REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyszłość silnika Diesla - zostanie zelektryfikowany?

Peugeot 3008 HYbrid4 - silnik Diesla wspomagany jednostką elektryczną. Łączna moc ok. 200 KM
Peugeot 3008 HYbrid4 - silnik Diesla wspomagany jednostką elektryczną. Łączna moc ok. 200 KM
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

W przyszłości silniki Diesla mogą cieszyć się dużą popularnością zwłaszcza jeśli ich praca będzie wspomaga pracą jednostki elektrycznej. Oto dlaczego Ameryka Północna ma przekonać się do aut osobowych z motorami wysokoprężnymi.

Dr Markus Heyn, prezes działu branżowego Diesel Systems w spółce Robert Bosch GmbH, przekonuje w wywiadzie, że już wkrótce samochody osobowe z silnikami Diesla podbiją Amerykę Północną. Wyjaśnia także, dlaczego elektryfikacja napędu w samochodach ciężarowych z silnikami Diesla jest tak interesującym tematem.

REKLAMA

Panie Heyn, cały świat mówi o napędzie elektrycznym oraz samochodach hybrydowych. Dlaczego zatem nie widać końca technologii Diesla?

Z bardzo prostej przyczyny: technologia Diesla napędza współczesny świat i będzie to robić jeszcze przez kolejne dziesięciolecia. W samochodach osobowych silnik Diesla jest kluczowym komponentem umożliwiającym osiągnięcie ambitnych celów emisyjnych – np. przewidzianego na rok 2020 w Unii Europejskiej celu dla flot, który ma wynieść 95 g CO2/km. Kierowcom, którzy dużo jeżdżą, ale także dojeżdżającym do pracy, napęd Diesla oferuje ważne zalety, jakimi są dynamika i oszczędność. Dlatego także poza Europą kierowcy zaczynają odkrywać atuty tej technologii napędowej. Za przykład niech posłużą Stany Zjednoczone: Bosch uważa 10-procentowy udział technologii Diesla w segmencie lekkich pojazdów do roku 2018 za realistyczny cel. Do roku 2017 na tamtejszym rynku będzie obecnych ok. 60 modeli samochodów z silnikiem Diesla. Z kolei patrząc na producentów europejskich, można stwierdzić, że technologia Diesla i technologia hybrydowa wcale się nie wykluczają. Dowodem na to są hybrydowe modele Diesla, np. Peugeot 3008 HYbrid4 oraz Volvo V60.

Zobacz też: Nowe hybrydowe Mercedesy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele osób kojarzy diesle z dymiącą rurą wydechową. Bosch natomiast mówi o „czystym dieslu” (Clean Diesel). Czy mógłby Pan jeszcze raz wyjaśnić ten paradoks?

REKLAMA

Jeśli ktoś kojarzy samochody Diesla z rurą wydechową, z której wydobywają się kłęby czarnego dymu, prawdopodobnie jest w takim wieku, że pamięta diesle z lat osiemdziesiątych. Mówiąc o „czystym dieslu” odnosimy się do współczesnych samochodów, jakie można dziś kupić w salonach. Nowoczesny samochód z napędem Diesla emituje dziś ok. 96% mniej tlenków azotu i 98% mniej cząstek stałych niż silnik wysokoprężny z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Osiągnęliśmy to dzięki dalszemu rozwojowi układów wtryskowych, technologii wtrysku wielofazowego oraz nowoczesnym systemom wtórnego oczyszczania spalin. System Denoxtronic firmy Bosch przygotowuje nawet duże samochody Diesla do spełnienia przyszłych, restrykcyjnych norm emisyjnych, np. normy Euro 6. Oprócz tego, silniki Diesla w samochodach osobowych są dzisiaj znacznie cichsze i trudno je odróżnić od silników benzynowych. Zaawansowane wersje silników Diesla emitują do 25% mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe znajdujące się na porównywalnym etapie rozwoju technologicznego.

Równocześnie jednak stale zwiększa się liczba samochodów na drogach – w szczególności dotyczy to samochodów użytkowych, z których niemal wszystkie są wyposażone w silniki Diesla. Już dziś w Niemczech mamy ponad 2,6 miliona samochodów ciężarowych, a trend ten wciąż rośnie. Jakie rozwiązania technologiczne są oferowane dla tego segmentu?

Technologia Diesla dominuje w segmencie samochodów ciężarowych – samochody ciężarowe dostarczają na przykład sporą część towarów zamawianych w Internecie. Samochody ciężarowe z silnikami Diesla rozwożą codziennie świeże warzywa, owoce i mięso na terenie Niemiec. Transport taki jest tani, ponieważ nowoczesne silniki Diesla w samochodach ciężarowych są niezwykle oszczędne. Aby osiągnąć dalszy postęp w redukcji zużycia paliwa, musimy popatrzeć na napęd Diesla całościowo: producent, który będzie chciał optymalizować efektywność silników Diesla w samochodach ciężarowych, musi pomyśleć także o wzajemnym zestrojeniu układu wtryskowego, turbosprężarki, układu recyrkulacji spalin oraz układów oczyszczania spalin.

Zobacz też: Autobusy hybrydowe Solaris Urbino w Warszawie

Zabrzmiało to tak, jakby dla samochodów ciężarowych nie było innej drogi poza technologią Diesla. A co z napędami alternatywnymi?

Napędy alternatywne to interesujący temat także w przypadku ciężkich samochodów użytkowych. W samochodzie ciężarowym zelektryfikowany napęd mógłby zaprezentować wszystkie swoje atuty: w transporcie dalekobieżnym elektryfikacja pozwala zaoszczędzić do 6% paliwa, w transporcie dostawczym nawet do 20%. W takim samym stopniu obniżyłaby się emisja CO2. Oprócz elektryfikacji, w segmencie samochodów ciężarowych rozwijamy także silniki napędzane gazem ziemnym. Monowalentny Natural Gas System firmy Bosch jest już produkowany seryjnie, równocześnie pracujemy nad silnikami typu Dual Fuel, które mogą być zasilane zarówno olejem napędowym, jak i gazem ziemnym. Samochody ciężarowe z dualnym układem zasilania można eksploatować także na terenach, gdzie infrastruktura stacji gazowych jest słabiej rozwinięta. Jak widać, pracujemy także nad rozwojem alternatywnych napędów dla technologii Diesla.

Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?

Gaz ziemny, elektryfikacja – wygląda na to, że w nadchodzącej przyszłości będziemy mieli sporo koncepcji alternatywnych. Jak Pan myśli, czy za sto lat silniki Diesla wciąż będą w użyciu?

100 lat to dużo czasu – ale, jak powiedział niegdyś Rudolf Diesel: „Mój silnik wciąż robi postępy”. Jest to dla nas inspiracja, aby dalej rozwijać tę koncepcję napędową. Zarówno poprzez optymalizację parametrów pracy silnika – np. zwiększenie ciśnienia wtrysku, które umożliwia jeszcze efektywniejsze spalanie, jak i poprzez dodanie komponentów elektrycznych czy wykorzystanie napędu gazowego. Mogę zatem odpowiedzieć: tak, w nadchodzących dekadach napęd Diesla będzie wciąż w użyciu.

Źródło: materiały prasowe Robert Bosch GmbH

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA