przodu, fotele kierowcy i pasażera są dość duże i wygodne. Łatwo zająć w nich wygodną pozycję dzięki temu, że mają szeroki zakres regulacji. W drugim rzędzie wygospodarowano miejsce dla trzech osób, jednak skrajne siedziska i oparcia są znacznie szersze, niż środkowe, które należy traktować jako miejsce awaryjne. Trzeci rząd to dwa fotele, które przewiozą "statystycznego Polaka" zapewniając mu minimum miejsca potrzebnego do podróżowania. Ostatni rząd siedzeń chowa się w podłodze bagażnika tworząc płaską powierzchnię. Przestrzeń bagażowa ma pojemność około 780 litrów (mierzone do linii dachu) w wersji pięcioosobowej i około 160 litrów w wersji pięcioosobowej.

Silnik i zawieszenie Mazdy5

W testowanym egzemplarzu Mazdy5 zamontowano benzyniaka o pojemności 2 litrów o mocy 150 KM. Silnik charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niezłą elastycznością. Mazda5 nie jest demonem prędkości i nie wciska w fotel przy przyspieszaniu, ale nie została stworzona do generowania takich emocji. Zarówno w trasie, jak i w mieście japoński van sunie gładko połykając kolejne kilometry. Zużycie paliwa zależy od stylu jazdy kierowcy. Respektując przepisy o ograniczeniu prędkości poza miastem komputer pokładowy informował o średnim zużyciu paliwa na poziomie 7,5-8,5 litra benzyny na 100 kilometrów, a jazda w mieście "kosztowała" około 10-11 litrów.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Na pochwałę zasługuje praca skrzyni biegów, która jest dobrze zestopniowana, a jej lewarek idealnie leży w dłoni i pracuje bardzo precyzyjnie.  

Zawieszenie pracuje cicho i zapewnia duży komfort jazdy. Mazda5 ma bezpośredni układ kierowniczy, dzięki czemu kierowca nie ma problemu z wyczuciem gabarytów auta. Nawet bardziej dynamiczne pokonywanie zakrętów nie robi wrażenia na układzie zawieszenia, który dopuszcza jedynie lekkie przechyły karoserii. Model 5, podobnie jak w przypadku innych pojazdów ze stajni Mazdy daje dużo przyjemności z jazdy.

Podsumowanie

Mazda5 to jeden z najciekawszych vanów oferowanych obecnie na naszym rynku. Świetne własności jezdne i bogate wyposażenie oferowane w przystępnej cenie może przekonać wielu klientów. Podwyższony poziom funkcjonalności i bogate wyposażenie oferowane w przystępnej cenie to cechy, które decydują o zakupie auta tego segmentu.

Dane techniczne:

Mazda5 MZR 2,0 Sport

Typ silnika

benzyna

Pojemność

1 998 mc3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

150 KM/6200 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

191 Nm/4500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

man. 6-bieg

Pojemność bagażnika

780 l

Wymiary (dł./szer./wys.)

458,5/175/161,5 cm

Rozstaw osi

275 cm

V-max

194 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

11 s.

Zużycie paliwa*

9/5,7/6,9 l/100km

Cena

Od 93 200 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda5 -przód. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -bagażnik w wersji pięcioosobowej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -bagażnik w wersji siedmioosobowej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -fotele trzeciego rzędu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -fotele trzeciego rzędu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -przednie fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -elektrycznie sterowanie tylnymi drzwiami to element wyposażenia Sport. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 elektrycznie sterowane szyby i lusterka. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 silnik. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -dotykowy wyświetlacz systemu nawigacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -multifunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -multifunkcyjna kierownica. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 -zegary. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 wyświetlacz systemu klimatyzacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Mazda5 - deska rozdzielcza. Fot. Moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA