REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Jakubowski Ryszard
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności
Przy odrobinie wysiłku i wprawy zdjęcie głowicy nie powinno stanowić trudności

REKLAMA

REKLAMA

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Zdjęcie głowicy nie jest czynnością trudną, choć wymaga pewnej wprawy i wiedzy. W tym celu należy najpierw odłączyć od niej cały osprzęt, w tym oba kolektory. Często wiąże się to z koniecznością odłączenia kolektora wydechowego od reszty układu wydechowego, a zawsze wymaga zdjęcia filtra powietrza i gaźnika. Najczęściej nie jest konieczne zdejmowanie z głowicy rozrządu, zwłaszcza gdy chodzi jedynie o wymianę uszczelki.

REKLAMA

Wystarczy jedynie rozłączyć jego napęd, np. zdjąć łańcuszek lub koła zębate, które go napędzają. Można z głowicy wymontować świece zapłonowe, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – podgrzewacze oraz odłączyć od głowicy wszystkie dochodzące do niej przewody, zapisując miejsca, do których były one podłączone. Dotyczy to także przewodów zapłonowych i wtryskowych.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Po zluzowaniu, a następnie odkręceniu wszystkich nakrętek lub śrub mocujących głowicę, można ją ostrożnie zdjąć, zwracając uwagę, aby nie uszkodzić nią innych elementów silnika i wyposażenia. Głowice, zwłaszcza żeliwne silników z zapłonem samoczynnym, są ciężkie i niewygodne do przenoszenia, dlatego dobrze jest poprosić inną osobę o pomoc.

Problemy ze zdjęciem głowicy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W przypadku, gdyby odkręcona głowica nie dała się łatwo oderwać od korpusu silnika, należy sprawdzić, czy odkręcono wszystkie nakrętki lub czy zostały wykręcone i usunięte wszystkie śruby ją mocujące. Następnie trzeba ostukać ją ze wszystkich stron dużym gumowym lub drewnianym młotkiem. Czynność tę powtarzać aż do chwili, gdy głowicę da się swobodnie zdjąć. Nie należy przy tym wkładać pomiędzy nią a korpus silnika żadnych przedmiotów, które mogłyby uszkodzić płaszczyzny styku.

Zakładanie głowicy powinno poprzedzić bardzo staranne oczyszczenie obu płaszczyzn styku – jej i korpusu silnika. bacząc aby zanieczyszczenia nie wpadły do cylindrów i kanałów w korpusie silnika. Na czas czyszczenia warto je zatkać szmatkami. Następnie nałożyć na korpus silnika nową uszczelkę – stara jest zwykle bezużyteczna. Można przykleić ją silikonową masą uszczelniającą, zwłaszcza gdy zachodzi obawa, że deformacje i uszkodzenia korpusu silnika i głowicy mogą spowodować pewne nieszczelności, zwłaszcza pomiędzy kanałami olejowymi i chłodzącymi. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Masę nakładać oszczędnie, aby jej nadmiar nie zatkał żadnych kanałów. Po nasmarowaniu silikonem jej górnej powierzchni można ostrożnie nałożyć głowicę i docisnąć ją rękami do korpusu silnika. Następnie wkręcić, początkowo lekko, śruby lub nakrętki mocujące głowicę. Do ich ostatecznego dokręcenia będzie konieczny klucz dynamometryczny oraz schemat kolejności dokręcania. Dokręcać zawsze z zalecaną siłą, lepiej minimalnie za mocno niż za słabo.

Gdy nie ma schematu dokręcania, można przyjąć bez większego ryzyka, że dokręca się śruby przeciwległe, zaczynając od pary najbliższych środkowi głowicy, posuwając się stopniowo symetrycznie ku jej brzegom. Zwykle po wymianie uszczelki konieczne jest dodatkowe dokręcenie głowicy po kilku dniach normalnej eksploatacji silnika.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA