| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Olej w układzie dolotowym silnika - przyczyny

Olej w układzie dolotowym niesie ryzyko poważnych usterek. Sprawdź co jest przyczyną jego zalegania w przewodach dolotowych.

Układ dolotowy - płuca silnika

Układ dolotowy jest odpowiedzialny za dostarczanie do silnika powietrza (w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa) lub mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach z wtryskiem pośrednim). Prawdziwe problemy pojawiają się, w gdy w układzie dolotowych zaczyna gromadzić się olej silnikowy. W żadnym wypadku nie powinien on się tam znajdować. Co prawda w silnikach turbodoładowanych dopuszcza się lekkie zawilgocenie układu dolotowego olejem, ale jego większe ilości są niedopuszczalne.

Zobacz też: Klapy wirowe mogą uratować silnik Diesla przed zniszczeniem

Olej w przewodach intercoolera - zużyta turbosprężarka

Skąd się bierze olej silnikowy w układzie dolotowym? Przyczyn może być kilka. Największe problemy dotyczą silników z turbodoładowaniem, zwłaszcza diesli. Najczęściej wina leży po stronie zużytej turbosprężarki, a dokładnie jej wirnika, który przepuszcza olej (turbina jest nim smarowana). W przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych takie zjawisko jest bardzo powszechne. Rozwiązaniem jest wymiana turbosprężarki (koszt ok. 5 000 zł) lub jej regeneracja (1500 – 2000 zł).

Zobacz też: Dlaczego psuje się turbosprężarka?

Olej w układzie dolotowym silnika - niesprawna odma

Innym powodem zalegania oleju w dolocie, bardzo często lekceważonym nawet przez mechaników, jest źle działająca odma. Zadaniem odmy jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem, które jest wyciągane ze skrzyni, zasysany jest też olej silnikowy (niewielkie ilości). Problem polega na tym, że po kilku latach eksploatacji znajdujący się w odmie separator oleju, przestaje prawidłowo działać i przepuszcza do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrze wraz oparami oleju. W rezultacie sprężarka wtłacza do przewodu intercoolera powietrze wraz z olejem. Z tego powodu zaleca się, aby raz na 2-3 lata, wymienić odmę lub membrany separatora na nowe. Koszt zakupu nowej odmy jest bardzo zróżnicowany i może wynieść od 50-900 zł.

Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy

Olej w układzie dolotowym silnika - za duża ilość oleju w silniku

Powodem przedostawania się oleju do układu dolotowego może być także zbyt duża jego ilość w silniku. Serwisy ASO bardzo często zalewają silnik zbyt dużą ilością oleju, najczęściej z uwagi na krótki czas jaki mogą poświęcić autu. Zanim olej spłynie z motoru w całości,  zalewają go taką ilością oleju, jaką zaleca producent. Wtedy właśnie gwałtownie rośnie ryzyko pojawienia się oleju w odmie, która dostarczy go do układu dolotowego.

Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?

Olej w układzie dolotowym silnika - zużyte pierścienie tłokowe

Obecność oleju w układzie dolotowym może być także wynikiem zużytych pierścieni tłokowych, czego skutkiem jest wydmuchiwanie oleju do układu dolotowego. Koszt naprawy jest znaczny, a jeśli silnik auta faktycznie wymaga wymiany pierścieni to warto skontrolować pozostałe jego elementy. Może się bowiem okazać, że niedługo po wymianie pierścieni ponownie będzie trzeba rozbierać silnik, aby wyeliminować kolejną usterkę co niepotrzebnie zwiększy koszty robocizny.

Zobacz też:  Olej w układzie dolotowym silnika - skutki

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Meritoros

Biura rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »