REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa

Jakub Tujaka
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen
Volkswagen Tiguan Fot. Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen Tiguan po faceliftingu to jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie aut nie tylko w swoim segmencie, ale i w całej gamie modelowej Volkswagena. Poniżej przedstawiamy opis systemów, które wspomagają kierowcę nowego Volkswagena Tiguana.

REKLAMA

System rozpoznawania zmęczenia kierowcy: System ten rejestruje spadek koncentracji kierującego pojazdem i przez 5 sekund ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i optycznym zaleceniem przerwania jazdy na wyświetlaczu komputera. Jeżeli w ciągu następnych 15 minut kierowca nie zrobi sobie przerwy, ostrzeżenie zostanie powtórzone. Jak stwierdzono, 25 procent wszystkich wypadków na autostradzie – szczególnie na długich i monotonnych odcinkach – spowodowane jest zmęczeniem kierowcy. A temu właśnie zapobiega montowany w Tiguanach system.

REKLAMA

Dynamic Light Assist plus diodowe światła dzienne: Nowością w Tiguanie są także maskowane stałe światła drogowe o nazwie Dynamic Light Assist. Manualna zmiana świateł drogowych na mijania i odwrotnie z Dynamic Light Assist nie jest konieczna. Zamiast tego przy prędkości powyżej 65 km/h światła drogowe włączają się automatycznie i pozostają aktywne przez cały czas. Funkcjonuje to na następującej zasadzie: na podstawie sygnałów z kamery wbudowanej za przednią szybą moduły świateł drogowych – w tym przypadku są to reflektory bi-ksenonowe (wraz z seryjnym doświetlaniem zakrętów i diodowymi światłami dziennymi) są przesłaniane indywidualnie tylko w tych miejscach, w których według systemu mogłoby dojść do oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu między reflektorem z żarnikiem ksenonowym DS3 (bezrtęciowym) a soczewką zamontowana jest przesłona. W połączeniu z odpowiednim bocznym pochyleniem samego modułu (jak w funkcji doświetlania zakrętów) oraz indywidualnym sterowaniem lewym i prawym reflektorem dodatkowa geometria przesłony pozwala zamaskować źródło światła. Wyeliminowane zostaje oślepianie nadjeżdżających z przeciwka lub jadących przed Tiguanem kierowców. Dzięki przedniej kamerze moduł sterowania doświetlaniem zakrętów rozpoznaje dokładną pozycję jadącego z przodu pojazdu i przy prędkości powyżej 60 km/h „przesuwa“ bez przesłaniania stożek światła na wysokość jego tylnego zderzaka lub z boku pojazdu poruszającego się przed Tiguanem.

Zobacz również: Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan

Light Assist: Dla Tiguanów z konwencjonalnymi reflektorami halogenowymi dostępna jest uproszczona wersja automatycznej regulacji świateł drogowych – Light Assist. W tym przypadku kamera, również na podstawie źródeł światła, rozpoznaje nadjeżdżające z przeciwka samochody, a system zmienia automatycznie światła z drogowych na mijania. Przy prędkości 60 km/h automatycznie aktywowane lub dezaktywowane są światła drogowe, co oznacza dla kierowców znaczny plus pod względem komfortu i bezpieczeństwa.

REKLAMA

Park Assist, generacja II: W przeciwieństwie do Park Assist pierwszej generacji, który pozwalał wyłącznie na parkowanie równolegle do osi drogi, najnowszy asystent parkowania umożliwia także parkowanie pod kątem prostym do jezdni. System można aktywować przyciskiem na konsoli środkowej przy prędkości maksymalnie 40 km/h. Kierowca wybiera kierunkowskazem stronę, po której chce zaparkować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gdy Park Assist przy pomocy swoich 12 czujników ultradźwiękowych (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony (zasięg 4,5 metra) znajdzie wystarczająco dużą lukę, można rozpocząć parkowanie: kierowca włącza wsteczny bieg i musi tylko dodawać gaz i hamować. Kierowaniem zajmuje się Volkswagen Tiguan. Kierowcy pomagają akustyczne sygnały i wskazówki wizualne na wyświetlaczu komputera. Przy parkowaniu Park Assist redukuje prędkość do 7 km/h. Kierowca odpowiedzialny jest tylko za hamowanie, ponieważ nowa funkcja hamowania przez Park Assist nie w każdym przypadku zapobiega uderzeniu w przeszkodę.

Cały system został zoptymalizowany w porównaniu z pierwszą generacją: Park Assist w ramach możliwości technicznych potrafi zaparkować w wyjątkowo małych lukach (długość samochodu plus
80 centymetrów, wcześniej – plus 140 centymetrów), na zakrętach, na krawężnikach oraz między drzewami czy innymi przeszkodami. Także przy opuszczaniu miejsca parkingowego Park Assist radzi sobie nawet wtedy, gdy jest bardzo ciasno. Jeżeli przed samochodem jest co najmniej 50 centymetrów wolnej przestrzeni, system pomoże kierowcy wyjechać z miejsca, gdzie zaparkował.

Lane Assist: System ułatwiający utrzymanie pasa ruchu Lane Assist samodzielnie zmienia kierunek jazdy, gdy stwierdzi, że samochód w sposób niezamierzony może opuścić pas ruchu. Jeżeli kierowca włączy kierunkowskaz, aby świadomie zmienić pas, Lane Assist przestaje działać. Do aktywacji systemu służy komputer pokładowy MFA Plus. Po uruchomieniu Lane Assist będzie włączał się automatycznie przy prędkości powyżej 65 km/h. Kamera umieszczona w stopce wewnętrznego lusterka rejestruje oznaczenia na jezdni. Nie odgrywa przy tym żadnej roli, czy są to linie ciągłe, czy przerywane. Ponadto Lane Assist działa także w nocy. Niestety, jest nieskuteczny, jeżeli na jezdni nie ma oznakowania.

Zobacz również: Nowy Golf w wersji cabrio

Aktywność Lane Assist sygnalizowana jest na tablicy rozdzielczej żółtym symbolem jezdni. Gdy tylko kamera namierzy odpowiednie oznakowanie poziome, symbol zmieni kolor na zielony. Teraz system jest w pełni aktywny. Gdy stwierdzi, że samochód opuszcza swój pas ruchu, skręci lekko koła w przeciwnym kierunku. Co ważne, skręt ten wykonywany jest bardzo delikatnie i płynnie. Kierowca może zawsze zaingerować w działanie Lane Assist. System nie reaguje, gdy kierowca przed przejechaniem linii oddzielającej pasy ruchu włączy kierunkowskaz.

Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC: Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC oferuje trzy programy: Normal, Sport i Comfort. Sport i Comfort włączane są przyciskiem z prawej strony dźwigni zmiany biegów. Adaptacyjna regulacja zawieszenia w sposób ciągły poprawia właściwości jezdne samochodu, ponieważ tłumienie jest stale dostosowywane do nawierzchni i sytuacji na drodze.

Zagłówki zoptymalizowane pod kątem bezpieczeństwa z regulacją w osi poziomej: W połączeniu z pakietem komfortowych siedzeń lub skórzaną tapicerką Vienna przednie zagłówki są regulowane nie tylko na wysokość, lecz także posiadają regulację poziomą. Zewnętrzną część tych nowych zagłówków można przesunąć do przodu, bliżej głowy, co w przypadku zderzenia zmniejsza ryzyko urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA