Kategorie

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – czy warto kupić?

Kamil Borowski
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83 pojawiło się na runku cztery lata po premierze modelu X5 i od razu podbiło serca kierowców. Sprawdźmy jak auto znosi upływ czasu i czy w 2013 roku ciągle stanowi atrakcyjną propozycję. Czy warto kupić używane BMW X3?

BMW X3 powstało z myślą o tańszej alternatywie dla modelu X5. W 2006 r. nadwozie auta zostało nieco odświeżone, ale były to zmiany kosmetyczne.  W 2010 r. zatrzymano produkcję E83 a na jego miejscu pojawił się nowy model F25.

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – karoseria

W kształcie i liniach nadwozia X3 wyraźnie widać nawiązania do innych modeli BMW. Pomimo upływu lat auto wciąż wygląda świeżo i nowocześnie. Narzekać można jedynie na zderzaki z nielakierowanego tworzywa, jednakże po faceliftingu w 2006 roku zastosowano nowe połowicznie lakierowane.  X3 ma wiele wspólnego z „trójką” E46, jednak jest o tyle obszerniejszy, że bez problemu może nim podróżować nawet czteroosobowa rodzina. Powłoka lakiernicza jest wykonana bardzo solidnie i dobrze znosi upływ czasu, nie sprawiając problemów ani z korozją ani z lakierem.

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – wnętrze

X3 otrzymało niezwykle przejrzysty panel ze wskaźnikami, miękką kierownicę oraz transparentną konsolę środkową. Wszelkie przyciski i przełączniki znajdują się w zasięgu ręki i nie ma najmniejszych problemów z ich obsługą. Wystrój kabiny w dużym stopniu zależy od tego jak bogato została skonfigurowane przez pierwszego nabywcę, a oni zazwyczaj nie oszczędzali. Dlatego na runku wtórnym można spotkać wiele modeli  z tapicerką z beżowej lub pomarańczowej skóry oraz  z dekoracjami  z drewna lub aluminium. Ponadto, często wiele egzemplarzy ma dodatkowo panoramiczny dach oraz pakiet sportowych dodatków. Warto też dodać, że X3 jest pozbawione wnęki na koło zapasowe. Auto ma jedynie nieduży schowek pod podłogą bagażnika, który mieści akumulator, podstawowe narzędzia i apteczkę.

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) - wyposażenie

Bardzo dużym plusem X3 jest bogate wyposażenie. Już w standardowej wersji auto zostało wyposażone w ręczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz felgi ze stopów lekkich. Co więcej spora ilość aut na rynku wtórnym jest dodatkowo wyposażona w klimatyzację automatyczną, skórzaną tapicerkę, nawigację i wysokiej klasy zestaw audio.

Zobacz też: Używane BMW serii 7 E38 (1994 – 2001) – usterki

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – silniki benzynowe

Osoby decydujące się na zakup auta z silnikiem benzynowym nie mają się czego obawiać. Co prawda występują awarie cewek zapłonowych i przepustnicy, ale zdarzają się one bardzo rzadko. Podstawowa jednostka 2.0 może jedynie nie zachwycać osiągami, dlatego optymalnym wyborem może być silnik 3.0 który zapewni dynamikę i niezawodność. Jednostki te cechują się dość sporym zużyciem paliwa, co pociąga za sobą duże rachunki na stacji, ale można to wyeliminować poprzez założenie instalacji LPG, która będzie się dobrze sprawowała i nie zaszkodzi silnikowi pod względem technicznym.

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – silniki Diesla

Niestety w przypadku diesli nie jest tak kolorowo. Zdarzają się awarie i to całkiem kosztowne. W autach z dużym przebiegiem psują się wtryskiwacze, uszkodzeniu ulega dwumasowe koło zamachowe. Problem sprawia też niedopalanie się sadzy w filtrze cząstek stałych. Ponadto zdarzają się przypadki pękania blaszanego kolektora wydechowego, który dobrze jest wymienić na żeliwny. Dość często dochodzi też do uszkodzenia klap w kolektorze dolotowym. Jeśli decydujemy się na zakup X3 z silnikiem wysokoprężnym, najlepszym wyborem powinien być 3.0d o mocy 204 KM, który zapewnia dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu oleju napędowego. Jego mocniejsza odmiana też jest godna polecenia, ale jej ewentualne naprawy będą droższe. Odradza się natomiast zakup auta z pierwszych lat produkcji z podstawowym silnikiem, w którym odnotowano pęknięcia bloku silnika.

Zobacz też: Używane kompakty: Audi A3 czy BMW 1?

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) - skrzynie biegów

BMW X3 E83 było w ofercie zarówno z manualnymi jak i z automatycznymi skrzyniami biegów. Jedynie skrzynie ręczne w połączeniu z podstawowymi silnikami 2.0i oraz 2.0 można uznać za bezawaryjne i niezawodne. W silnikach o większej mocy i dużym momencie obrotowym niedbałe użytkowanie może prowadzić do rychłego zużycia sprzęgła oraz dwumasowego koła zamachowego. Skrzynie automatyczne są w większym stopniu wytrzymałe, ale koniecznie trzeba uważać na skrzynie produkcji General Motors, które były montowane w X3 w latach 2004 - 2006. Do ich typowych defektów należy opóźniona reakcja na przyspieszenie w momencie startu z postoju. Jednakowoż warto dodać, że powyżej opisane usterki mogą się pojawiać w modelach, które przekroczyły już przebieg 200 tys kilometrów.

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) - układ napędowy

Układ napędowy jest relatywnie trwały. Co prawda zdarzają się uszkodzenia skrzyni rozdzielczej, ale koszt jej naprawy jest względnie niski, wymiana modułu sterującego zamknie się w cenie 500 złotych. Przed zakupem warto zwrócić uwagę na wycieki z zespołu napędowego, szczególnie należy przyjrzeć się skrzyni biegów, uszczelnieniom półosi w misce olejowej  oraz dyferencjałom.  Olbrzymią zaletą X3 jest oferowany serynie we wszystkich wersjach zaawansowany układ napędu na cztery koła, który umożliwia jazdę tam gdzie auto bez napędu już sobie nie poradzi. Ze względu na funkcję automatycznego przyhamowywania buksujących kół trzeba się liczyć z przyspieszonym zużyciem klocków hamulcowych.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – awaryjność

Przed zakupem używanego BMW X3 E83 trzeba koniecznie sprawdzić szczelność przewodów intercoolera. Zawieszenie jest bardzo dobrze dopracowane i wytrzymuje nawet 200 tys km, jednak na dłuższą metę nie obędzie się bez wymiany łączników stabilizatorów, amortyzatorów i górnych wahaczy. W wersjach z napędem na cztery koła zawodzi najczęściej mechanizm odpowiedzialny za pracę sprzęgła wielopłytkowego. Warto też zwrócić uwagę na sposób działania automatycznej skrzyni biegów. Wszelkie szarpnięcia, długie zmiany biegów lub pomijanie przełożeń mogą świadczyć o uszkodzeniu skrzyni. Decydując się na X3 z manualną skrzynią biegów trzeba liczyć się z faktem, że konieczna może okazać się wymiana sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.  Ponadto znane są problemy z trzeszczącymi, wycierającymi się plastikami we wnętrzu. Za słaby punkt X3 należy też policzyć krótką trwałość akumulatora oraz dość częste zrywanie się paska napędu klimatyzacji. Czasami z powodu zaśniedziałych styków występują też problemy z elektryką. Auto zostało bardzo dobrze zabezpieczone przed korozją, drobne ślady rdzy mogą pojawić się jedynie na elementach zawieszenia. Rdzewiejąca blacha nadwozia oznacza tylko tyle, że trafiliśmy na samochód po wypadku. Oryginalne części do BMW są drogie, ale wytrzymuję o wiele więcej czasu niż zamienniki.

Zobacz też: Używane BMW X5: tani zakup to nie wszystko

Używane BMW X3 E83 (2003 – 2010) – podsumowanie

Używane BMW X3 E83 to propozycja, którą warto wziąć pod uwagę jeśli szukamy auta do dynamicznej jazdy a przy tym chcemy siedzieć nieco wyżej niż w standardowych kompaktach i mieć pewność, że auto nie zawiedzie nas w lekkim terenie. Auto doskonale poradzi sobie na śniegu czy polnej drodze, ale lepiej nie zapuszczać się w ciężki teren. X3 oferuje przydatny napęd na cztery koła, bardzo dobre osiągi i komfortowe warunki podróżowania w wygodnych fotelach a to wszystko przy umiarkowanej cenie zakupu używanego auta. Niestety, jest również druga strona medalu, a są nią stosunkowo duże koszty związane z eksploatacją samochodu. Wybierając silnik diesla zaoszczędzimy sporo na stacji, ale za to wydamy znacznie więcej na naprawy niż w przypadku wersji benzynowych. Jeśli jesteśmy zdecydowani na zakup warto poświęcić trochę więcej czasu na poszukiwania zadbanego egzemplarza z w miarę niskim przebiegiem, a to może być utrudnione ze względu na dużą ilość aut powypadkowych na naszym rynku. Koszty związane z utrzymaniem samochodu, nie będą należały do najniższych, ale dzięki szerokiej gamie ogólnodostępnych zamienników, naprawy eksploatacyjne nie będą aż takim obciążeniem finansowym.

BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
BMW X3 E83
BMW
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...