| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zrób to sam > Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych

Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych

Świece żarowe to istotny element silnika Diesla, zwłaszcza zimą. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece żarowe w modelu Astra G i Zafira A.

Wymianę świec żarowych w silnikach Diesla Astry i Zafiry zalecamy wykonywać co 30 000 kilometrów lub co 2 lata. Koszt zakupu nowych świec to wydatek rzędu około 40 złotych za sztukę. Dokonując zakupu warto podać sprzedawcy dane identyfikacyjne naszego samochodu. Unikniemy w ten sposób problemu z doborem świec. Złe dopasowanie może doprowadzić do nieprawidłowej pracy silnika. Do wymiany będzie nam potrzebny klucz do świec.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: demontaż kolumny zawieszenia

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Całą operację najlepiej wykonywać na zimnym silniku lub przy takiej temperaturze, która pozwala na swobodne dotknięcie się silnika. Patrząc od strony technicznej, wykręcając świece przy gorącym silniku możemy doprowadzić do uszkodzenia gwintu. Przechodzimy do demontażu. Zaczynamy od silnika 1.7. Pierwszy krok jest taki sam dla wszystkich wersji, czyli odłączenie ujemnej klemy akumulatora.

Teraz demontujemy połaczenia przewodów świec żarowych na drugim i trzecim cylindrze. Po tej operacji odkręcamy szyny prądowe. W ten oto sposób przygotowaliśmy sobie miejsce do wykręcania świec. W przypadku silnika 2.0 nie występują szyny prądowe. Tam zdejmujemy złącza i od razu przechodzimy do demontażu

Przed wykręceniem świec zalecamy dokładnie wyczyścić ich okolice. Nie dopuszczalne jest wprowadzenie zabrudzeń do otworów po wymontowaniu świec. Dobrą metodą jest przedmuchanie tego miejsca za pomocą sprężonego powietrza. Jednak nie każdy ma dostęp do kompresora. W takim wypadku pozostaje tradycyjny odkurzacz.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek

W przypadku silników Diesla jest duże ryzyko ukręcenia świecy podczas demontażu i montażu.. Klucz powinien być prowadzony prosto, nie może znajdować się pod kątem. Po wykręceniu świec sprawdzamy ich stan. Nie mogą być zaolejone. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż nie poczujemy oporu podczas styku z głowicą.

Moment dokręcania zostały przedstawione na końcu poradnika. W przypadku braku klucza dynamometrycznego czeka nas dokręcanie na wyczucie. Wymaga to pewnego doświadczenia i umiejętności, ponieważ istnieje ryzyko ukręcenia świecy. Niesie to za sobą dodatkowe, duże koszty – średnio jest to wydatek około 300złotych za wymontowanie jednej sztuki. Oczywiście odbywa się to bez potrzeby demontażu silnika. Zajmują się tym wyspecjalizowane warsztaty, które mają w swoim wyposażeniu specjalistyczny sprzęt.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymontowanie pompy paliwa w silniku benzynowym

Momenty dokręcania

  • Silnik X17DTl – 20Nm
  • Silnik Y17DT – 17.5Nm
  • Silnik X20DTL i Y20DTH – 10Nm

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ21
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem Infor.pl »