REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać szkołę jazdy na motocyklu?

Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Jak wybrać dobrą szkołę nauki jazdy? fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Większość Ośrodków Szkolenia Kierowców obecnie oferuje również kursy na prawo jazdy kategorii A. Żeby jednak nie zmarnować czasu i pieniędzy, warto wybrać szkołę, która nie tylko przygotuje nas do egzaminu, ale i nauczy dobrych podstaw jazdy na motocyklu.

Niezależnie od tego, czy mieliśmy już jakiś kontakt z motocyklami czy nie, dobry kurs na prawo jazdy może nas bardzo wiele nauczyć. Oczywiście będzie to dopiero pierwszy krok na długiej drodze przygody z motocyklizmem, jednak te początki mają ogromne znaczenie.

REKLAMA

Dlatego solidnie podejdźmy do samego problemu wyboru OSK. Względy ekonomiczne są ważne, jednak nie idźmy do pierwszej lepszej szkoły, tylko dlatego że jest najtańsza. Czasem lepiej dobrze zainwestować ciut większą sumę niż wyrzucić pieniądze w błoto.

Zobacz też: Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Opinie

REKLAMA

W najbardziej komfortowej sytuacji jesteśmy, jeśli ktoś ze znajomych robił ostatnio kurs na kategorię A i jest w stanie polecić nam dobry ośrodek. W przypadku dużych szkół jazdy, pamiętajmy by zapamiętać wówczas również nazwisko konkretnego instruktora.

Jeśli znajomi nam nie mogą pomóc, zawsze warto skorzystać z internetu i poszukać na forach czy stronach poświęconych motocyklom informacji o dobrych szkołach w okolicy. W większych miastach możemy znaleźć kilka polecanych ośrodków – wszystkie warto odwiedzić, zanim zapiszemy się na kurs. Im więcej szkół sprawdzimy, tym większa szansa, że wybierzemy najlepszą. Na co jednak musimy zwrócić uwagę, dokonując wyboru?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Warunki szkoleniowe

Kurs musi składać się z minimum trzydzieści godzin teorii i dwudziestu godzin zajęć praktycznych. Niekiedy ośrodki oferują więcej godzin jazdy w pakiecie, co jest dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli wcześniej nie mieliśmy większego kontaktu z jednośladami i nie jeździliśmy na przykład skuterem czy motorowerem.

REKLAMA

Na pewno warto zwrócić uwagę na plac manewrowy – gdzie się znajduje, czy jest odpowiednio duży i oświetlony, czy nie jest to zwykły parking wyłożony kostką brukową. Na placu powinno również znaleźć się wzniesienie umożliwiające ćwiczenie ruszania pod górę.

Bardzo ważną kwestią są pojazdy szkoleniowe. Oczywiście ośrodek powinien dysponować tym modelem motocykla, na którym odbywają się egzaminy w danym mieście. Obecnie jednak coraz więcej ośrodków oferuje również kursantom motocykle o różnej pojemności skokowej silnika, na przykład 250 i 500 ccm.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Jest to bardzo istotna zaleta, ponieważ prawo jazdy kategorii A uprawnia nas do posiadania każdego właściwie jednośladu i wiele osób po zdaniu egzaminu kupuje maszynę o pojemności właśnie 500 ccm. Warto więc już w trakcie kursu zacząć ćwiczyć technikę jazdę na nieco potężniejszym motocyklu niż pojazdy egzaminacyjne.

Kadra

Im więcej uda nam się dowiedzieć o instruktorze czy instruktorach przed zapisaniem się na kurs, tym lepiej. W żadnym wypadku nie powinna nas uczyć osoba, która na dwóch kółkach właściwie nie jeździ i tylko dodatkowo zrobiła sobie uprawnienia na motocykl.

Instruktorami prowadzącymi zajęcia w ramach kursu na kategorię A powinni być doświadczeni i czynni motocykliści, którzy znakomicie znają pojazdy od strony technicznej i sami potrafią jeździć w ponadprzeciętny sposób. Dlatego warto zainteresować się ośrodkami stricte motocyklowymi, prowadzonymi przez ludzi z pasją, gdzie kursy kategorii A nie są tylko dodatkiem do nauki jazdy samochodem.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Przebieg kursu

Gdy odwiedzamy szkołę jazdy, popytajmy, jak dokładnie wygląda kurs. Kto prowadzi zajęcia teoretyczne? Czy szkoła dostarcza takie materiały dydaktyczne, jak podręczniki z płytami CD? Czy organizuje wewnętrzny egzamin teoretyczny?

Szczególnie ważny jest sposób, w jaki wyglądają zajęcia praktyczne. Jeśli mamy taką możliwość, poobserwujmy prowadzenie lekcji na placu manewrowym. Jeden instruktor może opiekować się tylko jednym kursantem – tak mówią przepisy, które niestety są nagminnie łamane. Ponad to instruktorzy powinni dokładnie obserwować poczynania swoich uczniów i na bieżąco uczestniczyć w ich szkoleniu, a nie stać z boku i na przykład czytać gazetę.

Spróbujmy również dowiedzieć się, jak organizowana jest jazda po mieście. Zajęć w ruchu miejskim powinno być jak najwięcej – niedopuszczalne są sytuacje, w których kursant spędza kilkanaście godzin na placu manewrowym, a tylko pięć na mieście.

Jazda w mieście nie powinna się ponadto ograniczać do ćwiczenia ustalonej przez WORD trasy egzaminacyjnej – pamiętajmy, że kurs ma nas przygotować nie tylko do egzaminu, ale i do samodzielnej jazdy na motocyklu. W trakcie zajęć powinien więc znaleźć się czas na jeżdżenie po różnego rodzaju drogach i skrzyżowaniach oraz ćwiczenie sytuacji awaryjnych jak hamowanie czy poślizgi.

Zgromadźmy jak najwięcej informacji – jeśli pracownicy szkoły niechętnie opowiadają o szczegółach kursu, jest to podejrzany sygnał. Jeśli do wglądu mamy dokładny i bogaty program zajęć, który uwzględnia różne aspekty nauki jazdy, prawdopodobnie możemy myśleć o wpłaceniu zaliczki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

REKLAMA

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

REKLAMA

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA