| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Jednoślad > Prawo > Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Najważniejszą częścią egzaminu na prawo jazdy są zawsze zadania praktyczne. Warto znać je wcześniej i mieć je na uwadze, gdy uczymy się jeździć.

Jeszcze co najmniej do stycznia 2013 r. mamy do czynienia tylko z dwiema kategoriami prawa jazdy na jednoślady – A i A1. Obecnie egzaminy na obie te kategorie wyglądają właściwie tak samo.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Plac manewrowy

Pierwszym zadaniem na placu jest sprawdzenie stanu technicznego motocykla. Egzaminowany musi sprawdzić 2 wylosowane elementy z następujących:

  • poziom oleju w silniku
  • poziom płynu hamulcowego
  • działanie sygnału dźwiękowego
  • działanie świateł pozycyjnych/postojowych
  • działanie świateł mijania
  • działanie świateł drogowych
  • działanie świateł hamowania STOP
  • działanie świateł kierunkowskazów

Następnie kandydat sprawdza jeszcze stan łańcucha oraz zdejmuje maszynę z podpórki i przemieszcza ją na odległość 5 metrów bez użycia silnika, po czym stawia ją z powrotem na podpórce. Gdy to nastąpi, należy przygotować się do jazdy – założyć kask i kamizelkę z literą „L”, zająć miejsce na siedzeniu motocykla i włączyć niezbędne światła.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kolejne zadanie to ruszenie z miejsca do przodu na wzniesieniu, znane osobom posiadającym już prawo jazdy kat. B. W tym przypadku egzaminowany najeżdża na wzniesienie, zatrzymuje się używając hamulca, a następnie rusza do przodu zwalniając go. Przy ruszaniu ruszania silnik nie powinien zgasnąć, a motocykl nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm.

Ostatnim etapem na placu manewrowym jest slalom i ósemka. Zdający musi dwukrotnie przejechać pomiędzy pięcioma pachołkami i pięciokrotnie po łukach w kształcie cyfry 8 bez podpierania się nogami, najeżdżania na linię czy potrącania pachołków. Niezbędnym elementem tego zadania jest również upewnienie się o możliwości skrętu.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Jazda w ruchu miejskim

Jazda po mieście musi trwać minimum 25 minut. W jej trakcie egzaminator siedzi w samochodzie i jedzie za początkującym motocyklistą, kontakt zaś następuje drogą radiową. W pobliżu każdego ośrodka egzaminacyjnego wyznaczona jest konkretna trasa egzaminacyjna, którą warto wcześniej przećwiczyć, jeżdżąc z instruktorem.

Zadania w ruchu miejskim:

  • wjazd na drogę z obiektu przydrożnego
  • jazda drogami jedno- i dwukierunkowymi, jedno- i dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, różne dopuszczalne prędkości 
  • przejazd przez skrzyżowania: równorzędne (trzy- i czterowylotowe), oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu, z sygnalizacją świetlną, z ruchem wokół wyspy, dwupoziomowe
  • przejazd przez przejścia dla pieszych
  • przejazd przez torowiska tramwajowe i kolejowe, tunel oraz obok przystanków
  • wykonywanie manewrów: wyprzedzania, omijania, wymijania przy prędkości co najmniej 50 km/h, zmiany pasa ruchu, kierunku jazdy w prawo i lewo oraz zawracania na skrzyżowaniu

W skład egzaminu praktycznego wchodzi też hamowanie, które w zależności od ośrodka może być realizowane na placu manewrowym lub w mieście. Zdający musi wykonać hamowanie z prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu oraz hamowanie awaryjne przy użyciu przedniego i tylnego hamulca.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant Sp. z o.o.

Producent kompletnych rozwiązań systemów grzewczych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »