Możliwości optymalizacji kosztów budowy dróg i usprawnienie procesu realizacji inwestycji były przedmiotem posiedzenia Komitetu Sterującego, powołanego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W posiedzeniu, które odbyło się 26 lutego 2016 r. w Warszawie, wziął udział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. W ramach Komitetu Sterującego działają grupy robocze, których zadaniem jest opracowanie najbardziej optymalnych mechanizmów, dzięki którym budowa nowoczesnych i bezpiecznych dróg w Polsce, ujętych w ramach niedoszacowanego PBDK 2014-2023, będzie możliwa.
Zobacz też: Przetarg na budowę drogi S19 - GDDKiA ogłasza dialog techniczny
reklama
reklama
W skład poszczególnych grup wchodzą Przedstawiciele MIB, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wykonawców, związków zawodowych a także eksperci w zakresie nadzoru, projektowania i budowy dróg.
Współpraca ze środowiskiem eksperckim w zakresie drogownictwa, w tym ze środowiskami naukowymi, dotyczy kilku obszarów. Są to:
- zmiany prawne konieczne do usprawnienia przygotowania procesu inwestycyjnego, w tym także ustawy prawo zamówień publicznych,
- zmiany technologiczne, w tym dotyczące wytycznych projektowych i technologii budowy oraz otwarcie na nowe technologie, mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- powołanie forum kontraktowego, w ramach którego zgłaszane będą konkretne rozwiązania, mogące wpłynąć na przyspieszenie i optymalizację realizacji inwestycji, także pod kątem kosztów.
Zobacz też: Opłaty za przejazd autostradą A2 w 2016 r.
Realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 wymaga systematycznych, rozłożonych na lata działań. Jest to zdeterminowane dostępnymi na ten cel środkami. Oprócz celu, jakim jest dopinanie ciągów komunikacyjnych, istotna jest optymalizacja procesu budowy dróg w Polsce.
Proces inwestycyjny w przypadku budowy dróg jest skomplikowany i wieloetapowy, wiele też jest czynników kształtujących końcowy koszt realizacji zadań. Każde z podjętych działań usprawniających proces inwestycyjny może przynieść korzyści. Należy pamiętać o tym, że wiele przetargów już zostało uruchomionych a umowy z wykonawcami już podpisane. W tym wypadku możliwości optymalizacji są ograniczone.
Zobacz też: Budowa trasy S8 - Wyszków - Białystok
Jest wiele obszarów, których usprawnienie może przynieść wymierne korzyści, dlatego prowadzone prace mają charakter kompleksowy. Intencją resortu jest, żeby w najbliższym czasie wszystkie powołane w ramach Komitetu Sterującego grupy robocze wskazały zmiany o charakterze priorytetowym, możliwe do wprowadzenia w krótkim czasie, a także kierunki zmian, z których korzyści pojawią się w dłuższej perspektywie.