| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Zły stan samochodowych reflektorów przyczyną wypadków?

Zły stan samochodowych reflektorów przyczyną wypadków?

Po wprowadzeniu ustawy nakazującej jazdę przez całą dobę z włączonymi światłami, można zauważyć jak polscy kierowcy dbają o oświetlenie w samochodach. Niestety nie wygląda to dobrze i dlatego warto jak najwięcej osób uświadamiać, że sprawne światła to bezpieczeństwo na drogach.

Pamiętać trzeba, że w okresie jesiennym i wczesnozimowym gdy jest mokro i brudno na ulicach, nawet opony zimowe nie dadzą takiej samej skuteczności hamowania jak w słoneczny ciepły dzień. Niewiele osób wie, że gdy światła mijania są dobrze ustawione to ich zasięg w mglistą noc może wynosić jedynie 20m! W takich warunkach bezpieczna prędkość do zatrzymania się to 30-40km/h. Niestety z takimi prędkościami nikt w nocy nie jeździ szczególnie, że znaki ograniczające mają większe limity i nie ma też co się spodziewać mandatu.

Aby standardowe światła miały zasięg w granicach 100 metrów, muszą występować naprawdę dobre warunki ale nocą przy prędkości 90km/h i to nie daje nam pewności, że w odpowiednim momencie zauważymy przeszkodę. Gdy światło odbija się od czegoś na drodze np. śnieg albo linie odblaskowe  poprawia się widoczność. Przy złej pogodzie i złych warunkach pogodowych jadąc z maksymalną dozwoloną szybkością i oświetlając drogę światłami mijania możemy nie zdążyć zahamować przed pieszym bez odblasków, bo stosowanie ich na ubraniu nie jest jeszcze powszechnie stosowane u  polaków.

Zobacz też: Ekologia na niby

Według przepisów o ruchu drogowym nie dostosowując prędkości odpowiednio do warunków panujących na drodze, możemy stwarzać niebezpieczeństwo. Na całą tą sytuację nakłada się zły stan samochodowych reflektorów, są one często zużyte i brudne. Wg badań ITS - tylko kilkanaście procent pojazdów ma prawidłowo ustawione światła, reszta albo ma za słabo oświetloną drogę przed sobą albo oślepia innych użytkowników drogi

Mimo coraz nowocześniejszych technologii - ksenony, światła do jazdy dziennej, diody LED - trzeba sprawdzać stan oświetlenia pojazdu, wymieniać spalone żarówki, kontrolować reflektory i ustawienie ich wysokości. Osoby chcące poprawić sobie widoczność często decydują się na nielegalne przeróbki wstawiając zbyt mocne żarówki, albo na ich miejsce żarniki ksenonów bez systemu samo poziomowania i spryskiwaczy. Zamiast stosować takie środki lepiej zapamiętać kilka reguł, które legalnie pomogą utrzymać oświetlenie w odpowiednim stanie:

  • Zawsze powinny świecić się wszystkie żarówki, jeśli jakaś się przepaliła wymieńmy ją, najlepiej robić to parami i mieć zapasowy komplet w samochodzie.
  • Sprawdzajmy dwa razy w roku ustawienie reflektorów, na wiosnę i przed zimą. Po naprawach blacharskich i naprawach zawieszenia ustawmy je od nowa.
  • Ustawiaj wysokość snopu światła do obciążenia samochodu.
  • Nie montuj osprzętu bez homologacji, będzie to oślepiało innych kierowców.
  • Kupując najtańsze żarówki i reflektory nie spodziewajmy się po nich ponadprzeciętnej żywotności.
  • Dostępne na rynku kiepskiej jakości światła LED i ksenony nie przepalą się ale z czasem zaczną słabiej świecić.
  • Przy zakupie samochodu zapoznaj się z instrukcją wymiany żarówek.
  • Podczas złej pogody przecieraj często reflektory wilgotną miękką szmatką (nie porysujesz ich).
  • W autach bez samo poziomowania ważne jest, aby wraz ze zwiększającym się obciążeniem dostosować też wysokość świateł.
  • Montowane dodatkowe światła muszą być sprawdzone przez diagnostę i posiadać homologację.
  • Jadąc w nocy dostosujmy prędkość do panujących warunków, nie wyprzedzajmy innych pojazdów bez odpowiedniej widoczności.
  • Jeśli mamy możliwość to sygnalizujmy innym, że mają niesprawne oświetlenie dwukrotnym „mrugnięciem długimi”.
  • Gdy posiadamy reflektory z technologią LED-ową pamiętajmy, że nie da się w nich wymienić jednej przepalonej diody.

Zobacz też: Wypadek na skrzyżowaniu

Patrząc na ilość wypadków w tym i zeszłym roku, oraz na warunki pogodowe można dojść do wniosku, że obok prędkości to właśnie światła są główną przyczyną wypadków. W statystykach policyjnych nie widnieją jednak zapisy o wadliwym oświetleniu, ponieważ nie ma możliwości sprawdzania tego. Badania oświetlenia w różnych warunkach, z różną skutecznością reflektorów jest możliwe ale niestety jest też drogie, mimo to chyba warto zainwestować w bezpieczeństwo jakim jest sprawne oświetlenie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »