reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > LPG > Auto na gaz CNG: jak to działa, czy to się opłaca?

Auto na gaz CNG: jak to działa, czy to się opłaca?

Gaz ziemny w samochodzie - czyli instalacja CNG - to tanie choć niepopularne w Polsce paliwo. Jakie są jego największe wady i zalety? Czy montowanie instalacji CNG jest opłacalne?

W Polsce króluje niepodzielnie gaz LPG. Dlaczego? Bo jest tańszy od benzyny, przeróbki są stosunkowo proste i można oszczędzić nawet kilkaset złotych rocznie W tej ostatniej konkurencji – oszczędzaniu – gaz ziemny, czyli gaz CNG jest jednak jeszcze lepszy.

Wszystko przez to, że sprężony gaz ziemny, bo tym jest CNG, jest jeszcze tańszy od propanu butanu. Ponieważ jest on sprzężony, a nie ciekły kupuje się go na kilogramy, a nie litry – jak to wszystko przeliczymy to wyjdzie, że... Przejechanie 100 kilometrów na CNG kosztuje około 15 złotych. I mówimy tu o cyklu miejskim – nie mieszanym. CNG jest przy tym ekologiczny i bezpieczny w takim samym stopniu jak LPG.

Zobacz również: Jak zamontować LPG i nie zniszczyć samochodu?

Jeśli fabryka dała... Czemu nie!

Jedynym problemem z CNG jest tak naprawdę sama instalacja. Sprężony pod wysokim ciśnieniem gaz potrzebuje specjalnych butli. Cylindry takie ważą nawet po kilkanaście kilogramów sztuka i nie ma mowy, żeby bardziej ograniczyć ich wagę. Zatem – TO PRAWDA – samochody z CNG są cięższe i mają słabsze osiągi... To spowodowane jest również mniejszą kalorycznością takiego paliwa.

Co ciekawe te mankamenty większości producentów aut nie przeszkadzają. Fabryczne, w pełni zintegrowane (nawet ze wskaźnikiem paliwa) instalacje na gaz ziemny montuje w swoich niektórych modelach fiat, volvo, ford, opel, seat, a nawet mercedes! Wybór jest stosunkowo duży nawet na rynku wtórnym i i co warto podkreślić są to auta tańsze niż uważane za najtańsze w eksploatacji diesle.

Zobacz też: Auto na gaz LPG – jak przygotować się do zimy?

Przeróbka ograniczonej użyteczności

Jeśli jednak nasze auto nie zostało wyposażone w instalacje CNG w fabryce przeróbka może się okazać kłopotliwa, droga i... uciążliwa.

O ciężkich i dużych butlach (które zabiorą 2/3 pojemności bagażnika) już wspomnieliśmy, do tego dochodzi jeszcze odpowiednie zabezpieczenie termiczne zaworów przy butlach. To kosztowne, ale ważne w zimie, ponieważ woda potrafi je blokować. Instalacja ogrzewania w polskich warunkach może być konieczna.

Pamiętajmy również, że instalacje gazu CNG to instalacje wtryskowe! Gazu musi być bezpośrednio dostarczany do cylindrów. To oznacza, że odpada problem plastikowego kolektora, ale również trzeba się liczyć, ze koszty instalacji najniższe nie są. W końcu... Tankowanie... To właśnie ta największa uciążliwość. Wcale nie chodzi przy tym, ze jest ono długotrwałe (trwa około 5 do 10 minut) tylko o to, ze w Polsce nie ma takich stacji. Dowód... w Warszawie są dwa miejsca gdzie można zatankować CNG!

Zobacz również: Jak często wymieniać świece zapłonowe w samochodzie z LPG?

Zalety CNG:

- cena gazu
- bardzo niskie koszty przejechanego kilometra
- ekologia
- stosunkowo prosta obsługa

Wady CNG:

- wielkość i waga instalacji (przez butle)
- bardzo mała ilość miejsc, gdzie można tankować gaz CNG w Polsce

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Własne

Tagi

gaz, lpg, silnik

Zdjęcia

Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia
Sprężony gaz ziemny czyli CNG, jest tańszy od propanu butanu (LPG) Fot. Fotolia

Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami129.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Patrycja Majzner

Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama