Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Skoda Rapid (2012 - 2019) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Według danych producenta opisywany Rapid rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 s oraz może pojechać z maksymalną prędkością 183 km/h. Są to osiągi w zupełności wystarczające do sprawnej jazdy w ruchu miejskim, jak i w trasie.
Skoda
Skoda Rapid w Europie tak naprawdę od początku grała drugie skrzypce. Auto dyskretne zdobyło zaufanie dużej rzeszy klientów - szczególnie tych flotowych. Dzięki czemu dziś używane Skody Rapid są popularnym widokiem na rynku wtórnym.

Czesi mieli w swojej ofercie dwa hity sprzedaży: typowy model segmentu B - Fabię oraz auto, które nieco wyrastało z segmentu C - Octavię. Szefowie Skody doszli pod koniec pierwszej dekady XXI wieku doszli do wniosku, że luka stworzona w ten sposób jest zbyt szeroka. I postanowili ją wypełnić. Wzięli na warsztat płytę podłogową PQ25 (np. VW Polo V, Audi A1 I), a następnie uzupełnili ją technologią, którą można określić wyłącznie słowem niskobudżetowy. Auto zostało oficjalnie pokazane w roku 2012 podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Niedługo później pojawiło się w salonach sprzedaży w Europie.

Skoda Rapid miała być tanim samochodem na co dzień. W jej przypadku ciężko zatem mówić o nadmiernej urodzie. Linie są proste i odwołują się przede wszystkim do języka stylistycznego, który powoli w roku 2012 zaczął znikać już z gamy Skody - mowa o języku zapoczątkowanym m.in. przez Octavię II. Po liftingu marka chciała trochę uatrakcyjnić ofertę. Pojawiła się możliwość dwukolorowej konfiguracji nadwozia czy bardziej jaskrawe lakiery. Niestety lifestylowego charakteru w Rapidzie nigdy nie udało się uzyskać. Auto występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako liftback i wydłużony hatchback.

Używane: Skoda Rapid - bliźniak A1, no może prawie…

Kabina pasażerska używanej Skody Rapid jest równie skromna co nadwozie. Co więcej, choć czeski liftback jest bliźniakiem technologicznym Audi A1, na próżno szukać w tych modelach podobieństw materiałowych. W Skodzie wszystkie plastiki są twarde i mało przyjemne w dotyku. Dobrego wrażenia nie robią też tapicerki. Tak, konsola centralna może trzeszczeć podczas eksploatacji. Jakość jej spasowania nie jest idealna. Z drugiej strony całkiem trwałe okazują się fotele. I można się o tym przekonać podczas oglądania egzemplarza eksploatowanego przez jednego z przedstawicieli handlowych.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

Ilość przestrzeni w Skodzie Rapid jest duża. Nawet z tyłu zasiąść mogą wysocy pasażerowie. Pozycja za kierownicą? Łatwo ją ustawić, ale nie jest do końca wygodna. Bardzo dużą zaletą Rapida jest naprawdę spory bagażnik. W modelach liftback kufer liczy od 550 do 1490 litrów, w wersji hatchback od 415 do 1380 litrów. Kabina pasażerska jest słabo wygłuszona. Tym samym kierowca będzie musiał głośniej ustawić radio za każdym razem, gdy wyjedzie z miasta. A stanie się tak dlatego, że powietrze opływające nadwozie podczas jazdy z większą prędkością powoduje spory hałas we wnętrzu.

Paleta silnikowa używanej Skody Rapid składa się z 8 jednostek napędowych występujących w sumie w 13 wariantach mocy. W roli najsłabszego motoru występuje jednostka 1.2 MPI. 3-cylindrowa konstrukcja ma jednej podstawowy problem - absolutnie brakuje jej mocy! 75 koni mechanicznych sprawia, że liftback osiąga pierwszą setkę dopiero w 13,9 sekundy. Poza tym jednostka dobrze współpracuje z instalacją LPG i miewa głównie tanie w usunięciu problemy z cewkami zapłonowymi. Oczko wyżej plasują się silniki 1.2 TSI, które już w salonie również były parowane z gazem - do roku 2015 z rodziny EA 111 (86 i 105 KM), potem EA 211 (90 i 110 KM).

Używane: Skoda Rapid - zamiast łańcucha… pasek!

Benzyniak ma 4-cylindrową głowicę, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Oferuje też więcej niż przyzwoitą dynamikę, a do tego rozsądnie obchodzi się z paliwem. Niestety początkowo miewał serię dość drogich w usunięciu problemów. W jednostkach sprzed liftingu z serii EA 111 niską trwałość ma łańcuch rozrządu. Ten wytrzymuje zazwyczaj nie więcej niż 120 tysięcy kilometrów - choć są znane przypadki wymiany przy przebiegu wynoszącym zaledwie jedną piątą tego dystansu! W jaki sposób inżynierowie uporali się problemem? W generacji EA 211 zamiast łańcucha zastosowali… pasek w kąpieli olejowej.

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Silnik o pojemności 1.4 litra jest rzadko spotykany. Funkcjonował na rynku w dwóch wersjach: 122 KM - EA 111 i 125 KM - EA 211. Poszczególne warianty borykały się z identycznymi problemami jak w przypadku silnika 1.2 TSI. Dodatkowo w modelach słabszych znane są przypadki np. wypalenia uszczelki pod głowicą. Benzyniak 1.0 TSI to dobra konstrukcja. Jest całkiem dynamiczna, w miarę kulturalnie pracuje, a do tego okazuje się i oszczędna, i trwała. Niestety pojawia się w bardzo młodych egzemplarzach - była montowana od roku 2017.

Oferta diesli była zdecydowanie węższa. Używana Skoda Rapid może otrzymać przede wszystkim jednostkę 1.6 TDI. Ta występowała w wersji o mocy 90, 105 lub 115 koni mechanicznych. Najsłabszy wariant oferuje najgorszą dynamikę - rozpędza liftbacka do pierwszej setki w 12 sekund. Z drugiej strony niemiecki diesel jest wyjątkowo oszczędny, a do tego raczej trwały. Najczęściej uszkadza się w nim zawór EGR, ewentualnie sterowanie zmienną geometrią łopatek w turbosprężarce. Wtryski common rail są trwałe, ale pod warunkiem że kierowca tankuje paliwo wysokiej jakości. W roku 2015 do oferty dołączył silnik 1.4 TDI. 3-cylindrowy diesel ma ograniczoną kulturę pracy. W zamian 90-konny wariant jest mocno oszczędny.

Używane: Skoda Rapid - prosta konstrukcja, proste zawieszenie

Używana Skoda Rapid czerpie płytę podłogową, o którą opierane były w Grupie Volkswagena przede wszystkim modele segmentu B. A to oznacza, że układ zawieszenia jest dość prosty. W przedniej osi pojawiają się kolumny McPhersona. W tylnej belka skrętna. Resorowanie pracuje hałaśliwie, z drugiej strony jest trwałe. Elementy montowane przy przednich kołach bez wymiany pokonują co najmniej 100 - 120 tysięcy kilometrów. Tuleje belki pozwalają na przejechanie 30 - 50 tysięcy kilometrów więcej. Co z właściwościami jezdnymi? Układ kierowniczy nie jest przesadnie precyzyjny. Zawieszenie pracuje dość sztywno.

Zobacz również: Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Zadbana, używana Skoda Rapid nie powinna być źródłem dużej ilości awarii. W modelach zdarzają się mimo wszystko usterki np. modułów poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa czy poduszek pod skrzynią biegów. Poza tym mechanicy muszą naprawiać uszkodzenia wiązek elektrycznych lub wymieniać sprzęgło kompresora klimatyzacji. Podczas zakupu egzemplarza używanego warto wnikliwie przyjrzeć się też przekładni dwusprzęgłowej DSG. Ta po pierwsze wymaga wymiany oleju co 60 tysięcy kilometrów. Po drugie już przy przebiegu 150 - 200 tysięcy kilometrów będzie wymagać remontu układu sprzęgieł. Koszt to co najmniej 3 tysiące złotych.

Oferta używanej Skody Rapid na rynku wtórnym jest szeroka. To jednak nie zmienia faktu, że znalezienie egzemplarza idealnego może nie być łatwym zadaniem. Bo co z tego, że ceny aut zaczynają się już od 20 tysięcy złotych, skoro modele za tą kwotę mają przebiegi oscylujące w granicy 200 - 300 tysięcy kilometrów i poflotową historię. Co to oznacza? Wysoki stopień zużycia części i wyposażenie składające się głównie z kompletu poduszek, manualnej klimatyzacji i radia. Za egzemplarz 3-letni trzeba zapłacić co najmniej 26 - 27 tysięcy złotych. Ceny aut młodych pną się do góry bardzo szybko.

Używane: Skoda Rapid - podsumowanie:

Używane Skoda Rapid to po prostu samochód. To tani środek transportu, który zabierze na pokład cztery osoby i zaoferuje im duży bagażnik. Nie, nie prowadzi się wyśmienicie, a jakość materiałów jest raczej niska. Z drugiej strony ma naprawdę rozsądne koszty eksploatacji, a zadbane egzemplarze rzadko się psują. Czy warto zatem ją kupić? Jeżeli kierowca nie wymaga dużo od motoryzacji, używany Rapid z pewnością będzie ciekawą opcją.

Używane: Skoda Rapid - dane techniczne producenta:

  • Skoda Rapid - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.0 TSI 95 KM 160 Nm 11,0 s. 187 km/h 4,5
1.0 TSI 110 KM 200 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,6
1.2 MPI 75 KM 112 Nm 13,9 s. 175 km/h 5,8
1.2 TSI 86 KM 160 Nm 11,8 s. 183 km/h 5,1
1.2 TSI 90 KM 160 Nm 11,2 s. 186 km/h 4,7
1.2 TSI 105 KM 175 Nm 10,3 s. 195 km/h 5,4
1.2 TSI 110 KM 175 Nm 9,8 s. 200 km/h 4,9
1.4 TSI 122 KM 200 Nm 9,5 s. 206 km/h 5,8
1.4 TSI 125 KM 200 Nm 9,0 s. 208 km/h 4,8
  • Skoda Rapid - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w l na 100 km
1.4 TDI 90 KM 230 Nm 11,7 s. 185 km/h 3,6
1.6 TDI 90 KM 230 Nm 12,0 s. 184 km/h 4,4
1.6 TDI 105 KM 250 Nm 10,6 s. 190 km/h 4,4
1.6 TDI 115 KM 250 Nm 10,0 s. 201 km/h 4,2

Używane: Skoda Rapid - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 17 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 64 zł
  • filtr kabinowy - od 21 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 441 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 84 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 52 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 49 zł
  • szczęki hamulcowe - od 61 zł
  • bęben hamulcowy - od 116 zł
  • łącznik stabilizatora - od 22 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • amortyzator - od 138 zł
  • sprzęgło komplet - od 869 zł
  • koło dwumasowe - od 589 zł
  • zawór EGR - od 728 zł

W tylnej części kabiny Skody Rapid Spaceback nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni m.in. dzięki wysoko poprowadzonej linii dachu.
Skoda
Bagażnik Skody Rapid Spaceback ma objętość astronomicznych, jak na tę klasę pojazdów 550l, a jego wykorzystanie ułatwia duży otwór załadunku.
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM
Skoda
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 KM 2016
Skoda
Siedziska foteli kierowcy i przedniego pasażera Rapida Spaceback są wystarczająco obszerne, a oparcie odpowiednio wyprofilowane.
Skoda
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.