Kategorie

Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Skoda
Skoda Rapid w Europie tak naprawdę od początku grała drugie skrzypce. Auto dyskretne zdobyło zaufanie dużej rzeszy klientów - szczególnie tych flotowych. Dzięki czemu dziś używane Skody Rapid są popularnym widokiem na rynku wtórnym.
Reklama

Czesi mieli w swojej ofercie dwa hity sprzedaży: typowy model segmentu B - Fabię oraz auto, które nieco wyrastało z segmentu C - Octavię. Szefowie Skody doszli pod koniec pierwszej dekady XXI wieku doszli do wniosku, że luka stworzona w ten sposób jest zbyt szeroka. I postanowili ją wypełnić. Wzięli na warsztat płytę podłogową PQ25 (np. VW Polo V, Audi A1 I), a następnie uzupełnili ją technologią, którą można określić wyłącznie słowem niskobudżetowy. Auto zostało oficjalnie pokazane w roku 2012 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Niedługo później pojawiło się w salonach sprzedaży w Europie.

Skoda Rapid miała być tanim samochodem na co dzień. W jej przypadku ciężko zatem mówić o nadmiernej urodzie. Linie są proste i odwołują się przede wszystkim do języka stylistycznego, który powoli w roku 2012 zaczął znikać już z gamy Skody - mowa o języku zapoczątkowanym m.in. przez Octavię II. Po liftingu marka chciała trochę uatrakcyjnić ofertę. Pojawiła się możliwość dwukolorowej konfiguracji nadwozia czy bardziej jaskrawe lakiery. Niestety lifestylowego charakteru w Rapidzie nigdy nie udało się uzyskać. Auto występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako liftback i wydłużony hatchback.

Używane: Skoda Rapid - bliźniak A1, no może prawie…

Kabina pasażerska używanej Skody Rapid jest równie skromna co nadwozie. Co więcej, choć czeski liftback jest bliźniakiem technologicznym Audi A1, na próżno szukać w tych modelach podobieństw materiałowych. W Skodzie wszystkie plastiki są twarde i mało przyjemne w dotyku. Dobrego wrażenia nie robią też tapicerki. Tak, konsola centralna może trzeszczeć podczas eksploatacji. Jakość jej spasowania nie jest idealna. Z drugiej strony całkiem trwałe okazują się fotele. I można się o tym przekonać podczas oglądania egzemplarza eksploatowanego przez jednego z przedstawicieli handlowych.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

Reklama

Ilość przestrzeni w Skodzie Rapid jest duża. Nawet z tyłu zasiąść mogą wysocy pasażerowie. Pozycja za kierownicą? Łatwo ją ustawić, ale nie jest do końca wygodna. Bardzo dużą zaletą Rapida jest naprawdę spory bagażnik. W modelach liftback kufer liczy od 550 do 1490 litrów, w wersji hatchback od 415 do 1380 litrów. Kabina pasażerska jest słabo wygłuszona. Tym samym kierowca będzie musiał głośniej ustawić radio za każdym razem, gdy wyjedzie z miasta. A stanie się tak dlatego, że powietrze opływające nadwozie podczas jazdy z większą prędkością powoduje spory hałas we wnętrzu.

Paleta silnikowa używanej Skody Rapid składa się z 8 jednostek napędowych występujących w sumie w 13 wariantach mocy. W roli najsłabszego motoru występuje jednostka 1.2 MPI. 3-cylindrowa konstrukcja ma jednej podstawowy problem - absolutnie brakuje jej mocy! 75 koni mechanicznych sprawia, że liftback osiąga pierwszą setkę dopiero w 13,9 sekundy. Poza tym jednostka dobrze współpracuje z instalacją LPG i miewa głównie tanie w usunięciu problemy z cewkami zapłonowymi. Oczko wyżej plasują się silniki 1.2 TSI, które już w salonie również były parowane z gazem - do roku 2015 z rodziny EA 111 (86 i 105 KM), potem EA 211 (90 i 110 KM).

Używane: Skoda Rapid - zamiast łańcucha… pasek!

Benzyniak ma 4-cylindrową głowicę, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Oferuje też więcej niż przyzwoitą dynamikę, a do tego rozsądnie obchodzi się z paliwem. Niestety początkowo miewał serię dość drogich w usunięciu problemów. W jednostkach sprzed liftingu z serii EA 111 niską trwałość ma łańcuch rozrządu. Ten wytrzymuje zazwyczaj nie więcej niż 120 tysięcy kilometrów - choć są znane przypadki wymiany przy przebiegu wynoszącym zaledwie jedną piątą tego dystansu! W jaki sposób inżynierowie uporali się problemem? W generacji EA 211 zamiast łańcucha zastosowali… pasek w kąpieli olejowej.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Silnik o pojemności 1.4 litra jest rzadko spotykany. Funkcjonował na rynku w dwóch wersjach: 122 KM - EA 111 i 125 KM - EA 211. Poszczególne warianty borykały się z identycznymi problemami jak w przypadku silnika 1.2 TSI. Dodatkowo w modelach słabszych znane są przypadki np. wypalenia uszczelki pod głowicą. Benzyniak 1.0 TSI to dobra konstrukcja. Jest całkiem dynamiczna, w miarę kulturalnie pracuje, a do tego okazuje się i oszczędna, i trwała. Niestety pojawia się w bardzo młodych egzemplarzach - była montowana od roku 2017.

Oferta diesli była zdecydowanie węższa. Używana Skoda Rapid może otrzymać przede wszystkim jednostkę 1.6 TDI. Ta występowała w wersji o mocy 90, 105 lub 115 koni mechanicznych. Najsłabszy wariant oferuje najgorszą dynamikę - rozpędza liftbacka do pierwszej setki w 12 sekund. Z drugiej strony niemiecki diesel jest wyjątkowo oszczędny, a do tego raczej trwały. Najczęściej uszkadza się w nim zawór EGR, ewentualnie sterowanie zmienną geometrią łopatek w turbosprężarce. Wtryski common rail są trwałe, ale pod warunkiem że kierowca tankuje paliwo wysokiej jakości. W roku 2015 do oferty dołączył silnik 1.4 TDI. 3-cylindrowy diesel ma ograniczoną kulturę pracy. W zamian 90-konny wariant jest mocno oszczędny.

Używane: Skoda Rapid - prosta konstrukcja, proste zawieszenie

Używana Skoda Rapid czerpie płytę podłogową, o którą opierane były w Grupie Volkswagena przede wszystkim modele segmentu B. A to oznacza, że układ zawieszenia jest dość prosty. W przedniej osi pojawiają się kolumny McPhersona. W tylnej belka skrętna. Resorowanie pracuje hałaśliwie, z drugiej strony jest trwałe. Elementy montowane przy przednich kołach bez wymiany pokonują co najmniej 100 - 120 tysięcy kilometrów. Tuleje belki pozwalają na przejechanie 30 - 50 tysięcy kilometrów więcej. Co z właściwościami jezdnymi? Układ kierowniczy nie jest przesadnie precyzyjny. Zawieszenie pracuje dość sztywno.

Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Zadbana, używana Skoda Rapid nie powinna być źródłem dużej ilości awarii. W modelach zdarzają się mimo wszystko usterki np. modułów poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa czy poduszek pod skrzynią biegów. Poza tym mechanicy muszą naprawiać uszkodzenia wiązek elektrycznych lub wymieniać sprzęgło kompresora klimatyzacji. Podczas zakupu egzemplarza używanego warto wnikliwie przyjrzeć się też przekładni dwusprzęgłowej DSG. Ta po pierwsze wymaga wymiany oleju co 60 tysięcy kilometrów. Po drugie już przy przebiegu 150 - 200 tysięcy kilometrów będzie wymagać remontu układu sprzęgieł. Koszt to co najmniej 3 tysiące złotych.

Oferta używanej Skody Rapid na rynku wtórnym jest szeroka. To jednak nie zmienia faktu, że znalezienie egzemplarza idealnego może nie być łatwym zadaniem. Bo co z tego, że ceny aut zaczynają się już od 20 tysięcy złotych, skoro modele za tą kwotę mają przebiegi oscylujące w granicy 200 - 300 tysięcy kilometrów i poflotową historię. Co to oznacza? Wysoki stopień zużycia części i wyposażenie składające się głównie z kompletu poduszek, manualnej klimatyzacji i radia. Za egzemplarz 3-letni trzeba zapłacić co najmniej 26 - 27 tysięcy złotych. Ceny aut młodych pną się do góry bardzo szybko.

Używane: Skoda Rapid - podsumowanie:

Używane Skoda Rapid to po prostu samochód. To tani środek transportu, który zabierze na pokład cztery osoby i zaoferuje im duży bagażnik. Nie, nie prowadzi się wyśmienicie, a jakość materiałów jest raczej niska. Z drugiej strony ma naprawdę rozsądne koszty eksploatacji, a zadbane egzemplarze rzadko się psują. Czy warto zatem ją kupić? Jeżeli kierowca nie wymaga dużo od motoryzacji, używany Rapid z pewnością będzie ciekawą opcją.

Używane: Skoda Rapid - dane techniczne producenta:

  • Skoda Rapid - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.0 TSI 95 KM 160 Nm 11,0 s. 187 km/h 4,5
1.0 TSI 110 KM 200 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,6
1.2 MPI 75 KM 112 Nm 13,9 s. 175 km/h 5,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 11,8 s. 183 km/h 5,1
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 11,2 s. 186 km/h 4,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,4
1.2 TSI 110 KM 175 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,9
1.4 TSI 122 KM 200 Nm 9,5 s. 206 km/h 5,8
1.4 TSI 125 KM 200 Nm 9,0 s. 208 km/h 4,8
  • Skoda Rapid - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.4 TDI 90 KM 230 Nm 11,7 s. 185 km/h 3,6
1.6 TDI 90 KM 230 Nm 12,0 s. 184 km/h 4,4
1.6 TDI 105 KM 250 Nm 10,6 s. 190 km/h 4,4
1.6 TDI 115 KM 250 Nm 10,0 s. 201 km/h 4,2

Używane: Skoda Rapid - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • filtr kabinowy - od 21 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 441 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 52 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
  • szczęki hamulcowe - od 61 zł
  • bęben hamulcowy - od 116 zł
  • łącznik stabilizatora - od 22 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • amortyzator - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 869 zł
  • koło dwumasowe - od 589 zł
  • zawór EGR - od 728 zł

Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 KM 2016
Skoda
Siedziska foteli kierowcy i przedniego pasażera Rapida Spaceback są wystarczająco obszerne, a oparcie odpowiednio wyprofilowane.
Skoda
W tylnej części kabiny Skody Rapid Spaceback nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni m.in. dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu.
Skoda
Bagażnik Skody Rapid Spaceback ma objętość astronomicznych, jak na tę klasę pojazdów 550l, a jego wykorzystanie ułatwia duży otwór załadunku.
Skoda
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...