REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczny włącznik świateł, a mandat

Tomasz Korniejew
Automatyczny włącznik świateł, a mandat.
Automatyczny włącznik świateł, a mandat.

REKLAMA

REKLAMA

Automatyczny włącznik świateł mijania może być przyczyną mandatu. Kiedy? W przypadku, gdy odpowiednim momencie nie przełączy świateł z tych do jazdy dziennej na mijania.

Automatyczny włącznik świateł, a mandat

W wielu współczesnych samochodach zostały zainstalowane czujniki zmierzchu i czujniki deszczu, które m.in. odpowiadają za zmianę świateł z tzw. dziennych na mijania. System jest wygodny, bo w przypadku gdy się ściemni lub wystąpią opady atmosferyczne komputer sterujący automatycznie zmienia świata odciążając w tym kierowcę.

REKLAMA

Niestety, zdarza się, że przy drobnych, dziennych deszczu w ciągu dnia, czujnik nie zawsze „zareaguje” i w rezultacie nieuważny kierowca wciąż może prowadzić pojazd z włączonymi światłami do jazdy dziennej, a nie wymaganymi w takiej sytuacji światłami mijania. Podobnie może się zdarzyć gdy wjedziemy w mgłę. Czujniki nie zawsze „zauważają” ograniczoną przejrzystość powietrza i nie włączają świateł mijania co grozi mandatem w wysokości 200 zł i 2 pkt karnych.

Zobacz też: Od kiedy liczone są punkty karne z fotoradaru

Pamiętaj – świateł do jazdy dziennej można używać od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W przypadku, gdy przejrzystość powietrza się zmniejszy (np. podczas opadów) wtedy należy włączyć światła mijania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe zasady używania świateł do jazdy dziennej i przeciwmgłowych:

  • Światła do jazdy dziennej można używać w od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
  • Światła przeciwmgłowe tylne można włączać tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m
  • Światła przeciwmgłowe przednie można włączać, gdy widoczność jest ograniczona

Jednak brak czujności w kwestii zmiany świateł z dziennych na mijania to nie jedyny problem znacznej części kierowców. Wielu zmotoryzowanych gubi się w kwestiach prawidłowego używania kierunkowskazów i świateł awaryjnych. Chodzi konkretnie o poniższe przypadki.

Jak używać kierunkowskazów podczas wyprzedzania?

REKLAMA

Kierunkowskazy służą do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa. Tym samym bezwzględnie powinny być włączane przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania. Następnie, po rozpoczęciu manewru i zjechaniu na sąsiedni pas ruchu, powinniśmy kierunkowskaz wyłączyć. Z kolei tuż przed powrotem na swój pas, i przed zakończeniem wyprzedzania, powinniśmy włączyć prawy migacz.

Zatem, tak często obserwowane na polskich drogach utrzymywanie włączonego kierunkowskazu lewego przez cały manewr wyprzedzania jest niewłaściwe. Tak samo jak niewłaściwe jest niesygnalizowanie prawym kierunkowskazem powrotu na swój pas przed zakończeniem manewru.

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu bez uprawnień w 2016 r.

W jakich sytuacjach używać świateł awaryjnych?

Obrazki z polskich ulic są jednoznacznym dowodem na to, że duża część kierowców nie ma pojęcia, jak używać świateł awaryjnych. Wciąż widać mnóstwo przypadków używania świateł awaryjnych np. podczas holowania. Mitem, który krąży wśród wielu polskich zmotoryzowanych jest historia, jakoby postój sprawnego auta z włączonymi światłami awaryjnymi w miejscu gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania miał być dozwolony. Tak oczywiście nie jest. A świateł awaryjnych, jak sama nazwa wskazuje powinniśmy używać w przypadku awaryjnego postoju samochodu na drodze ekspresowej, autostradzie lub w innym miejscu niewidocznym dla pozostałych uczestników ruchu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA