| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zawieszenie > Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Układ zawieszenia jest jednym z najbardziej obciążonych w każdym aucie. Warto wiedzieć z jakich elementów się składa i jak działa.

Układ zawieszenia składa się z elementów prowadzących, czyli wahaczy lub drążków prowadzących. Ustalają one pozycję koła, umożliwiając ruch jedynie w płaszczyźnie pionowej. Kolejna część konstrukcji to elementy sprężyste: sprężyny śrubowe, resory piórowe, lub (najnowocześniejsze z nich) poduszki powietrzne i układy hydropneumatyczne. To one utrzymują w naszym aucie wysokość prześwitu. Podczas najeżdżania na wybój uginają się, by karoseria poruszała się w jak najmniejszym stopniu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Kolejnym elementem, bez którego nasz samochód bujałby się jak dyliżans, są amortyzatory. Są one odpowiedzialne za tłumienie drgań. Mówiąc prościej, przeciwdziałają odbijaniu się koła od podłoża.

Sprężystość i siła tłumienia nazywana jest charakterystyką zawieszenia. Odpowiednio dobrana zapewnia komfort i bezpieczne prowadzenie auta.

Dodatkowym elementem sprężystym w zawieszeniu jest stabilizator przechyłów. Ta część ma kształt zagiętego na końcach pręta. Stabilizator połączony jest z każdą z piast koła danej osi pojazdu i działa jak sprężyna utrudniająca przechył. Dzięki niemu podczas pokonywania zakrętów auto nie przechyla się i możemy bezpiecznie pokonywać zakręty przy większej prędkości. Podobną rolę spełniają drążki reakcyjne, które są od stabilizatora krótsze i montowane wzdłużnie. Wszystkie elementy prowadzące zawieszenia połączone są za pomocą specjalnych przegubów i tulei stalowo gumowych. Utrzymują fabrycznie ustaloną geometrię zawieszenia, co umożliwia długotrwałą i niezawodną pracę.

Najprostszym konstrukcyjnie układem jest zawieszenie zależne, gdzie koła połączone są sztywną osią. W tego typu konstrukcji gdy jedno z kół natrafia na wybój, wpływa to również na drugie z nich, które czasem wręcz może oderwać się od podłoża. Powoduje to złe prowadzenie się auta na zakrętach, zwłaszcza na wybojach.
Bardziej skomplikowanym, ale też mającym wiele zalet, jest układ niezależny, gdzie każde z kół prowadzone jest osobno. We współczesnych samochodach spotyka się dwa podstawowe rodzaje zawieszenia niezależnego. Pierwszy jest prostszy i częściej spotykany układ McPhersona, drugi - bardziej skomplikowany i droższy, ale też oferujący doskonałe parametry trakcyjne, układ wielowahaczowy.

Oprócz stopnia sztywności i tłumienia, na jakość jazdy danym autem wpływa wysokość zawieszenia. Jest to związane z położeniem środka ciężkości bryły auta. Im niżej się on znajduje, tym szybciej i stabilniej możemy pokonywać zakręty. Ważny jest też rozstaw kół, a więc szerokość między kołami samochodu. Im większa, tym lepsza przyczepność na zakrętach. Bardzo ważna jest też odpowiednio dobrana geometria zawieszenia, gdyż wpływa ona na reakcje auta, poprawia stabilność podczas jazdy na wprost lub ułatwia manewrowanie w ciasnych zakrętach.

Zobacz również: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Zawieszenie jest podstawą naszego bezpieczeństwa aktywnego na drodze. Warto więc wiedzieć, jak działa i jakie są cechy jego konstrukcji . Łatwiej będzie nam wtedy o niego dbać i regularnie kontrolować jego stan. Taka wiedza pomoże nam dostosować styl jazdy do możliwości samochodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »