Historia motoryzacji: szokujący Citroen
Aktualizacja: 08.08.2011
Wśród trójki francuskich gigantów przemysłu motoryzacyjnego bez wątpienia najbardziej szokował wyglądem swoich aut i zastosowanymi w nich rozwiązaniami konstrukcyjnymi koncern Citroën. »
Historia motoryzacji: Francja - od powozów z silnikami do pojazdów wojskowych
Aktualizacja: 08.08.2011
W 1887 roku dwaj Francuzi, René Panhard i Émile Levassor, przyjaciele ze szkolnej ławy, uruchomili swoją wytwórnię samochodów. Wcześniej rodzina Panhard’ów zajmowała się produkcją powozów i dyliżansów, a od 1867 roku także maszyn do obróbki drewna. W 1876 roku Panhard do spółki z Jean-Loisem Périn’em uruchomił produkcję silników spalinowych na licencji firmy Otto&Langen, ale widocznie okazały się one niezbyt dobre, ponieważ już 10 lat później firma Panhard-Périn uruchomiła produkcję silników na licencji Daimlera. »
Historia motoryzacji: początki motoryzacji we Francji
Aktualizacja: 20.07.2011
Francuski potentat motoryzacyjny zaczynał bardzo skromnie, od produkcji rowerów. W 1810 roku w Herimoncourt Jean Pierre Peugeot uruchamia produkcję rowerów, nie marząc nawet o tym, że już 100 lat później jego nazwisko stanie się znane niemal na całym świecie. »
Historia motoryzacji: przedwojenne początki aut Bonda
Aktualizacja: 20.07.2011
Pewnego dnia 1914 roku dwaj handlowcy, zajmujący się sprzedażą aut marki Singer doszli do wniosku, że warto rozpocząć produkcję swoich samochodów, bez wad, od których nie były wolne sprzedawane przez nich automobile. »
Auta Jamesa Bonda: historia Aston Martina
Aktualizacja: 25.07.2011
Aston Martin powstał w 1913 roku. Jego założycielami był Lionel Martin i Robert Bamford, którzy oryginalnie chcieli pod egidą firmy Bamford & Martin sprzedawać samochody produkcji Singera (tej samej firmy, co produkowała maszyny do szycia) i serwisować pojazdy GWK i Calthorpe. »
Historia motoryzacji: kiedy powstał Bentley?
Aktualizacja: 18.07.2011
Uskrzydlona litera „B” – kto z miłośników motoryzacji nie zna tego znaku firmowego? Kto nie słyszał o legendzie brytyjskiej motoryzacji, autach skutecznie konkurujących ze słynnymi Rolls-Royce’ami? Kto dziś pamięta autora tej legendy? »
Historia motoryzacji: Lagonda, wielka legenda Wysp Brytyjskich
Aktualizacja: 18.07.2011
Tuż przed końcem XIX wieku, kiedy na Wyspach Brytyjskich pojawiały się, jak przysłowiowe grzyby po deszczu, kolejne firmy produkujące samochody, skromny Szkot, śpiewak operowy z Ohio, Wilbur Gunn założył w Staines w hrabstwie Essex niewielką wytwórnię motocykli. Nazwał ją „Lagonda” dla upamiętnienia rzeki, nad którą się urodził w 1859 roku w Springfield w stanie Ohio. »
Historia motoryzacji: brytyjska przedwojenna motoryzacja - elegancja i jakość
Aktualizacja: 18.07.2011
Kiedy w 1893 roku Frederick Simms kupuje patent Gottlieba Daimlera na jego silniki i uruchamia ich produkcję w Wielkiej Brytanii, nikt nie przypuszcza, że to początek motoryzacyjnej historii marki Daimler na brytyjskim rynku. »
Historia motoryzacji: początki angielskiej motoryzacji
Aktualizacja: 18.07.2011
Choć bez wątpienia najbardziej znaną i prestiżową marką brytyjską jest Rolls-Royce, to jednak nie ten producent najbardziej przyczynił się do rozwoju brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego i w ogóle do rozwoju motoryzacji po drugiej stronie kanału La Manche. »
Historia motoryzacji: pierwsza duża fabryka samochodów w USA
Aktualizacja: 18.07.2011
Chociaż postęp w konstrukcjach silników i samochodów już w ostatnich latach XIX wieku był bardzo szybki, to pierwsze lata dwudziestego stulecia przyniosły prawdziwą motoryzacyjną rewolucję. Jak grzyby po deszczu pojawiały się kolejne wytwórnie pojazdów, przy czym były to zarówno niewielkie zakłady, produkujące po kilka aut rocznie, jak i całkiem spore koncerny, z produkcją liczoną w setkach, a nawet w tysiącach sztuk. »
Historia motoryzacji: trudne początki silnika spalinowego
Aktualizacja: 18.07.2011
Mniej więcej w tym samym czasie co Austriak Siegfried Marcus, nad podobnymi konstrukcjami pracowali niezależnie dwaj niemieccy inżynierowie, Gottlieb Daimler i Carl Benz. Aż trudno uwierzyć, że ich prymitywne pojazdy nieprzypominające samochodów dały początek jednej z najbardziej znanych światowych marek. Ale na to przyszło poczekać kilka dziesięcioleci. Tymczasem w 1885 roku Benz wyjechał swoim trójkołowym wehikułem poza swoje podwórko i przejechał nim aż 24 kilometry. »
Historia motoryzacji: udoskonalenia pierwszych samochodów
Aktualizacja: 18.07.2011
W pierwszych pojazdach samobieżnych napęd był przenoszony z silnika na koła za pomocą jednostopniowej przekładni. Okazało się to niewystarczające. Silniki parowe były mało elastyczne, a moc użyteczną uzyskiwały dopiero przy wyższych obrotach. »
Historia motoryzacji: omnibusy i silniki parowe
Aktualizacja: 14.07.2011
Wśród historyków nie ma zgody co do tego, kiedy powstał pierwszy pojazd napędzany zamontowanym na nim silnikiem cieplnym. W archiwach zachowały się pochodzące z 1740 roku rysunki działa samobieżnego, również napędzanego energią pary wodnej. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek je zbudowano, czy też były to tylko niezrealizowane projekty prawie już w historii motoryzacji zapomniane. »
Historia motoryzacji: od starożytności do XVII wieku
Aktualizacja: 18.07.2011
Pierwszym krokiem na drodze do narodzin motoryzacji było, nie inaczej, wynalezienie koła. Najprawdopodobniej koło wymyślili mieszkańcy Mezopotamii, od 4000 do 3500 lat przed naszą erą, zatem na długo przed oficjalnym rozpoczęciem historii motoryzacji. »
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
Zostań ekspertem portalu Infor.pl »