REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przewozić bagaże na motocyklu?

Anna Matelska
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia
Jak prawidłowo przewozić bagaże? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Turystyka motocyklowa z założenia wymaga przewożenia ze sobą pewnego ładunku. Producenci oferują wiele różnych rozwiązań na długie trasy. Które z nich wybrać i w jaki sposób zapakować bagaż na motocyklu?

Odpowiednie załadowanie motocykla pomoże nam uniknąć niepotrzebnych nerwów i problemów na trasie. Przede wszystkim musimy zdecydować się, w co nasze bagaże zapakujemy. Oczywiście możemy po prostu zastosować plastikowe reklamówki spięte pająkiem, ale  na rynku mamy  bardzo wiele ciekawych akcesoriów podróżniczych, w które warto inwestować.

REKLAMA

Kufry, sakwy, czy może plecak?

Plecaki to najczęściej stosowany sposób przewożenia bagażu przy codziennych przejażdżkach na motocyklu. Nie wymaga żadnych ingerencji w wygląd naszej maszyny, a gdy z niej zsiadamy, po prostu zabieramy go ze sobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed kradzieżą?

Problem zaczyna się w sytuacji, gdy wybieramy się na dłuższy wyjazd i potrzebujemy zabrać nieco konkretniejszy bagaż. Plecak o pojemności większej niż 35 litrów będzie działał jak aerodynamiczny hamulec. Ponad to  słabo chroni on zawartość przed deszczem i ewentualnymi zniszczeniami mechanicznymi.

Dostępne są na rynku specjalne plecaki motocyklowe, wykonane z wyjątkowo trwałych, nieprzemakalnych  materiałów, takich jak Cordura 600. Aerodynamiczne kształty i mocowania umożliwiające zabezpieczenie plecaka przed unoszeniem przy podmuchach wiatru czynią je bardzo praktycznymi. Ceny ich wahają się od 50 do około 300 zł. Pamiętajmy jednak, że każdy plecak niepotrzebnie obciąża barki kierowcy lub pasażera podczas wielogodzinnej jazdy, co jest bardzo męczące.

Jeśli więc planujemy przewóz większej ilości rzeczy, prawdopodobnie będziemy musieli zaopatrzyć się w sakwy albo kufry, a przy okazji również w stelaż lub bagażnik, jeśli nasz motocykl nie ma żadnej możliwości zamocowania takiego bagażu.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Sakwy tekstylne są w miarę ekonomiczną opcją, ich ceny wahają się pomiędzy 100 a 400 zł. W przypadku motocykli sportowych, na których raczej nie zamontujemy stelażu z kuframi, sakwy mogą być również jedynym realnym rozwiązaniem.

Niestety nie są one zwykle aż tak pojemne jak kufry i słabiej chronią zarówno przed warunkami atmosferycznymi, jak i możliwością kradzieży. Stałym problemem związanym ze stosowaniem sakw jest ryzyko porysowania bocznych owiewek – by tego uniknąć, warto obkleić plastiki grubą, przezroczystą folią samoprzylepną.

Bardziej trwałe od tekstyliów są sakwy skórzane, jednak pasują one właściwie wyłącznie do cruiserów i chopperów. Ich ceny są oczywiście znacząco wyższe, mogą sięgać 1500 zł za parę.

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Kufry to najbardziej profesjonalny patent na przewożenie bagażu. W miarę solidnie zabezpiecza nasze rzeczy przed kradzieżą, deszczem czy zniszczeniem w razie ewentualnej wywrotki. Najpopularniejsze są kuferki plastikowe, jednak zdecydowanie najtrwalsze będą skrzynki aluminiowe, którym nie grozi niebezpieczeństwo porysowania. Używane są one zwłaszcza w przypadku dużych motocykli stricte turystycznych, dla których aerodynamika nie jest aż tak ważna.

Jeśli nie wystarczy nam kufer centralny, możemy do tego dołożyć kufry boczne, a ładowność naszego motocykla będzie porównywalna do bagażnika niewielkiego samochodu. Pojemność jednego kufra wynosi zwykle od około 25 do nawet 55 litrów. Ceny wahają się od około 200 do 1000 zł za sztukę.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem, które przy dalekich podróżach może być stosowane równolegle z sakwami lub kuframi jest tzw. tankbag, czyli torba mocowana na zbiorniku paliwa. Pozwala on na umieszczenie pod ręką potrzebnych drobiazgów, takich jak pieniądze, telefon, mapa czy latarka. Jeśli jest wyposażony w dodatkowe szelki, możemy jednym ruchem zmienić go w  plecak.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Najczęściej tankbag umieszczamy na miejscu za pomocą magnesów, co jednak znów wiąże się z problemem rysowania lakieru. Jeśli mamy plastikową atrapę baku, będziemy zmuszeni skorzystać z taśm mocujących. Koszt tankbagu zależy między innymi od trwałości materiału i wynosi od około 50 do 350 zł.

Pakujmy z głową

Przede wszystkim nie przekraczajmy maksymalnej dopuszczalnej ładowności motocykla, do której dostosowane są właściwości zawieszenia czy hamulców. Jeśli oprócz wielokilogramowego bagażu zabieramy w drogę pasażera, być może konieczne będzie podwyższenie ciśnienia w oponach i regulacja zawieszenia. Zwiększenie napięcia wstępnego sprężyny tylnego amortyzatora pomoże wyeliminować zjawisko dobijania na dziurawych drogach.

Do czynności pakowania zabierzmy się bardzo skrupulatnie. Ciężkie i rzadko używane rzeczy umieśćmy na dnie, natomiast lekkie i przydatne przedmioty, takie jak picie, czy zapasowa bluzę warto mieć na wierzchu.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Zwróćmy szczególną uwagę na solidne mocowanie bagaży na motocyklu. Gubiąc torbę po drodze, w najlepszym przypadku narażamy się na zniszczenie naszych rzeczy. Jeśli będziemy mieć mniej szczęścia, możemy spowodować wypadek. Przy mocowaniu kufrów bocznych miejmy na uwadze, że według przepisów szerokość motocykla nie może przekraczać jednego metra.

Pamiętajmy też, że obładowany do granic możliwości motocykl jest dużo bardziej nieporęczny i będzie miał zmieniony środek ciężkości. Wchodzenie w zakręty, manewry przy niskiej prędkości, wyprzedzanie, hamowanie – wszystkie te czynności staną się znacznie utrudnione. Warto poćwiczyć technikę jazdy obciążonym motocyklem, zanim wyruszymy w daleką drogę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA