| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Opel Vectra A: przegląd manualnej skrzyni biegów

Opel Vectra A: przegląd manualnej skrzyni biegów

Manualna skrzynia biegów również wymaga regularnych serwisów. W poradniku tym pokażemy jak skontrolować skrzynię biegów w Oplu Vectra A.

Kontrole skrzyni biegów zalecamy wykonać co 30 000km jednak nie rzadziej niż raz do roku. Nasza praca będzie polegać na przeprowadzeniu oględzin zewnętrznych oraz na sprawdzeniu poziomu oleju w skrzyni manualnej. Do wykonania tego typu pracy nie będą nam potrzebne żadne specjalistyczne narzędzia. Wystarczy podnośnik i komplet podstawowych kluczy.

Zobacz też: Opel Vectra A: kontrola ciśnienia sprężania

Zaczynamy od oględzin zewnętrznych. Unosimy samochód na podnośniku warsztatowym lub wjeżdżamy na kanał. Możemy również użyć standardowego podnośnika typu „żaba” oraz podstawek. W każdym z rozwiązań pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Przechodzimy do wykonania oględzin. Jest kilka miejsc, w których najczęściej występują wycieki oleju. Pierwsze to miejsce łączenia silnika ze skrzynią biegów. Kolejne to korek wlewu oleju oraz miejsce łączenia półosi ze skrzynią biegów.

Z ustaleniem wycieków może być problem. Dlatego proponujemy najpierw dokładnie umyć obudowę skrzyni za pomocą środków do czyszczenia na zimno. Najczęściej używane są preparaty do mycia silników. Dostępne są w każdym sklepie motoryzacyjnym lub hipermarkecie. Koszt jaki musimy ponieść to ok. 20zł. Po dokładnym wyczyszczeniu nanosimy na te miejsca kredę i opuszczamy samochód.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Udajemy się na jazdę próbną na odcinku 30km. Wracamy, podnosimy samochód i sprawdzamy miejsca gdzie była naniesiona kreda. Wszelkie wycieki powinny być bardzo dobrze widoczne.

Przystępujemy do kontroli poziomu oleju w skrzyni biegów. Po takiej jeździe próbnej pomiar będzie stosunkowo dokładny gdyż skrzynia biegów jest odpowiednio rozgrzana. Ustawiamy samochód na poziomej powierzchni. Najlepiej nad kanałem lub unosimy na podnośniku warsztatowym. Teraz odkręcamy korek z otworu kontrolnego w obudowie skrzyni biegów. Poziom oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu.

W skrzyniach typu F16/5-CR i F20/5-CR produkowanych do kwietnia 1989 poziom powinien być 15mm poniżej krawędzi. Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebny zagięty drut, który włożymy do otworu. W młodszych modelach ze skrzynią F18 i F18+ nie ma konieczności prowadzenia przeglądów.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana przednich amortyzatorów i sprężyn

Jeżeli poziom oleju jest zbyt niski to należy uzupełnić go. Używamy tylko i wyłącznie oryginalnego oleju.

Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną starając się jechać na każdym biegu. Po powrocie sprawdzamy czy nie ma wycieków.

Zobacz też: Manualna skrzynia biegów, jak o nią dbać?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »