| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Prędkość i fotoradary > Fotoradary – dla bezpieczeństwa, czy dla zysku? Aktualne przepisy

Fotoradary – dla bezpieczeństwa, czy dla zysku? Aktualne przepisy

Fotoradary uszczuplające portfele kierowców i przekazujące je do kasy gmin zostały objęte zmianami określonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniach z czerwca 2011 roku. Czego teraz powinniśmy się spodziewać mijając fotoradar?

Spór o sensowność ustawiania fotoradarów trwa odkąd zaczęły pojawiać się na naszych drogach. Wśród wielu teorii pojawiały się także te, które wspominały o negatywnym wpływie fotoradarów na bezpieczeństwo ruchu. Argumentowano przede wszystkim, że zaskoczeni kierowcy w celu uniknięcia mandatu gwałtownie hamowali przed urządzeniem rejestrującym powodując zagrożenie dla jadących z tyłu. Kuriozalnie, takie hamowanie w pewnych przypadkach mogło być całkowicie nieopłacalne, bo za stworzenie zagrożenia lub utrudnienia ruchu podczas hamowania grozi nam od 100 do 300 zł. W efekcie mandat za spowodowanie kolizji mógłby być wyższy niż kara za przekroczenie prędkości.

Fotoradar czy atrapa fotoradaru

To pytanie powinno padać coraz rzadziej podczas mijania masztu z fotoradarem. Zgodnie z nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym ze stycznia 2011 roku oraz rozporządzeniem z czerwca 2011 roku, poprzez maszty fotoradarów rozumie się obudowy wraz z działającymi urządzeniami do rejestracji prędkości. Jednak obecnie znajdujemy się w okresie przejściowym. Instytucja zarządzająca fotoradarami, czyli Inspekcja Transportu Drogowego musi wykonać prace dostosowujące maszty do przepisów w ciągu 36 miesięcy od ogłoszenia rozporządzenia. Czyli termin ten upływa 29 czerwca 2014 roku. ITD zapowiedziało, że w tym czasie na naszych drogach może pojawić się trzysta nowych fotoradarów, albo i więcej. Natomiast ostatecznie miejsc, w których natkniemy się na puste obudowy może być znacznie mniej (nawet o około 700), bo zgodnie z ustawą, każda skrzynka do tego czasu będzie musiała posiadać wewnątrz fotoradar. Wszystko będzie zależeć od tego, na ile fotoradarów wystarczy pieniędzy.

Zobacz też: Czy policja może mierzyć prędkość z helikoptera?

Gdzie powinniśmy uważać na fotoradary?

Zgodnie z rozporządzeniem z 17 czerwca w sprawie warunków lokalizacji, sposobu oznakowania i dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, fotoradary mogą być - jak dotychczas – ustawiane przy drogach krajowych, autostradach, drogach wojewódzkich, lokalnych, a także ulicach miejskich. Zgodnie ze zmianami wprowadzonymi wraz z rozporządzeniem, miejsce ustawienia fotoradaru musi być poddane tzw. analizie bezpieczeństwa. Obszar analizy obejmuje odległość pięciuset metrów przed i za fotoradarem lub odcinek między najbliższymi skrzyżowaniami, jeżeli te znajdują się w odległości mniejszej niż 500 m. Zasadność ustawienia fotoradaru powinna wynikać z zagrożeń i powstałych dotąd wypadków na danym odcinku drogi - szczególnie na skutek przekraczania dopuszczalnej prędkości. Taka analiza powinna zawierać zdarzenia z trzech ostatnich lat. Idea określona przez ustawodawcę wydaje się być słuszna. Natomiast wskazania dotyczące analizy zagrożeń nie dotyczą fotoradarów ustawionych przez 1 lipca 2011 roku. Oczywiście wymogiem będzie to, by w każdej takiej obudowie do 2014 pojawiły się urządzenia rejestrujące.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Fotoradary uszczuplające portfele kierowców i przekazujące je do kasy gmin zostały objęte zmianami określonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniach z czerwca 2011 roku. Fot. Fotolia
Fotoradary uszczuplające portfele kierowców i przekazujące je do kasy gmin zostały objęte zmianami określonymi w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniach z czerwca 2011 roku. Fot. Fotolia

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Prawo i Logistyka

PrawoiLogistyka.pl to serwis tematyczny zajmujący się prawnymi aspektami działalności transportowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »