REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć motocykl przed skutkami wywrotki?

Anna Matelska
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia
wypadek stłuczka kolizja motocykl Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poślizgi, mniej lub bardziej poważne stłuczki, gleby parkingowe – takie sytuacje prędzej czy później przytrafiają się każdemu czynnemu motocykliście. Jak ochronić maszynę przed skutkami kontaktu z asfaltem czy inną nieprzyjazną powierzchnią?

Montowanie do motocykla zabezpieczeń staje się coraz popularniejsze, a wystające z boku maszyny elementy nie świadczą o małych umiejętnościach, ale o uzasadnionej przezorności. W końcu przeciętny koszt gmoli czy crash padów nie może się równać kosztom malowania porysowanych owiewek, nie mówiąc już nawet o remoncie zniszczonego silnika. A wypadki, jak wiadomo, chodzą po ludziach. Przyjrzyjmy się więc bliżej najpopularniejszym patentom na ochronę motocykla przed skutkami ewentualnej gleby.

REKLAMA

Zobacz też: Obowiązkowe wyposażenie motocykla

Gmole i klatki motocyklowe

Dodatkowe stelaże z giętej lub spawanej rury to dość solidne zabezpieczenie. Mogą mieć one bardzo różny wygląd i wielkość. Najczęściej podstawę konstrukcji stanowi rama w kształcie litery „U”, do której mocowane są inne elementy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmole na ogół chronią przede wszystkim silnik, a także inne, zwłaszcza plastikowe elementy motocykla. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest zestaw na przód, choć istnieją również wersje montowane z tyłu. W tego typu ochronę wyposażone są zwykle maszyny szkoleniowe w szkołach jazdy i ośrodkach ruchu drogowego.

Zobacz też: Jak przygotować skuter do sezonu?

Gmole uchodzą za najskuteczniejszy sposób na zabezpieczenie motocykla, jednak niewątpliwie dość mocno zmieniają one jego wygląd. Najbardziej pasują chyba do maszyn turystycznych oraz do cruiserów, czy chopperów – chromowane gmole mogą w ich przypadku stanowić wręcz efektowną ozdobę, nadającą motocyklowi charakteru.

Rozbudowane stelaże, zwane klatkami są również montowane w maszynach przeznaczonych do stuntu. Mają one tak częsty kontakt z podłożem, że solidne zabezpieczenie silnika to podstawa.

Crash pady, ślizgacze

Właściciele maszyn sportowych chętniej wybierają bardziej subtelne elementy ochronne, jak crash pady, zwane ze względu na wygląd również grzybkami. Wystają one poza obrys motocykla i w razie wywrotki czy poślizgu dość dobrze chronią przede wszystkim plastiki.

Zobacz też: Jak przygotować się do dłuższej trasy?

Producenci oferują całą gamę crash padów, w różnych wzorach i kolorach, począwszy od niepolecanych raczej „chińczyków” aż po profesjonalne, firmowe elementy dedykowane konkretnym modelom motocykli. Pamiętajmy jednak, że jeśli nasz sprzęt wyposażony jest w pełne owiewki, prawdopodobnie będziemy musieli wyciąć w nich otwór, żeby móc takie zabezpieczenia zamontować.

Crash pady nie są rozwiązaniem idealnym, zwłaszcza te mocowane na pojedynczej śrubie. Przy upadku owa śruba przejmuje na siebie całą energię uderzenia i przenosi ją na ramę i silnik maszyny, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń tych części motocykla.

Bardziej zaawansowane konstrukcyjnie dwustopniowe pady zginają się w razie gleby w takim miejscu, by zniszczeniu uległy tylko zewnętrzne ich części, wykonane z mniej wytrzymałych elementów. Wówczas energia uderzenia nie jest przenoszona, co chroni ramę i silnik.

Zobacz też: Jak przygotować motocykl do dłuższej trasy?

Szczególnym rodzajem zabezpieczenia są ślizgacze, montowane na przednim kole lub tylnym wahaczu. Z przodu ochraniają one pokrywy sprzęgła i alternatora, z tyłu zaś mogą pomóc ocalić zaciski hamulcowe, nakrętki osi i samą powierzchnię wahacza.

Co wybrać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, gdyż każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety. Na przykład rozbudowane gmole mogą utrudnić składanie się w zakręty przy sportowej jeździe, jednak znakomicie sprawdzą się podczas wypraw w terenie. Crash pady, choć uchodzą za mniej solidne zabezpieczenie, są bezustannie udoskonalane.

Żadne zabezpieczenie nie daje stuprocentowej gwarancji, jednak każde z nich może okazać się bardzo przydatne w konkretnych sytuacjach. Wszystko zależy od rodzaju maszyny, jej przeznaczenia oraz preferencji motocyklisty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA