| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Automatyczny włącznik świateł, a mandat

Automatyczny włącznik świateł, a mandat

Automatyczny włącznik świateł mijania może być przyczyną mandatu. Kiedy? W przypadku, gdy odpowiednim momencie nie przełączy świateł z tych do jazdy dziennej na mijania.

Automatyczny włącznik świateł, a mandat

W wielu współczesnych samochodach zostały zainstalowane czujniki zmierzchu i czujniki deszczu, które m.in. odpowiadają za zmianę świateł z tzw. dziennych na mijania. System jest wygodny, bo w przypadku gdy się ściemni lub wystąpią opady atmosferyczne komputer sterujący automatycznie zmienia świata odciążając w tym kierowcę.

Niestety, zdarza się, że przy drobnych, dziennych deszczu w ciągu dnia, czujnik nie zawsze „zareaguje” i w rezultacie nieuważny kierowca wciąż może prowadzić pojazd z włączonymi światłami do jazdy dziennej, a nie wymaganymi w takiej sytuacji światłami mijania. Podobnie może się zdarzyć gdy wjedziemy w mgłę. Czujniki nie zawsze „zauważają” ograniczoną przejrzystość powietrza i nie włączają świateł mijania co grozi mandatem w wysokości 200 zł i 2 pkt karnych.

Zobacz też: Od kiedy liczone są punkty karne z fotoradaru

Pamiętaj – świateł do jazdy dziennej można używać od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W przypadku, gdy przejrzystość powietrza się zmniejszy (np. podczas opadów) wtedy należy włączyć światła mijania.

Podstawowe zasady używania świateł do jazdy dziennej i przeciwmgłowych:

  • Światła do jazdy dziennej można używać w od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
  • Światła przeciwmgłowe tylne można włączać tylko w przypadku, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m
  • Światła przeciwmgłowe przednie można włączać, gdy widoczność jest ograniczona

Jednak brak czujności w kwestii zmiany świateł z dziennych na mijania to nie jedyny problem znacznej części kierowców. Wielu zmotoryzowanych gubi się w kwestiach prawidłowego używania kierunkowskazów i świateł awaryjnych. Chodzi konkretnie o poniższe przypadki.

Jak używać kierunkowskazów podczas wyprzedzania?

Kierunkowskazy służą do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa. Tym samym bezwzględnie powinny być włączane przed rozpoczęciem manewru wyprzedzania. Następnie, po rozpoczęciu manewru i zjechaniu na sąsiedni pas ruchu, powinniśmy kierunkowskaz wyłączyć. Z kolei tuż przed powrotem na swój pas, i przed zakończeniem wyprzedzania, powinniśmy włączyć prawy migacz.

Zatem, tak często obserwowane na polskich drogach utrzymywanie włączonego kierunkowskazu lewego przez cały manewr wyprzedzania jest niewłaściwe. Tak samo jak niewłaściwe jest niesygnalizowanie prawym kierunkowskazem powrotu na swój pas przed zakończeniem manewru.

Zobacz też: Prowadzenie pojazdu bez uprawnień w 2016 r.

W jakich sytuacjach używać świateł awaryjnych?

Obrazki z polskich ulic są jednoznacznym dowodem na to, że duża część kierowców nie ma pojęcia, jak używać świateł awaryjnych. Wciąż widać mnóstwo przypadków używania świateł awaryjnych np. podczas holowania. Mitem, który krąży wśród wielu polskich zmotoryzowanych jest historia, jakoby postój sprawnego auta z włączonymi światłami awaryjnymi w miejscu gdzie obowiązuje zakaz zatrzymywania miał być dozwolony. Tak oczywiście nie jest. A świateł awaryjnych, jak sama nazwa wskazuje powinniśmy używać w przypadku awaryjnego postoju samochodu na drodze ekspresowej, autostradzie lub w innym miejscu niewidocznym dla pozostałych uczestników ruchu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

EurActiv.pl

Portal informacyjny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »