Kategorie

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – powrót do przeszłości

Kamil Borowski
Toyota Carina E
Toyota Carina E
Toyota
W języku włoskim słowo „carina” oznacza „ładna”, „miła” i taka właśnie jest Toyota Carina piątej generacji. Sprawdźmy jak Carina E znosi nie mały już upływ czasu i ogromne ilości kilometrów przebiegu.

W 1992 roku rozpoczęła się produkcja następcy Toyoty Cariny II, tym razem oznaczonej literą E, co miało podkreślać jej europejskie pochodzenie.  Po trwającej do roku 1998 produkcji, Carinę zastąpiono nowym modelem Avensis. Carina E  potwierdziła i utrzymała statut jednego z najbardziej niezawodnych samochodów świata do końca swojej produkcji. Nadal w raporcie TUV trzyma miejsce w ścisłej czołówce.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wygląd zewnętrzny

Pod względem stylistyki auto jest stonowane i nie rzuca się w oczy. Toyota Carina E ze względu na liczne krągłości w znacznym stopniu różni się od samochodów zaprojektowanych zgodnie z obecnie panującymi trendami. Jednakże spora część użytkowników twierdzi, że monotonna stylistyka sprawia iż samochód starzeje się o wiele wolniej. Wymiary zewnętrzne kwalifikują Carinę E do segmentu aut klasy średniej. Sedan i liftback mają 4.53 m długości i nieco ponad 1,4 m wysokości. Wersja kombi przy długości 4.55 m ma 1.47 m wysokości. Szerokość auta jest taka sama we wszystkich odmianach nadwoziowych i wynosi niecałe 1.7 m. Nawet w dzisiejszych czasach przestronne wnętrze Toyoty gwarantuje komfortową podróż czterem dorosłym osobom. Kluczowy wpływ na przestronność wnętrza ma rozstaw osi wynoszący niemal 2.6 m. Pierwotnie Toyota Carina E oferowana była w dwóch wersjach nadwoziowych, jako elegancki 4-drzwiowy sedan oraz praktyczny 5-drzwiowy liftback. Na początku 1993 roku, w ofercie pojawiła się wersja kombi. Wszystkie trzy odmiany charakteryzowały się znacznymi zaokrągleniami, dzięki którym udało się osiągnąć bardzo mały współczynnik oporu powietrza. W owych czasach był to rezultat niezwykły wynik. Jednak owe zaokrąglenia spowodowały, że auto nie wyróżniało się stylistycznie na tle rywali. Sylwetka, przez wielu uznana została za bezpłciową i przyziemną.  Za to mizerny design wynagradza praktycznym i użytecznym wnętrzem.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wnętrze

Słabo wyprofilowane, ale wygodne fotele przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów nie zapewniają nazbyt dobrego trzymania bocznego, posiadają jednak spory zakres regulacji, dzięki któremu nawet długa podróż nie męczy tak bardzo. Kokpit został zaprojektowany w typowo japońskim stylu i w dzisiejszych czasach jest już mocno przestarzały. Deska rozdzielcza jest niezwykle przejrzysta, prosta i intuicyjna w obsłudze. Dźwignia hamulca ręcznego została perfekcyjnie umieszczona, jest ona idealnie w zasięgu ręki. Kokpit został wykończony przeciętnej jakości materiałami, co po latach eksploatacji owocuje donośnymi i na dłuższą metę nieznośnymi trzaskami. Skrzynia biegów działa gładko, ale ma zbyt długie skoki, co daje o sobie znać szczególnie przy dynamicznym przyspieszaniu. Drążek zmiany biegów jest krótki i bardzo dobrze leży w dłoni. Liczniki w skład których wchodzi prędkościomierz, obrotomierz, wskaźnik cieczy chłodzącej oraz wskaźnik poziomu paliwa są podświetlane na kolor jasnozielony i nie męczą nawet podczas jazdy nocą. Carina jest również wyposażona w kontrolkę ekonomizera, która na bieżąco informuje o stylu jazdy. Kolor zielony oznacza pracę silnika w trybie ekonomicznym co procentuje niższym zużyciem paliwa. Gdy kontrolka gaśnie, wówczas mamy do czynienia ze standardowym trybem pracy silnika na pełnowartościowej mieszance. Na duży plus należy policzyć też przestrzeń bagażową. Bagażnik ma, w zależności od  wersji, nawet do 545 litrów pojemności. Co więcej po złożeniu siedzeń przestrzeń ta wzrasta do ponad 1200 litrów, a równa podłoga w znacznej mierze ułatwi spakowanie nawet bardzo długich i ciężkich bagaży bądź przedmiotów. Narzekać można jedynie na dość wysoki próg załadunku, który znacznie utrudnia umieszczenie w bagażniku ciężkich obiektów. 

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – wyposażenie

Większość aut na runku wtórnym ma stosunkowo bogate wyposażenie. W każdym modelu standardem są elektrycznie sterowane szyby i lusterka, wspomaganie kierownicy, ABS, poduszka powietrzna dla kierowcy, autoalarm oraz centralny zamek. Często można też spotkać Carine z elektrycznie otwieranym szyberdachem i manualną klimatyzacją. Do rzadkości nie należą też miłe w dotyku welurowe obicia siedzeń. Sporadycznie można spotkać egzemplarz wyposażony w elegancką skórzano-welurową tapicerkę w kolorze niebieskim.

Zobacz też: Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – silniki benzynowe

Gamę jednostek napędowych otwiera benzynowy silnik 1.6 o mocy od 99 do 115 KM. Do wyboru mamy jeszcze jednostkę 1.8 która charakteryzuje się lepszym momentem obrotowym wynoszącym 162 Nm przy 4600 obr/min.  Najlepszym wyborem wydaje się być motor 2.0 o mocy 126 KM, 133 KM oraz 158 lub 175 KM. Silniki benzynowe są wytrzymałe i bardzo dynamiczne. Układ zasilania sprawuje się bez zarzutu lecz w silnikach eksploatowanych na LPG przy niskim poziomie benzyny w zbiorniku paliwa posłuszeństwa może odmawić pompa paliwa.

Oznaczenie Moc [KM]
1.6 i 16V 99
1.6 i 16V 107
1.6 i 16V Xli 114
1.8 i 16V 107
2.0 i 16V 126
2.0 i 16V GLi 133
2.0 i 16V GTi 175

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – silniki Diesla

Osoby przedkładające oszczędność nad dynamikę powinny wziąć pod uwagę 2-litrowego diesla o mocy 73 KM lub jego mocniejszą, turbodoładowaną wersję. Te silniki po dziś dzień mają opinię niezniszczalnych. Silnik dieslowski jest bardzo wytrzymały i dynamiczny a przy tym dosyć ekonomiczny jak na wielkość i ciężar auta. Mogą się pojawić problemy z wtryskami, które przy sporych przebiegach mogą się zacinać i po prostu być nieszczelne.

Oznaczenie Moc [KM]
2.0 D 73
2.0 TD 83

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – technologia Lean Burn

Podstawową korzyścią płynącą z zastosowania technologii Lean Burn jest stosowanie ubogiej mieszanki paliwowej. Normalne proporcje dawki powietrza do dawki paliwa w cylindrach wynoszą 14,7:1. Tymczasem dzięki tej technologii proporcja wynosi 22:1 co skutkuje wyraźnymi oszczędnościami w zużyciu paliwa. Jednakże, takie silniki nie są idealne, względnie często występują problemy z nietrwałą sondą lambda. Jazda na ubogiej mieszance skutkuje niejednokrotną koniecznością wymiany tego podzespołu. Ciężko jest znaleźć zamiennik sondy, a oryginalna potrafi kosztować nawet ponad 1500 zł. Jednakowoż silniki te są ekonomiczne i zapewniają przyzwoitą dynamikę, dlatego są godne polecenia. Takie jednostki, gdy są odpowiednio traktowane są w stanie bez najmniejszych problemów pokonać dystans nawet ponad 500 tys kilometrów.

Zobacz też: Używany Hyundai Sonata IV (2005 - ) – usterki

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – układ jezdny

Do konstrukcji niezależnego zawieszenia użyto, zarówno z przody jak i z tyłu, kolumn McPhersona, wahaczy poprzecznych oraz ramy pomocniczej. Taki układ zapewnia wysoki komfort podróży przy jednoczesnym pewnym trzymaniu się drogi. Relatywnie sztywne nastawy zawieszenia dobrze spełniają swoje zadanie na kiepskiej jakości drogach. Carina jest sprężysta i dobrze trzyma się drogi na zakrętach. Mimo wszystko na bardzo dużych nierównościach zawieszenie potrafi dać o sobie znać a to wszystko niestety kosztem utraty przyjemności płynącej z jazdy. Praktycznie wszystkie auta zostały wyposażone w układ ABS, jednakże droga hamowania przy prędkości 100 km/h wynosi 44 m, co jest względnie przeciętnym wynikiem jak na dzisiejsze standardy.

Zobacz też: Używany Jaguar X-Type (2001-2009) - Mondeo z kotem na masce

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – awaryjność

Poszczególne elementy auta zostały wykonane z ogromną precyzją i są najwyższej jakości, dlatego na ewentualne awarie ma wpływ praktycznie tylko to w jakich warunkach i z jakim natężeniem samochód był eksploatowany. Jeśli już dochodzi do potencjalnych usterek to najczęściej wymienia się problemy z sondą lambda w silnikach Lean Burn. Czasami zawieść potrafią też zamki, elektryczne szyby, czujnik ABS. Mogą wystąpić też problemy z szybko przepalającymi się żarówkami lamp przednich. Łączniki stabilizatorów są jedynym elementem zawieszenia, który może wymagać wymiany i to tylko ze względu na stan naszych dróg. Ponadto sporadycznie zdarzają się awarie układu chłodzenia w postaci wycieków oraz luzy w układzie kierowniczym. Okazyjnie mogą wystąpić też problemy z nietrwałymi przewodami hamulcowymi.

Używana Toyota Carina E (1992-1998) – podsumowanie

Toyota Carina E to niezawodne auto, ale tylko pod warunkiem, że uda nam się kupić naprawdę zadbany egzemplarz. Samochód psuje się niezwykle okazyjnie, jednakże trzeba być przygotowanym na  drobne usterki układu chłodzenia, skrzyni biegów czy wspomagania. Przed zakupem koniecznie sprawdźmy stan podwozia i upewnijmy się, że nie ma ono dużych ognisk korozji. Jeśli już dokonamy zakupu auta, warto na wstępie dokonać wymiany paska rozrządu i zabezpieczyć podwozie pod kątem antykorozyjnym. Dużym problemem wśród użytkowników są wysokie ceny części do tego modelu, ale warto wybierać części oryginalne co ma ogromny wpływ na niezawodność auta. Carina E to niezwykle precyzyjnie wykonany samochód, który jest trwały więc warto poświęcić więcej czasu na poszukiwanie zadbanego egzemplarza.

Zobacz też: Używany Volkswagen Bora (1998-2005) – między Golfem a Passatem

Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Toyota Carina E
Toyota
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?