Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Kalinowski Marcin
Mazda 6 nie jest najszybszym autem w klasie średniej. Nie jest też na pewno najbardziej ekskluzywna. Poza wyglądem jej zalety wcale nie są widoczne na pierwszy rzut oka, jednak po chwili okazuje się, że ma ich całe mnóstwo.

Mazda 6 pojawiła się w sprzedaży w 2002 roku. Auto zastąpiło udany model 626 jako sedan klasy średniej. Zadanie nie było łatwe, bowiem 626-tka bardzo dobrze sprzedawała się już od 1978 roku. 6-tka została jednak bardzo dobrze przyjęta, przy czym nie bez znaczenia pozostawał fakt, że dość szybko zyskała opinię auta niezawodnego.

Drugą generację 6-tki pokazano po raz pierwszy publiczności na targach we Frankfurcie w 2007 roku. Druga generacja była dłuższa i szersza od pierwszej, ulepszono zawieszenie i zredukowano poziom hałasu w kabinie. Obecnie auto produkowane jest w kilku fabrykach: w Japonii (Hofu w Hiroszimie), w USA (Flat Rock w stanie Michigan), w Kolumbii (Bogota), a nawet w Chinach i Tajlandii.

Do redakcyjnego testu trafiła najbardziej "sportowa" ze wszystkich 6-tek, czyli wersja Sport ze 180-konnym silnikiem Diesla. To też najdroższa ze wszystkich Mazd 6 dostępnych obecnie w ofercie.

Nadwozie

Mazda 6 wygląda... nieziemsko. Lekko muskularne, opływowe nadwozie, podkreślona linia nadkoli, delikatnie opadająca w dół linia dachu i minimum ostrych kątów. Wygląd auta zresztą mówi sam za siebie, wiele osób kupuje 6-tkę między innymi dla jej wyglądu. Jest niezwykle agresywna i jednocześnie elegancka. Prezentowana na zdjęciach Mazda 6 to model po faceliftingu, który Mazda zafundowała autu w 2010 roku. Zmieniono przedni zderzak i grill, a także przednie lampy (pod osłonami kryją się reflektory adaptacyjne). Bagażnik mieści od 510 do 1702 litrów bagażu (po rozłożeniu foteli).

Zobacz też: Opinie kierowców o Mazda 6

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, model Sport wcale nie różni się tak bardzo stylistycznie od innych aut. Nie ma tu dodatkowego pakietu ospojlerowania, a piękne 18-calowe aluminiowe felgi można dokupić do właściwie każdego innej wersji 6-tki.

Wnętrze i wyposażenie

Za kierownicą Mazdy 6 człowiek czuje się... niezwykle skoncentrowany. Wnętrze jest bardzo japońskie, okraszone nutką utylitarystycznego minimalizmu, dlatego nic nie rozprasza kierowcy podczas jazdy. Według filozofii projektowania Mazdy, czyli "zoom zoom", auto ma dawać maksymalną przyjemność z jazdy.

Siedząc za kierownicą 6-tki jedyne, co przykuwa naszą uwagę, to klasyczny obrotomierz i prędkościomierz. Reszta przestaje być istotna w momencie, kiedy ruszamy z miejsca. Pomaga fakt, że obsługa najważniejszych elementów wyposażenia jest niezwykle prosta. Radio to kilka dużych przycisków i pokręteł (można nim też sterować z kierownicy), a wentylacja i klimatyzacja to klasyczny już dla aut japońskich układ trzech dużych pokręteł w dolnej części środkowej konsoli. Jest czysto i ergonomicznie.

Oczywiście nie ma róży bez kolców. Wnętrze Mazdy 6 nie zwraca na siebie zbyt wielkiej uwagi... bo nie jest jakoś wybitnie ładne. Dyskusyjna jest kolorystyka zegarów. Czerwone zegary - ok, ale fioletowo-dyskotekowa obwódka i białe wskazówki już troszkę psują efekt. Podobnie jest z materiałami. Montaż jest pierwsza klasa, jednak wydaje mi się, że w aucie za tę cenę plastiki mogłyby sprawiać nieco lepsze wrażenie, podobnie jak lepsza mogłaby być jakość użytej skóry. Zwłaszcza, jeśli porównamy wnętrze 6-tki z dowolnym autem niemieckim z tego samego segmentu.

Miejsca za kierownicą jest sporo, co jednak nie oznacza, że nie mogłoby być nieco lepiej. Zauważą to jednak dopiero wysocy kierowcy, którzy lepiej czuć będą się za kierownicą np. Hondy Accord, która zapewnia nieco większy zakres regulacji foteli i kierownicy. Skłamałbym mówiąc, że miejsca jest za mało, jednak dość duże auta klasy średniej mogą pozwolić sobie na nieco większą ekstrawagancję w dziedzinie przestrzeni. W drugim rzędzie foteli jest jednak bardzo dobrze, dwie osoby będą podróżować w dużym komforcie, zakładając, że kierowca z przodu nie odsunie sobie fotela "do oporu".

Dalej: napęd i zawieszenie


Napęd i zawieszenie

Pod maską Mazdy 6 Sport znalazł się... silnik Diesla. Wybór jednostki wysokoprężnej jako "tej sportowej" zawsze trochę mnie dziwił. W tym jednak wypadku 2,2-litrowy silnik o mocy 180 koni chowa pewnego dość istotnego asa w rękawie.

Mocy i momentu silnik ma pod dostatkiem. Niestety na osiągach odbija się masa auta, które waży 1570 kg. Dlatego też 400 Nm momentu obrotowego i 180 KM mocy pozwalają na rozpędzanie Mazdy 6 do 218 km/h, a pierwszą setkę osiągamy po 8,7 sekundy. Wynik niezły, ale w porównaniu z konkurencją 6-tka nie wypada rewelacyjnie. Nawet w przypadku nieco szybszej 2,5 litrowej 170-konnej wersji benzynowej. Szybszy jest np. Ford Mondeo (7,5 sekundy do setki w wersji z 240-konnym silnikiem benzynowym), Opel Insignia 2,8 V6 260 KM ma do setki 7,1 sekundy (a nie jest to nawet wersja OPC!). Szybszy jest nawet arcyrywal 6-tki z Japonii, czyli Honda Accord.

Mazda 6-tka chowa jednak w rękawie dwa asy jeśli chodzi o silnik. Po pierwsze, jej najszybsza wersja jest od konkurencji sporo tańsza. Po drugie... szybka jazda 6-tka nie powoduje szybkiego opróżnienia portfela kierowcy. Na trasie 180-konny silnik spala tylko około 6 litrów na sto kilometrów, natomiast w mieście, pomimo szczerych chęci i jazdy zupełnie nie przypominającej ekologiczną, nie udało się przekroczyć progu... 7,5 litra na sto kilometrów. Oszczędność 180-konnego Diesla jest wręcz zdumiewająca, przy czym producent chwali się, że przy ostrożnej jeździe zużycie paliwa może spaść nawet do 6,9 litra na 100 km. Nie widzę z tym żadnego problemu.

Zobacz też: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Kolejnym atutem Mazdy 6 jest jej doskonałe niezależne zawieszenie (z przodu MacPhersony, z tyłu multilink). Auto prowadzi się doskonale, bardzo łatwo jest je wyczuć, przez co początkujący kierowcy nie będą zbyt długo przyzwyczajać się do charakterystyki jezdnej. Wiele rzeczy zostało tu dobrze przemyślanych: świetnie chodzi sprzęgło, a opór pedału hamulca jest "w sam raz" - wystarczająco lekko aby łatwo i sprawnie hamować i wystarczająco ciężko aby samochód nie stawał dęba przy przypadkowym dotknięciu.

Podsumowanie i ceny

Mazda 6 w topowej wersji nie jest autem drogim. Wersja Sport ze 180-konnym 2,2 litrowym Dieslem kosztuje, pomijając promocje, 132 300 złotych (nadwozie hatchback). Kombi jest o 2 tysiące złotych droższe.

Mazda 6 to przede wszystkim wyjątkowo komfortowe, dyskretne, oszczędne, łatwe w obsłudze i niezwykle przyjemne w prowadzeniu auto. Owszem, konkurencja produkuje auta szybsze (i droższe!), jednak kierowca w 6-tce czuje się jak w dobrze skrojonym garniturze firmy być może niezbyt ekskluzywnej, ale świetnie wiedzącej na czym polega "jej biznes". Kilka stylistycznych wpadek we wnętrzu nie jest w stanie przekreślić faktu, że 6-tka jest naprawdę doskonałym samochodem godnym polecenia każdemu kierowcy.

Dane techniczne Mazda 6 Sport 2,2 180 KM:

Długość: 4755 mm

Szerokość: 1795 mm

Wysokość: 1440 mm

Rozstaw osi: 2725 mm

Masa: 1570 kg

Pojemność bagażnika: 510 litrów

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1702 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Napęd: przedni

Typ silnika: diesel

Liczba cylindrów: 4

Pojemność silnika: 2183 ccm

Moc silnika: 180 KM/3500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 400 Nm/1800-3000 min

Prędkość maksymalna: 218 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 sekund

Zużycie paliwa: 6,9/4,5,5,4 (miasto/trasa/średnia - według danych producenta)

Mazda 6 drugiej generacji dostępna jest w trzech wersjach nadwozia: sedan, hatchback i kombi fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 drugiej generacji pojawiła się na rynku w 2007 roku fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 w 2003 roku zdobyła drugie miejsce w konkursie European Car of the Year fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 drugiej generacji jest dłuższa i szersza od swojej poprzedniczki fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Mazda 6 w topowej wersji nie jest autem drogim. Wersja Sport ze 180-konnym 2,2 litrowym Dieslem kosztuje, pomijając promocje, 132 300 złotych fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Do redakcyjnego testu trafiła najbardziej "sportowa" ze wszystkich 6-tek, czyli wersja Sport ze 180-konnym silnikiem Diesla fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
18 calowe felgi dostępne są jako dodatek. Mazda 6 Sport fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Siedząc za kierownicą 6-tki jedyne, co przykuwa naszą uwagę, to klasyczny obrotomierz i prędkościomierz fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wnętrze Mazdy 6 nie zwraca na siebie zbyt wielkiej uwagi... bo nie jest jakoś wybitnie ładne fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wnętrze jest bardzo japońskie, okraszone nutką utylitarystycznego minimalizmu, dlatego nic nie rozprasza kierowcy podczas jazdy fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Producent chwali się, że przy ostrożnej jeździe zużycie paliwa może spaść nawet do 6,9 litra na 100 km fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Miejsca za kierownicą jest sporo, co jednak nie oznacza, że nie mogłoby być nieco lepiej fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
W drugim rzędzie foteli jest jednak bardzo dobrze, dwie osoby będą podróżować w dużym komforcie, zakładając, że kierowca z przodu nie odsunie sobie fotela "do oporu" fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Wysoko podnoszona klapa bagażnika zapewnia dużą swobodę w pakowaniu bagażu fot.moto.wieszjak.pl
moto.wieszjak.pl
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.

    Polacy znowu kupują nowe auta. Rośnie ruch w salonach

    Polacy znowu kupują nowe auta. W styczniu i lutym br. odnotowano o ponad 3% więcej wizyt w salonach niż w analogicznym okresie ub.r.

    Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł

    Nissan elektryczny? Marka będzie rozwijać e-napędy i ma na to całkowicie nowy pomysł. Chodzi o komponenty modułowe.

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Range Rover ma pomysł

    Kradzież na walizkę. Jak się zabezpieczyć auto? Odpowiedź może stanowić nowy Range Rover Velar i zastosowany w tym aucie system multimedialny.

    Wynajem auta w firmie to nowy kierunek rozwojowy

    Wynajem auta w firmie? Aż 42 proc. firm handlowych planuje wynajmować pojazd. A takie dane oznaczają spore przetasowanie na rynku finansowania.