REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

Emisja CO2: samochody po 2020 roku z poważnymi ograniczeniami

Od początku 2020 r. auta sprzedawane w Unii Europejskiej nie powinny emitować więcej CO2, niż 95 g/km. Po przekroczeniu tego progu płacą kary - po 95 euro za każdy gram. Oczywiście suma jest pomnożona przez liczbę sprzedanych samochodów. Skutek? Tylko Volkswagen musiał zapłacić 100 mln euro kary za zeszły rok, a i tak mocno ją ograniczył „skupując” prawa do emisji od niszowych producentów elektryków (np. chińskiego MG).

REKLAMA

Nie zmienia to faktu, że elektryfikacja przynosi rezultaty. W 2020 roku średnia ważona emisja samochodów zarejestrowanych w krajach Unii w 2020 r. wyniosła 106,7 g/km. To aż o 15 gramów mniej niż w 2019 r. i jednocześnie pierwszy spadek od 2016 roku. 

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Emisja CO2: samochody z roku na rok coraz bardziej eko

REKLAMA

Ewidentnie zatem nowe samochody rejestrowane w Europie są coraz bardziej ekologiczne. W niektórych krajach sprzedaż elektryków i plug-inów poszybowała w górę o kilkaset procent. Ale to głównie efekt tego, że tamtejsze rządy zdecydowały się dopłacać do zakupu takich samochodów. 

Jak podaje firma analityczna Jato, w całej Unii w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie 1,21 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, co stanowiło 10,6 proc. całego rynku. - W 2019 r., było to 466 tys. aut i zaledwie 3,1 proc. wszystkich rejestracji - wylicza Felipe Munoz, analityk Jato.

Emisja CO2: jedyną drogą elektryki? No właśnie nie…

Są jednak marki, które postanowiły nie jechać na siłę w kierunku elektryków, a i tak osiągają świetne rezultaty w obniżaniu emisji. Najlepiej pod tym względem wypada koncern Toyota liczony razem z Lexusem. W jego przypadku średnia ważona emisja CO2 za 2020 r. wyniosła raptem 97,5 g/km. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

REKLAMA

To zaskakujące tym bardziej, że ani Toyota, ani Lexus formalnie nie miały w 2020 roku w ofercie żadnego modelu elektrycznego ani nawet plug-in. Za to od ponad dwóch dekad Japończycy oferują, udoskonalają i upowszechniają hybrydy. Dzisiaj w zasadzie każdy ich model dostępny jest z takim napędem.

Konkretne liczby? Już 60-70 proc. Lexusów opuszcza salon jako hybryda. Marka nie musi „na siłę” wprowadzać modeli w pełni elektrycznych (BEV) czy plug-inów (PHEV). Robi to stopniowo, rozważnie i dając wybór klientom. Na przykład za chwilę do salonów Lexusa wjedzie nowy NX w dwóch wersjach: klasycznej hybrydowej i plug-in. A w niedalekiej przyszłości ma się pojawić w wersji w pełni elektrycznej.

Emisja CO2 i samochody. A oto recepta… francuska

Nieźle w walce z CO2 idzie także koncernowi PSA, w skład którego wchodzą Peugeot, Citroen, DS i Opel. W ich wypadku średnia to 97,8 g/km. Marki te produkują jednak głównie samochody małolitrażowe, zaś w przypadku większych modeli starają się zbijać emisje wersjami plug-in. Wszystkie pozostałe koncerny mają już emisje przekraczające 100 g/km. Ranking zamykają Jaguar-Land Rover i Subaru z wynikiem na poziomie 150 g/km.

Najwięcej CO2 emitują diesle? Tak, ale…

Analitycy Jato policzyli również, jak średnie emisje wypadają przy poszczególnych napędach i jaki mają one udział w całym rynku. I tu spore zaskoczenie, bo z danych wynika, że najwięcej CO2 emitują… diesle! Średnio 119,8 g/km. Eksperci tłumaczą, że to efekt tego, że wielu producentów oferuje swoje sztandarowe modele z dużymi, mocnymi dieslami i to one zawyżają wynik.

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Emisja CO2: samochody

Jato Dynamics

Jest więcej niż pewne, że w statystykach za ten rok znowu zobaczymy spadek emisji. I pewnie znowu, w przypadków większości marek będzie to efekt działań „na siłę”, czyli szybkiego wprowadzania do oferty nowych elektryków czy plug-inów. I tylko nieliczni będą w komfortowej sytuacji pt. „my niczego nie musimy, my chcemy”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA