| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Jak zdejmować i zakładać głowicę silnika?

Czasem, na szczęście niezwykle rzadko, zachodzi konieczność zdjęcia z silnika jego głowicy pomiędzy normalnymi remontami, np. w celu naprawy gniazd zaworowych lub wymiany przeciekającej uszczelki.

Zdjęcie głowicy nie jest czynnością trudną, choć wymaga pewnej wprawy i wiedzy. W tym celu należy najpierw odłączyć od niej cały osprzęt, w tym oba kolektory. Często wiąże się to z koniecznością odłączenia kolektora wydechowego od reszty układu wydechowego, a zawsze wymaga zdjęcia filtra powietrza i gaźnika. Najczęściej nie jest konieczne zdejmowanie z głowicy rozrządu, zwłaszcza gdy chodzi jedynie o wymianę uszczelki.

Wystarczy jedynie rozłączyć jego napęd, np. zdjąć łańcuszek lub koła zębate, które go napędzają. Można z głowicy wymontować świece zapłonowe, a w przypadku silnika z zapłonem samoczynnym – podgrzewacze oraz odłączyć od głowicy wszystkie dochodzące do niej przewody, zapisując miejsca, do których były one podłączone. Dotyczy to także przewodów zapłonowych i wtryskowych.

Zobacz też: Jak znaleźć cylinder niepracujący lub pracujący nieprawidłowo?

Po zluzowaniu, a następnie odkręceniu wszystkich nakrętek lub śrub mocujących głowicę, można ją ostrożnie zdjąć, zwracając uwagę, aby nie uszkodzić nią innych elementów silnika i wyposażenia. Głowice, zwłaszcza żeliwne silników z zapłonem samoczynnym, są ciężkie i niewygodne do przenoszenia, dlatego dobrze jest poprosić inną osobę o pomoc.

Problemy ze zdjęciem głowicy

W przypadku, gdyby odkręcona głowica nie dała się łatwo oderwać od korpusu silnika, należy sprawdzić, czy odkręcono wszystkie nakrętki lub czy zostały wykręcone i usunięte wszystkie śruby ją mocujące. Następnie trzeba ostukać ją ze wszystkich stron dużym gumowym lub drewnianym młotkiem. Czynność tę powtarzać aż do chwili, gdy głowicę da się swobodnie zdjąć. Nie należy przy tym wkładać pomiędzy nią a korpus silnika żadnych przedmiotów, które mogłyby uszkodzić płaszczyzny styku.

Zakładanie głowicy powinno poprzedzić bardzo staranne oczyszczenie obu płaszczyzn styku – jej i korpusu silnika. bacząc aby zanieczyszczenia nie wpadły do cylindrów i kanałów w korpusie silnika. Na czas czyszczenia warto je zatkać szmatkami. Następnie nałożyć na korpus silnika nową uszczelkę – stara jest zwykle bezużyteczna. Można przykleić ją silikonową masą uszczelniającą, zwłaszcza gdy zachodzi obawa, że deformacje i uszkodzenia korpusu silnika i głowicy mogą spowodować pewne nieszczelności, zwłaszcza pomiędzy kanałami olejowymi i chłodzącymi. 

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Masę nakładać oszczędnie, aby jej nadmiar nie zatkał żadnych kanałów. Po nasmarowaniu silikonem jej górnej powierzchni można ostrożnie nałożyć głowicę i docisnąć ją rękami do korpusu silnika. Następnie wkręcić, początkowo lekko, śruby lub nakrętki mocujące głowicę. Do ich ostatecznego dokręcenia będzie konieczny klucz dynamometryczny oraz schemat kolejności dokręcania. Dokręcać zawsze z zalecaną siłą, lepiej minimalnie za mocno niż za słabo.

Gdy nie ma schematu dokręcania, można przyjąć bez większego ryzyka, że dokręca się śruby przeciwległe, zaczynając od pary najbliższych środkowi głowicy, posuwając się stopniowo symetrycznie ku jej brzegom. Zwykle po wymianie uszczelki konieczne jest dodatkowe dokręcenie głowicy po kilku dniach normalnej eksploatacji silnika.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Röben

Jeden z czołowych producentów ceramiki budowlanej, w tym dachówek, cegieł i płytek klinkierowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »