REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Seat Altea XL 1.6 CNG: 18 metrów w bagażniku

Maciej Medyj
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód
Seat Altea XL 1.6 CNG - przód

REKLAMA

REKLAMA

Altea jaka jest każdy widzi. Projekt, niegdyś rewolucyjny, zdążył się już opatrzeć, w Genewie Seat pokazał nową wersję po liftingu, więc po co ją testować? Powód schowany jest pod maską i w bagażniku.

REKLAMA

Jest nim instalacja CNG (Compressed Natural Gas). Rodzinna XL-ka z silnikiem benzynowym 1.6 jeździ na gaz taki sam, jak ten, z którego korzystamy w domowych kuchenkach - ziemny wysokometanowy. Pierwsze samochody osobowe napędzane tym paliwem pojawiły się już kilkanaście lat temu, ale od tamtej pory nie dokonał się żaden duży postęp. Powodem jest kłopotliwy transport i magazynowanie gazu, który występuje w postaci lotnej, co wpływa również na konieczność stosowania większych zbiorników.

REKLAMA

Gaz ziemny jest bardziej kaloryczny od popularnego LPG, a nawet od benzyny, więc teoretycznie nie powinien wpływać na zmniejszenie osiągów silnika. Jeżdżąc Alteą nie zauważyłem praktycznie żadnej różnicy w reakcji na pedał przyspieszenia, gdy instalacja po rozgrzaniu silnika na benzynie automatycznie przełączała się na CNG. Auto w obu przypadkach było tak samo ociężałe - do masy własnej doszło dodatkowe 100 kilko, bo tyle ważą trzy butle na gaz umieszczone w bagażniku. Stojąc w korku wyczuwając moment przełączenia, sygnalizowany przez metaliczne trzaski dochodzące gdzieś z tylnych rejonów kabiny, musiałem dodawać nieco gazu, żeby silnik nie zgasł na wolnych obrotach. Instalacja wymagała więc regulacji, którą ponoć należy przeprowadzać stosunkowo często, żeby nie być na przykład otrąbionym pod światłami na skrzyżowaniu.

Zobacz też: Opinie kierowców o Seat Altea

REKLAMA

Wracając jeszcze do samej Altei - kabina jest przestronna, siedzenia wygodne, z trzymaniem bocznym nawet na tylnej kanapie. Deska rozdzielcza ma wystający kokpit o nieregularnym kształcie z rogiem lubiącym gryźć w kolano. Kierownica ma pełną regulację w obu płaszczyznach, jest gruba i dobrze leży w dłoniach. Elementy sterowania pokładową elektroniką i wentylacją są pod ręką, będąc w większości gałkami, więc do ich obsługi nie trzeba angażować wzroku, który powinien koncentrować się na drodze, a nie zawsze się to udaje, bo wyświetlacz radia jest stosunkowo nisko. Panel centralny nie jest więc mocną stroną Altei.

W Warszawie stacja oferująca CNG jest jedna - na terenie gazowni przy ulicy Kasprzaka. Metr sześcienny gazu kosztuje nieco ponad 2 złote, do zbiorników wchodzi 18 metrów poddanych sprężeniu. Taka ilość paliwa wystarcza na przejechanie 230 - 250 kilometrów. Po przeliczeniu kosztów okazuje się, że wychodzi 4 razy taniej od benzyny. Altea ma jeszcze tę przewagę nad samochodami z fabryczną instalacją gazową, że ma normalnych rozmiarów bak na benzynę, więc śmiało można nią opuścić miasto i nie szukać stacji CNG w trasie, co jest póki co bezcelowe, ani nie tankować co 100 kilometrów standardowego paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Suzuki SX4: wszystko czy nic?

Instalacja CNG kosztuje 8,5 tysiąca złotych, z czego połowę stanowi cena samych butli - po 1,5 tysiąca za sztukę. Warto, bo w przeciwieństwie do zbiorników LPG te mają dożywotnią gwarancję. Czerwone XL-ki w oznakowaniach Wawa-TAXI jeżdżą po stolicy w cyklu 24-godzinnym i wożą nic nie podejrzewających klientów - mało który wie, na jakie nietypowe paliwo jest taryfa, którą podróżuje.

Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - bok
Seat Altea XL 1.6 CNG - tył
Seat Altea XL 1.6 CNG - przednie fotele
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - tylna kanapa
Seat Altea XL 1.6 CNG - zegary
Seat Altea XL 1.6 CNG - panel środkowy
Seat Altea XL 1.6 CNG - drążek zmiany biegów
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - deska rozdzielcza
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - bagażnik
Seat Altea XL 1.6 CNG - butle z gazem
Seat Altea XL 1.6 CNG - silnik
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

REKLAMA

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA