REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe Audi A5: Systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi
Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą.. Fot. Audi

REKLAMA

REKLAMA

Systemy wspierające kierowcę w Audi A5 wykorzystują różne technologie aby uczynić jazdę jeszcze bezpieczniejszą. W najnowszej generacji Audi A5 niektóre z nich rozszerzono o nowe funkcje.

Jedną z nowości, która obecnie znajduje się w wyposażeniu seryjnym jest nowy system informacji kierowcy zalecający przerwę na odpoczynek. Na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów system rozpoznaje zmęczenie prowadzącego pojazd i odpowiednio go ostrzega.

REKLAMA

Adaptive cruise control

Jako opcję Audi oferuje system adaptive cruise control (ACC) rozszerzony o nowe, ważne funkcje. Radarowy tempomat utrzymuje stałą odległość do jadącego z przodu pojazdu przyspieszając lub przyhamowując w zakresie prędkości od 30 do 200 km/h, przy czym w pewnych granicach samodzielnie zmniejsza prędkość. Kierowca ma możliwość ustawienia czterech stopni pracy systemu – od komfortowego po sportowy. Odległość do jadącego z przodu pojazdu można również ustawić w czterech stopniach.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowe Audi A5 Coupe

Audi braking quard

Audi braking quard jest połączony z ACC. Jeżeli czujniki radarowe rozpoznają niebezpieczeństwo najechania na inny pojazd, system ostrzeże kierowcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od sytuacji wybrany zostanie jeden ze stopni ostrzeżenia. Pierwszy stopień to sygnał dźwiękowy i czerwona lampka na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy, jednocześnie wypełniany jest wstępnie układ hamulcowy, a okładziny hamulcowe zostają przysunięte do tarcz, aby hamowanie nastąpiło bez żadnego opóźnienia.

Jeżeli kierowca pozostanie bierny, następuje drugi stopień ostrzeżenia, czyli krótkie przyhamowanie powodujące szarpnięcie. Gdy kierowca teraz zahamuje ale wciśnie pedał zbyt słabo, hydrauliczny asystent hamowania zwiększy siłę odpowiednio do sytuacji. W przypadku całkowitego braku reakcji ze strony kierowcy system samodzielnie częściowo przyhamuje (ok. 3 m/s2).

Przy prędkościach poniżej 30 km/h system w krytycznej sytuacji hamuje samodzielnie z pełną siłą, obojętnie czy samochód przed A5 porusza się czy stoi. Pełne hamowanie pozwala w niektórych sytuacjach uniknąć wypadku, a jeżeli to niemożliwe - znacznie obniża prędkość, przy jakiej dojdzie do zderzenia.

Zobacz też: Pierwsza jazda Audi Q3: oferta dla wymagających

Audi side assist

Audi side assist rozpoczyna pracę przy prędkości 30 km/h. Radarowe czujniki z tyłu nadzorują sytuację za A5. Jeżeli inny pojazd porusza się w tak zwanym martwym polu widzenia lub zbliża się szybko od tyłu, w obudowie lusterek zewnętrznych zapali się żółta dioda. Jeśli kierowca mimo wszystko włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas ruchu, dioda zapali się jaśniej i zacznie migać z dużą częstotliwością. Takiego sygnału praktycznie nie można nie zauważyć.

Active lane assist

REKLAMA

Nowym systemem w rodzinie A5 jest Audi active lane assist, załączający się przy prędkości 65 km/h. Kamera przy lusterku wewnętrznym rejestruje linie na nawierzchni wyznaczającej pas ruchu. Gdy A5 zbliży się do którejś z linii bez włączonego kierunkowskazu, system pomoże kierowcy wrócić na właściwy tor przez lekką ingerencję w elektromechaniczny układ kierowniczy.

Kierowca określa w MMI, kiedy ma nastąpić ingerencja systemu i czy ma być połączona z wibracjami kierownicy. W przypadku wyboru ustawienia „późno”, system zacznie działać tuż przed przejechaniem linii ograniczającej pas ruchu. Zadaniem systemu jest przede wszystkim zapobieganie przypadkowemu wjechaniu na drugi pas, na przykład w wyniku nieuwagi. Jeżeli kierowca wybierze ustawienie „wcześnie”, Audi active lane assist będzie w sposób ciągły utrzymywał samochód na środku pasa ruchu. Nowa generacja asystenta utrzymania pasa ruchu odciąża kierowcę i znacznie poprawia komfort prowadzenia A5.

Zobacz też: Nowe Audi A6 Avant: 2011

Parkowanie

Jeżeli chodzi o wygodne parkowanie, Audi oferuje różne opcje. Najbardziej rozbudowany jest system ułatwiający parkowanie z kamerą wsteczną. Poprzez obiektyw „rybie oko” obserwuje ona obszar za samochodem. Odpowiednie oprogramowanie usuwa zniekształcenia, a obraz z kamery jest wyświetlany na monitorze MMI, razem z liniami i płaszczyznami pomocniczymi ułatwiającymi kierowcy parkowanie.

Asystent świateł drogowych

Asystent świateł drogowych zmienia automatycznie światła drogowe na mijania i odwrotnie.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Audi A6 3.0 TDI - Przewaga dzięki technice?

Audi drive select

Do opcji hightech w Audi A5 należy system dynamiki jazdy Audi drive select. Za jego pomocą kierowca może wpływać na charakterystykę pedału przyspieszenia, obroty przełączania biegów przekładni automatycznej i siłę wspomagania układu kierowniczego. System pracuje w trybach comfort, auto, dynamic i efficiency; ten ostatni stanowi nowość i obejmuje także układ klimatyzacji oraz opcjonalne systemy adaptive cruise control albo układ regulacji prędkości i wspomaga kierowcę podczas szczególnie efektywnej jazdy.

Zobacz też: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jeżeli A5 jest wyposażone w system nawigacji MMI, do dyspozycji jest jeszcze tryb individual – w tym przypadku kierowca może w określonych granicach samodzielnie utworzyć swój własny ulubiony profil. Regulacji za pośrednictwem Audi drive select podlegają także opcjonalne komponenty: sportowy mechanizm różnicowy (w 3.0 TDI quattro, 3.0 TSI quattro i S5), regulacja amortyzatorów i układu kierowniczego.

Zobacz też: Nowy Ford Focus: systemy bezpieczeństwa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA