| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Prawo > Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Przepisy w Polsce dotyczące wyposażenia jednośladów nie są bardzo restrykcyjne. Warto jednak się z nimi zapoznać, aby na przykład w razie konfrontacji z policją wiedzieć, co może być nam zarzucone. W co według polskiego prawa musi być wyposażony motocykl?

Obowiązującym prawem jest rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44. poz. 432). Zgodnie z nim, wyposażenie naszego motocykla musi spełniać kilka wymogów.

Homologacja

Przede wszystkim wszelkie elementy wyposażenia i części związane z bezpieczeństwem użytkowania motocykla i ochroną środowiska muszą spełniać jeden z następujących warunków:

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

1)      znakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",

2)      oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,

3)      oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,

4)      oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji.

Obowiązkowe wyposażenie

Po drugie, w motocyklu muszą się znaleźć następujące elementy:

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

1)      prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz drogomierz,

2)      co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu,

3)      sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu z odległości 3 m nie mniejszym niż 87 dB,

4)      błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony,

5)      w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane,

6)      tłumik wydechu (poziom hałasu dla motocykla z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 ccm nie może przekraczać 94 dB, a dla motocykli z silnikami o większej pojemności – 96 dB),

7)      dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło, a drugi - co najmniej na tylne koło,

8)      w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Wojewódka i Wspólnicy Sp. k. Kancelaria Prawa Pracy

Warszawska kancelaria specjalizująca się wyłącznie w pomocy pracodawcom w zakresie zbiorowego i indywidualnego prawa pracy oraz świadczeń pracowniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »