Kategorie

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai Ioniq
Hyundai
Nowy Hyundai Ioniq może występować z trzema rodzajami napędu – jako hybryda, hybryda Plug-In oraz w wersji elektrycznej. Producent z dumą podkreślał możliwość wyboru aż trzech alternatywnych napędów dla jednego modelu. Podczas jazd testowych przekonaliśmy się, że to nie jedyna cecha Ioniq, z której Hyundai może być dumny.

Sezon rozkwitu samochodów hybrydowych trwa. Co ciekawe, rosnąca popularność samochodów hybrydowych nie wynika tylko ze stale rozszerzanej oferty rynkowej. Od niedawna, ogromnie wzrosło zainteresowanie samochodami hybrydowymi na rynku wtórnym. Zwłaszcza wśród taksówkarzy.

Nic dziwnego, bo przez lata obecności na rynku hybrydy udowodniły swoją wysoką niezawodność i to, że są tanie w eksploatacji. Biorąc pod uwagę powyższe, dodatkowe profity z użytkowania samochodu hybrydowego (różne w zależności od konkretnego miasta) typu bezpłatne parkowanie, czy możliwość poruszania się w strefach ograniczonego ruchu są tzw. wisienką na torcie.

Ale jest także druga strona medalu. Choć znikoma awaryjność i niskie koszty eksploatacji hybryd są bezsprzeczne, to jednak użytkujący je kierowcy musieli pogodzić się ze zwiększoną masą pojazdu (m.in. koniczność zastosowania ciężkich akumulatorów) i przesuniętym środkiem ciężkości, co przekłada się na gorsze właściwości jezdne, zwłaszcza podczas jazdy po zakrętach. Ponadto hybrydy zazwyczaj mają niezbyt duży bagażnik, a także są wyposażone w irytujące w działaniu bezstopniowe przekładnie.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Więcej informacji na temat Hyundaia możesz znaleźć tutaj

Nowy Hyundai Ioniq – nowa jakość hybryd?

Nowy Hyundai Ioniq jest dowodem na to, że Koreańczycy z uwagą wsłuchali się w opinie użytkowników samochodów hybrydowych i postanowili wyeliminować większość niedogodności towarzyszących ich użytkowaniu.

Jednym z priorytetów było ograniczenie masy pojazdu i obniżenie środka ciężkości. W tym celu zastosowano m.in. maskę silnika i pokrywę bagażnika wykonane z aluminium, a także lekkie (waga ok. 30 kg) akumulatory zasilające układ hybrydowy.

Tym samym nowy Hyundai Ioniq w wersji Hybryd waży 1370 kg przy wymiarach – 447 cm dł, 182 cm szer., 145 cm wys., co jak na auto hybrydowe jest dobrym wynikiem.

Co więcej, w Ioniq zastosowano także rozwiązanie znane z dużo droższych konstrukcji hybrydowych – dwusprzęgłową automatyczną przekładnię zamiast przekładni bezstopniowej. To z kolei skutkuje większą przyjemnością z jazdy.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – wrażenia z jazdy

Wspomniane obniżenie masy pojazdu i środka ciężkości przełożyło się na właściwości jezdne. Podczas jazdy Ioniq, kierowca nie ma wrażenia ociężałości konstrukcji. Nawet podczas hamowania, gdy uaktywnia się system odzyskiwania energii, prowadzący nie ma wrażenia, że hamulce są dużo mniej efektywne niż w przypadku pojazdów z tradycyjnym napędem.

Hybrydowy Hyundai zaskakująco dobrze radzi sobie z tłumieniem nierówności. Zawieszenie pracuje cicho i sprężyście. Co więcej, podczas jazdy po zakrętach auto zachowuje się w sposób przewidywalny i bardzo zbliżony do pojazdów z konwencjonalnym źródłem napędu.

Składowymi układu hybrydowego są silnik benzynowy 1.6 GDI Kappa, który rozwija moc maksymalną 105 KM przy 5700 obr./min i maksymalny moment obrotowy 147 Nm przy 4000 obr./min. oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM. Moc całego układu została ustalona na 141 KM osiągane przy 5700 obr./min, a maksymalny moment obrotowy osiągany przez układ to 265 Nm na pierwszym biegu oraz 235 Nm na wyższych przełożeniach.

Według danych producenta Ioniq Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 s i osiąga maksymalną prędkość 180 km/h.

Hbrydowy Hyundai może poruszać się z wykorzystaniem tylko silnika elektrycznego do prędkości 120 km/h. Rzeczywiście, podczas pierwszych jazd testowych, pojazd korzystał głównie z napędu elektrycznego wykorzystując silnik spalinowy do doładowywania baterii (gdy zaszła taka konieczność podczas jazdy jednostajnej) lub w przypadku nagłego przyspieszania albo podjazdów pod wzniesienia.

Zobacz też: Nowa KIA Niro - crossover z napędem hybrydowym

Choć sześciostopniowa przekładnia wykazuje zwłokę w reakcji na gaz, pojazd sprawnie nabiera prędkości także w warunkach autostradowych. Cieszy wyciszenie przedziału pasażerskiego, zwłaszcza podczas jazdy z wysokimi prędkościami. To m.in. zasługa niskiego współczynnika oporu powietrza o wartości CX-0,24.

Oczywiście efektywność konstrukcji hybrydowej uwidacznia się dopiero podczas jazdy w warunkach miejskich. Bo choć Ioniq pod względem komfortu i jakości prowadzenia jest odpowiednim pojazdem także do podróży w trasie, to jednak podczas jazdy prędkością ok. 140 km/h zużycie paliwa może być wyższe niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem. Niemniej w gęstym ruchu miejskim (także na krótkich dystansach) nie jest trudne osiągnięcie wyniku „spalania” na poziomie poniżej 5 l benzyny na 100 km.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Niewątpliwie zaletą Ioniq jest przestronność wnętrza. Zwłaszcza w przedniej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem. Na tylnej kanapie wysocy pasażerowie mogą zahaczać fryzurą o podsufitkę, niemniej na pewno nie zabraknie im przestrzeni w okolicach kolan.

Cieszy design kokpitu. Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są dobrej jakości ale te którymi wykończono boczki drzwi to prefabrykaty, które zadowolą osoby dbające o środowisko ale esteci mogą mieć do nich zastrzeżenia.

Bagażnik opisywanego Hyundaia ma objętość 443 l.

Nowy Hyundai Ioniq – podsumowanie

Najnowsza hybryda koreańskiej marki przyciąga wzrok niebanalną stylizacją nadwozia, co w przypadku pojazdu tego typu jest atutem. Ponadto Ioniq jest samochodem komfortowym i przypomina w prowadzeniu auto z konwencjonalnym napędem, co należy zanotować jako duży plus. To co może w przypadku Ioniq razić to użyte do wykończenia przedziału pasażerskiego prefabrykaty oraz zbyt mała ilość przestrzeni dostępna nad głowami wysokich pasażerów podróżujących na tylnej kanapie.

Nieźle Ioniq wypada pod względem ceny. Podstawowy model hybrydowy kosztuje 99 900 zł.

Hyundai Ioniq

Hyundai

Nowy Hyundai Ioniq – dane techniczne

Silnik spalinowy
Typ KAPPA 1.6 ATKINSON GDI 
Pojemność skokowa 1,580 cc
Średnica i skok tłoka 72 X 97 mm
Stopień kompresji 13.0
Moc 105 KM @ 5,700 rpm
Moment obrotowy 147 Nm @ 4,000 rpm 
Silnik elektryczny
Typ Silnik synchroniczny ze stałymi magnesami 
Moc maksymalna (kW/KM) 32 kW / 43.5 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 170 Nm
Bateria
Typ Litowo-jonowo-polimerowa
Pojemność (kWh) 1.56 kWh
Moc dostarczona (kW) 42 kW
Napięcie (V) 240 V
System Output
Moc maksymalna (kW /KM) 104 kW/141 KM
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 265 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-do-100 km/h 10.8 sekund*
Spalanie w cyklu mieszanym (l/100 km) 3.4 l/100 km*
Emisja CO2 w cyklu mieszanym  79 g/km*
*W zależności od wersji i zastosowanych opon
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Hyundai Ioniq
Hyundai
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.