REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego opony w motocyklu przedwcześnie się zużywają?

Anna Matelska
Motocykl Fot. Newspress
Motocykl Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Opony motocyklowe wytrzymują oczywiście znacznie krótsze przebiegi od samochodowych. Częstym problemem jest jednak nadmierne zużycie opon, które już po 5 000 km nadają się do wymiany. Jakie są tego przyczyny? Jak zapobiec szybkiemu zużyciu opon?

Przedwczesne uszkodzenie opony, jej „ząbkowanie” bądź nierówne zużycie bieżnika to objawy, które są bolączką niejednego motocyklisty. Przyczyny takich problemów mogą być najróżniejsze, niewątpliwie jednak swoim sposobem jazdy i umiejętnym dbaniem o ogumienie możemy przedłużyć jego żywot.

REKLAMA

Spiesz się powoli

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 1

Styl jazdy ma ewidentny wpływ na trwałość opon. Gwałtowne traktowanie manetki gazu i dźwigni hamulców przyspiesza ich zużycie. Agresywna jazda wyjątkowo szybko oddziałuje na miękkie opony maszyn sportowych, w których przypadku przebiegi rzędu 6-7 000 km są na porządku dziennym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również sama prędkość jazdy ma znaczenie. Zmniejszenie jej ze 120 km/h do 100 km/h może przedłużyć żywotność opon nawet o 30%, jak twierdzą producenci.

Ciśnienie to podstawa

Żadna opona nigdy nie będzie stuprocentowo szczelna – nieubłagane procesy chemiczne powodują, że ciśnienie w gumie samoistnie spada o około 0,1 bara na miesiąc. Zaś spadek ciśnienia oznacza spadek trwałości naszych kółek.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do sezonu? Część 2

Zaniżenie ciśnienia w oponach o 25% skraca jej przebieg średnio również o 25%. Jeśli ciśnienie spadnie już o 30%, może to o połowę skrócić życie opony. Bardzo często efektem ubocznych takich zmian w ciśnieniu powietrza jest ząbkowanie ogumienia. Dlatego dbanie o poziom ciśnienia należy do podstawowych czynności, jeśli chodzi o ochronę opon. Nie zapominajmy o nim również w zimie!

Sam pomiar ciśnienia zawsze wykonywać należy na zimno, gdyż rozgrzanie kół w trakcie pracy podnosi ciśnienie wewnątrz opony. Dlatego wyniki pomiarów dokonanych tuż po jeździe będą przekłamane.

Co jeszcze niszczy opony?

Ząbkowanie opon może być powodowane nierównym rozłożeniem masy na motocyklu, jak i ogólnym jego przeciążeniem. Często jazda z pasażerem lub ciężkimi kuframi skutkuje właśnie ząbkowaniem w przednim kole. Inną przyczyną mogą być nierówno pracujące amortyzatory. Zwłaszcza opony o bieżniku kierunkowym charakteryzują się wyjątkową skłonnością do ząbkowania.

Zobacz też: Dlaczego motocykl po zimie nie chce odpalić?

Jeśli chcemy, żeby nasze opony długo nam posłużyły, nie wystawiajmy ich na długotrwałe działanie wysokiej temperatury ani promieni słonecznych. Szkodliwy dla gum jest także kontakt z wszelkimi smarami, paliwami czy rozpuszczalnikami.

Stosowanie niewłaściwych felg również może mieć fatalny wpływ na kondycję opon. Podobnie zresztą jak częsta jazda po szutrowej nawierzchni. Przyspiesza to zużycie ogumienia nawet o 30%.

Zobacz też: Jak transportować motocykl?

Jak więc widzimy, trudno jest całkowicie uniknąć nadwyrężania opon. Ostatecznie mają one służyć motocykliście, pamiętajmy jednak, że od ich jakości zależy nasze bezpieczeństwo.

Jeśli chodzi o samodzielna naprawę, możemy się o nią pokusić wyłączenie w przypadku punktowego przebicia np. gwoździem. Wszelkie większe dziury i rozcięcia kwalifikują oponę do wymiany.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA