REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Anna Matelska
kaski motocyklowe Fot. Fotolia
kaski motocyklowe Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kaski otwarte, integralne, szczękowe, crossowe.. Najróżniejsze marki i ceny. Wybór jest prawie tak samo duży, jak przy zakupie motocykla. Czym się różnią poszczególne kaski na motocykl?

Kask to podstawowe wyposażenie nawet absolutnie początkującego motocyklisty. Każdy szanujący się miłośnik jednośladów powinien orientować się w bogatej ofercie dostępnych kasków co najmniej tak samo dobrze, jak w temacie motocykli.

REKLAMA

Generalnie wyróżniamy cztery rodzaje kasków – crossowe, otwarte, integralne i szczękowe. Wybór odpowiedniego dla nas typu zależy od rodzaju maszyny, którą planujemy ujeżdżać i oczywiście preferowanego stylu jazdy.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Kaski crossowe

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Garnki tego typu służą do jazdy w terenie i wybierają je zwykle specjaliści od off-roadu. Kaski crossowe mają mocno wysuniętą szczękę i daszek. Zamiast szyby jeździec musi dodatkowo dokupić sobie gogle. 

Sam kask również jest odpowiednio dostosowany do terenowych szaleństw. By spełniał swoje zadanie powinien być lekki i wyposażony w specjalne filtry wyłapujące wszelki kurz czy pył.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Niektóre firmy oferują również bardziej szosową wersję kasków crossowych, zwaną supermoto lub adventurę. Jest ona przeznaczona dla osób, które nie zajmują się off-roadem wyczynowo, a jednak czasami zapuszczają się w bardziej ekstremalne rejony. W przeciwieństwie do typowych garnków crossowych, mają one szyby, więc gogle nie są potrzebne.

Kaski otwarte

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Tak zwane jety pozbawione są dolnej części, a więc nie chronią w ogóle szczęki jeźdźca. Są za to lekkie i przewiewne, co przestaje jednak być zaletą przy większych prędkościach. Wybierają je najczęściej użytkownicy skuterów oraz – ze względu na oldschoolowy wygląd – chopperowcy.

Ci ostatni niekiedy decydują się również na skrajny przykład kasku otwartego czyli kask typu orzeszek. Zakrywa on zaledwie przysłowiowy czubek głowy, trudno więc mówić o jakiejkolwiek konkretnej ochronie w jego przypadku.

Kaski integralne

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Integrale z zasady uważane są za kaski najbezpieczniejsze, zapewniają również najlepszą osłonę przed pędem powietrza. Dlatego fani ścigaczy najczęściej kupują garnki tego typu, zwłaszcza że wraz z postępem techniki, pojawiają się na rynku coraz wygodniejsze modele.

Cechą charakterystyczną kasków integralnych jest zamocowana na sztywno szczęka. Firmy oferują dwa rodzaje integrali – szosowe i torowe. Te ostatnie, choć bardzo drogie, niekoniecznie warte są inwestowania w nie, chyba że rzeczywiście myślimy na poważnie o wyścigach. Aerodynamiczny kształt kasków torowych czyni je bardzo niewygodnymi w trakcie codziennego użytkowania.

Kaski szczękowe

Szczękowce to kompromis pomiędzy bezpieczeństwem a wygodą. Podnoszona lub wręcz możliwa do zdemontowania szczęka umożliwia odebranie telefonu albo rozmowę na stacji benzynowej bez konieczności zdejmowania kasku.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Kaski szczękowe są zwykle droższe i cięższe od integralnych. Poprzez szczeliny dostaje się również więcej hałasu. Mimo to szczękowce mają licznych zwolenników i również ich konstrukcje są ciągle udoskonalane.

Przed zakupem należy poważnie zastanowić się, co jest dla nas priorytetem i czego od naszego kasku oczekujemy. Tylko po przeanalizowaniu wszystkich czynników będziemy w stanie dokonać sensownego wyboru.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa online, objazdy. Które drogi i skrzyżowania będą nieprzejezdne? [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu. Utrudnienia na drogach pojawiają się już 19 marca.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    REKLAMA

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    REKLAMA