| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Finanse > Finanse domowe > Polacy wybierają mniejsze mieszkania

Polacy wybierają mniejsze mieszkania

Polacy kupują mieszkania o powierzchni 40 mkw. - 60 mkw. Jest to związane ze zmniejszeniem zdolności kredytowej nabywców mieszkań.

Informacje napływające z rynku kredytów mieszkaniowych wskazują, że w ostatnim czasie wyraźnie zmniejszyła się zdolność kredytowa nabywców lokali. Te zmiany były związane m.in. z zaleceniami KNF-u. Nadzór finansowy uznał, że banki przeszacowują możliwości finansowe klientów i powinny lepiej przygotować ich na nieunikniony wzrost stóp procentowych NBP. W związku z tym, spadła powierzchnia nowego mieszkania, które może nabyć typowy klient firmy deweloperskiej. Warto sprawdzić, czy oferta inwestorów mieszkaniowych jest adekwatna do zapotrzebowania zgłaszanego przez Polaków. To ważna kwestia, gdyż nadmiar większych mieszkań już raz był poważnym problemem dla rynku pierwotnego. Mowa o pierwszych latach po zakończeniu boomu mieszkaniowego.

W 2015 r. połowa nabywców lokali wybierała „M” o powierzchni 40 mkw. - 60 mkw.

Zobacz serwis: Dom

Duże rozproszenie transakcji na rynku mieszkaniowym, sprawia że zgromadzenie dokładnych danych o metrażu sprzedawanych lokali bywa dość trudne. Tym niemniej, Główny Urząd Statystyczny regularnie podaje informacje, które mówią o tym, jaka jest wielkość mieszkań kupowanych przez Polaków. Najnowsze dane GUS-u dotyczą 2015 roku. Według tych statystyk, które zostały przygotowane na podstawie aktów notarialnych, struktura nowych mieszkań kupowanych w 2015 roku była następująca:

  • nowe lokale do 40,0 mkw. - 19,4% transakcji
  • nowe lokale od 40,1 mkw. do 60,0 mkw. - 49,9% transakcji
  • nowe lokale od 60,1 mkw. do 80,0 mkw. - 21,9% transakcji
  • nowe lokale od 80,1 mkw. - 8,8% transakcji

Nietrudno zauważyć, że lokale liczące sobie od 40 mkw. do 60 mkw. są zdecydowanie najważniejszym elementem oferty deweloperów. Udział rynkowy takich mieszkań będzie nieco mniejszy (44,0%), jeżeli weźmiemy pod uwagę wartość wszystkich transakcji – tłumaczy Andrzej Prajsnar z portalu RynekPierwotny.pl.

Dane Narodowego Banku Polskiego z sześciu krajowych metropolii wskazują, że w II kw. 2016 r. tamtejsi deweloperzy też sprzedawali najwięcej mieszkań od 40 mkw. do 60 mkw. Tylko w Łodzi odsetek sprzedanych lokali o powierzchni 40 mkw. - 60 mkw. był znacznie mniejszy od 50%. Warto również zwrócić uwagę, że na łódzkim rynku pierwotnym większe „M” (powyżej 60 mkw.) odpowiadały za 46% sprzedaży. To przesunięcie struktury sprzedaży w kierunku większych mieszkań wynika z faktu, że łódzki metraż jest stosunkowo tani w relacji do zarobków. Nabywcy korzystają z opisywanej sytuacji, kupując nieco większe lokale, a miejscowi deweloperzy muszą się dostosować do popytu. Z kolei niska dostępność metrażu sprawia, że małe mieszkania w Krakowie są najbardziej popularne.    

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Gekko Taxens

Jesteśmy zespołem konsultantów biznesowych, czołowych ekspertów w swoich dziedzinach. Specjalizujemy się w kompleksowym doradztwie podatkowym, prawnym oraz consultingu operacyjnym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »