Kategorie

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobsuów:

tir, droga Fot. Fotolia
tir, droga Fot. Fotolia
Procedura testowa VECTO ma mierzyć poziom emisji CO2 w autach ciężarowych i autobusach. Dzięki nowej procedurze klienci będą mogli porównywać także m.in. efektywność silników różnych producentów i wybierać te o charakteryzujące się niższym spalaniem.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Organizacje The International Road Union, The European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board oraz federacja Transport & Environment, której INSRPO jest członkiem, w przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku wzywają do zwiększenia efektywności paliwowej samochodów ciężarowych.

Komisja kończy prace nad procedurą testową VECTO, po raz pierwszy mierzącą emisje CO2 nowych ciężarówek i autobusów. VECTO jest symulacyjnym programem komputerowym, który przekształca dane wejściowe, takie jak opór powietrza, opory toczenia i wydajność silnika na zużycie paliwa i emisję CO2 dla różnych rodzajów tras dla nieomal wszystkich typów samochodów ciężarowych. Komisja wprowadzi VECTO w europejskiej procedurze badań homologacji dla pojazdów ciężarowych w 2016.

Zobacz też: Honda Civic pobiła rekord Guinnessa w spalaniu - średnio 2,81 l/100 km

Reklama

Jeśli jednak VECTO ma mieć rzeczywisty wpływ na rynek, użytkownicy ciężarówek muszą mieć do niego dostęp. Kupujący samochody ciężarowe powinni mieć możliwość porównania jak preferowane  przez nich pojazdy w połączeniu z technologiami oszczędzającymi paliwo sprawują się na właściwych dla nich trasach i szlakach przewozowych.

Komisja Europejska obecnie rozważa czy powinna udzielić dostępu stronom trzecim do VECTO i do danych wejściowych. Producenci ciężarówek stanowczo się temu sprzeciwiają twierdząc, iż oznaczałoby to ujawnienie poufnych informacji handlowych[1]. Komisja pracuje również nad innym kluczowym postulatem ośmiu sygnatariuszy ww. stanowiska, tj. wprowadzeniem testu weryfikującego zgodność zużycia paliwa obliczonego przy użyciu VECTO ze zużyciem w świecie rzeczywistym.

William Todts, ekspert Transport & Environment; „Tu chodzi o wzmocnienie przewoźników. Obecnie, jeśli chcesz wiedzieć ile paliwa zużywa dany model ciężarówki, to możesz skorzystać tylko z własnego doświadczenia, czasopism lub tego, co powie lokalny diler. Jest to barierą dla konkurencji i przeszkodą w podejmowania świadomych decyzji o zakupie. Dlatego powstała bezprecedensowa koalicja przewoźników i ekologicznych aktywistów, która połączyła siły, aby położyć temu kres i żądać pełnego dostępu do testu samochód CO2.

Wprowadzenie standardów zmniejszających zużycie paliwa przez samochody ciężarowe ma szczególne znaczenie dla Polski – kraju z największą ilością TIRów w Europie.” - dodaje Piotr Skubisz z INSPRO.

Reklama

Tylko 3% pojazdów to samochody ciężarowe – odpowiadają one jednak aż za 25% emisji CO2 w transporcie europejskim. W kontraście do samochodów osobowych i dostawczych, efektywność paliwowa ciężarówek stoi w miejscu od dwudziestu lat – tylko dla nich UE nie ustanowiła norm, pozostając również w tyle za USA. Dla właścicieli firm przewozowych, opłaty za paliwo stanowią jedną trzecią kosztów utrzymania floty przewozowej. Europejskie firmy zajmują wiodącą pozycję w wytwarzaniu samochodów ciężarowych - odpowiadają za 40% światowej produkcji.

___
[1] Producenci samochodów ciężarowych sprzeciwiają się udzieleniu dostępu do VECTO stronom trzecim, twierdząc, iż takie dane wejściowe jak opór powietrza są ściśle poufne. Jednak analiza T&E wskazuje, że większość danych wejściowych VECTO nie zawiera informacji objętej tajemnicą handlową. Dla przykładu: podanie współczynnika oporu powietrza nie dostarcza wiedzy o sposobie jego osiągnięcia. Dane poufne powinny być traktowane w sposób umożliwiający skuteczne korzystanie z VECTO stronom trzecim.

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.