| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Prawo > Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Przepisy w Polsce dotyczące wyposażenia jednośladów nie są bardzo restrykcyjne. Warto jednak się z nimi zapoznać, aby na przykład w razie konfrontacji z policją wiedzieć, co może być nam zarzucone. W co według polskiego prawa musi być wyposażony motocykl?

Obowiązującym prawem jest rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. Nr 44. poz. 432). Zgodnie z nim, wyposażenie naszego motocykla musi spełniać kilka wymogów.

Homologacja

Przede wszystkim wszelkie elementy wyposażenia i części związane z bezpieczeństwem użytkowania motocykla i ochroną środowiska muszą spełniać jeden z następujących warunków:

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

1)      znakowane są znakami homologacji międzynarodowej stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - "E" lub Unii Europejskiej - "e",

2)      oznakowane są cechami producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,

3)      oznakowane są cechami dostawcy producenta pojazdu, na który wystawiono krajowe świadectwo homologacji typu pojazdu; ocechowanie to powinno być zgłoszone do upoważnionej jednostki celem ewidencji,

4)      oznakowane są znakiem bezpieczeństwa zgodnie z przepisami o badaniach i certyfikacji.

Obowiązkowe wyposażenie

Po drugie, w motocyklu muszą się znaleźć następujące elementy:

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

1)      prędkościomierz umieszczony w polu widzenia kierowcy oraz drogomierz,

2)      co najmniej jedno lusterko zewnętrzne po lewej stronie motocykla, zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu,

3)      sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie, o poziomie dźwięku mierzonym podczas postoju pojazdu z odległości 3 m nie mniejszym niż 87 dB,

4)      błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony,

5)      w urządzenie zabezpieczające przed użyciem przez osoby niepowołane,

6)      tłumik wydechu (poziom hałasu dla motocykla z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 ccm nie może przekraczać 94 dB, a dla motocykli z silnikami o większej pojemności – 96 dB),

7)      dwa niezależne hamulce, z których jeden działa co najmniej na przednie koło, a drugi - co najmniej na tylne koło,

8)      w ogumienie pneumatyczne o nośności dostosowanej do nacisku koła oraz dostosowane do maksymalnej prędkości pojazdu; ciśnienie w ogumieniu powinno być zgodne z zaleceniami wytwórni dla danej opony i obciążenia pojazdu.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Chmielniak

Specjalista prawa karnego gospodarczego, autor bloga Białe kołnierzyki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »