| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku

Likwidacja szkody komunikacyjnej krok po kroku

Jak szybko zlikwidować szkodę komunikacyjną? O czym pamiętać, by wypłata należnego odszkodowania przebiegła bez problemów?

Bez względu na skalę, szkoda komunikacyjna może wiązać się z dużym stresem dla właściciela pojazdu. Jedno niespodziewane wydarzenie generuje kolejne niekomfortowe sytuacje: porozumienie z uczestnikiem zajścia, ewentualny kontakt z policją, kosztowna wizyta u mechanika i do tego liczne formalności. Chcąc oszczędzić sobie przynajmniej części potencjalnych kłopotów, warto, na etapie wyboru ubezpieczyciela, porównać standardy likwidacji szkód komunikacyjnych i na tej podstawie zdecydować się na odpowiedniego partnera.

Zobacz też: Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Właściwie postępowanie po kolizji

Kiedy osoba poszkodowana od samego początku wykazuje chęć współpracy, proces likwidacji szkody trwa zaledwie kilka dni. Sprawna realizacja leży w interesie obu stron, dlatego partnerstwo jest kluczem do szybkiego otrzymania odszkodowania. Pomimo sytuacji stresowej, ważne jest, aby opanować emocje i w miarę możliwości zebrać pomocne dla ubezpieczyciela informacje. W pierwszej kolejności należy pamiętać o danych kontaktowych (numer telefonu, adres e-mail) uczestników zdarzenia. Kolejnym krokiem jest zebranie materiału dowodowego z miejsca wypadku: zdjęć wykonanych telefonem komórkowym lub aparatem, albo krótkich filmików z miejsca zdarzenia. Gdy nie ma potrzeby wzywania policji, należy spisać oświadczenie z danymi dotyczącymi zdarzenia. Warto  pamiętać, by oświadczenie było czytelne i zawierało dane kontaktowe do sprawcy. To znacznie pomoże w pracy rzeczoznawcy, który po zgłoszeniu, przyjedzie wycenić szkodę.

W przypadku, kiedy na miejscu zdarzenia pojawi się policja, poszkodowany powinien o tym poinformować podczas zgłoszenia zajścia. Wówczas, towarzystwo ubezpieczeniowe wystąpi do niej z prośbą o przekazanie oficjalnej notatki o zdarzeniu. Jeżeli dokument policji jest jedynym materiałem dowodowym, proces pozyskania go, ze względów administracyjnych, może trwać dłużej niż kilka dni i trzeba mieć to na uwadze.

Zobacz też: Czy ubezpieczenie AC chroni za granicą?

Możliwości zgłaszania szkody

Ubezpieczony ma możliwość zgłoszenia szkody komunikacyjnej na kilka sposobów. Najczęściej szkody zgłaszane są przez telefon. Numer telefonu znajduje się na polisie lub potwierdzeniu zawarcia ubezpieczenia oraz na stronie www Towarzystwa Ubezpieczeń. Szkodę można zgłosić w bardzo wygodny sposób również poprzez stronę internetową ubezpieczyciela. Zgłaszając zdarzenie przez telefon, należy być przygotowanym na serię niezbędnych pytań. Konieczne jest przygotowanie dowodu osobistego w celu weryfikacji danych oraz numeru polisy ubezpieczeniowej. Jeśli samochód został zakupiony na kredyt lub wzięty w leasing, może również paść pytanie o cesję. To istotna informacja dla ubezpieczyciela, decydująca o tym, kto jest uprawniony do odbioru odszkodowania,
a także wpływająca na szybkość całego procesu likwidacji szkody. Podobne pytania mogą pojawić się jeśli poszkodowany jest podatnikiem podatku VAT, a jego pojazd stanowi trwały środek firmy.
W takiej sytuacji poszkodowany może mieć prawo do dokonania odliczenia kwoty podatku VAT, co oznacza, że Towarzystwo Ubezpieczeń powinno przyznać odszkodowanie w kwocie netto. Natomiast w sytuacji braku możliwości odliczenia kosztów podatku VAT, odszkodowanie przyznawane jest
w pełnej kwocie brutto.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawnicza FORUM r.pr. K. Piluś i s-ka sp.k.

Masowe odzyskiwanie wierzytelności

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »