Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cadillac XLR-V

Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze fot. Cadillac
Cadillac XLR-V to luksusowy roadster o sportowym charakterze, wyposażony w 450-konny silnik V8 ze sprężarką mechaniczną.

Cadillac XLR-V, dostępny w Europie od kwietnia 2007, w doskonałym stylu dołącza do rosnącego grona luksusowych modeli sportowej serii V. Silnik V8 Northstar z mechaniczną turbosprężarką osiąga moc 331 kW (450 KM), w połączeniu z umieszczoną z tyłu automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów, rozpędza XLR-V od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w 4,7 sekundy.

Mierzący 4,51 m długości i 1,84 m szerokości Cadillac XLR-V wzorowany jest na legendarnym samochodzie koncepcyjnym Evoq, który odmienił oblicze firmy Cadillac. Cadillac XLR-V to połączenie wyrazistego i śmiałego wzornictwa z luksusem i zaawansowaną technologią. Dodając do tego tylny napęd i rozkład masy pojazdu między osiami w proporcji 50:50, otrzymamy doskonale wyważony pojazd o niespotykanej dynamice i wysokich osiągach.

Silnik Northstar ze sprężarką mechaniczną

Sercem Cadillaca XLR-V jest silnik o pojemności 4,4 litra wyposażony w sprężarkę mechaniczną i chłodnicę powietrza doładowującego. Silnik V8 z układem podwójnych, umieszczonych w głowicy wałków rozrządu o nazwie Northstar V8 S.C. (Supercharged – ze sprężarką mechaniczną) rozwija moc 331 kW (450 KM) przy 6400 obr./min. i dysponuje momentem obrotowym 561 Nm przy 3900 obr./min. 90% maksymalnej wartości momentu obrotowego uzyskuje w zakresie prędkości obrotowych od 2200 obr./min. do 6000 obr./min., dzięki czemu Cadillac XLR-V posiada niezwykłe osiągi.

Zobacz też: Pancerny Cadillac Baracka Obamy

Doładowany silnik Northstar V8 dysponuje wyższą o 124 KM (91 kW) mocą od wersji wolnossącej, a wydajność powyżej 100 KM uzyskiwanych z jednego litra pojemności czyni go jednym z najbardziej efektywnych silników V8 na świecie.

Silnik Northstar V8 S.C. z dwoma wałkami rozrządu umieszczonymi w głowicy posiada układ zmiennych faz rozrządu, któremu zawdzięcza wysokie osiągi, zachowując przy tym odpowiedni stopień wyrafinowania i kultury pracy kojarzony z luksusową marką. Gwałtownie rosnąca krzywa momentu obrotowego sięga poziomu o 138 Nm wyższego niż w przypadku jednostki podstawowej. Dzięki temu Cadillac XLR-V dołączył do elitarnej grupy pojazdów rozpędzających się od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 5 sekund. Warto zaznaczyć, że rekordowo duże przyspieszenia są cechą charakteryzującą wszystkich modeli serii V.

Układ dolotowy i układ wydechowy

Układ dolotowy w Cadillacu XLR-V został zmodyfikowany pod kątem zwiększonego zapotrzebowania na powietrze zarówno potężnego silnika jak i sprężarki mechanicznej. Dzięki temu ilość powietrza dostarczanego do silnika i do sprężarki wzrosła o 30%. Wlot powietrza znajdujący się nad chłodnicą dostarcza powietrze do silnika. Z kolei do sprężarki mechanicznej powietrze doprowadzane jest dwoma przewodami, łączącymi się w jeden tuż przed wejściem do urządzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie jednego masowego czujnika przepływu powietrza.

Układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie obniżyć wewnętrzne opory przepływu. Kształt każdego z przewodów doprowadzających powietrze do sprężarki został zoptymalizowany, aby ograniczyć jej głośność i poziom wibracji. W konsekwencji, powstał układ dolotowy o przyjemnej barwie dźwięku.

Zobacz też: Test Volvo S80 T6: ognisty rydwan

Układ wydechowy Cadillaca XLR-V posiada specjalnie zaprojektowany tłumik łączący w sobie cechy tłumika tradycyjnego i sportowego. Aby zachować niski poziom głośności podczas codziennej eksploatacji samochodu, układ wydechowy składa się z wielu komór odpowiednio tłumiących dźwięk pracy silnika. Podczas sportowej jazdy otwiera się, uruchamiany podciśnieniowo, zawór recyrkulacji spalin umożliwiając swobodny obieg gazów wylotowych. W obudowie zaworu znajduje się szereg otworów ułatwiających przepływ spalin przez układ wydechowy. W efekcie obniżono ciśnienie gazów wylotowych oraz zwiększono moc silnika.

Automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów

Silnik Northstar V8 SC Cadillaca XLR-V współpracuje z automatyczną, sześciobiegową skrzynią biegów Hydra-Matic 6L80. W modelu XLR-V nowa, automatyczna skrzynia biegów została umieszczona po raz pierwszy w tylnej części pojazdu. Skrzynia płynnie przełącza biegi nawet pod dużym obciążeniem i jest sterowana za pomocą 32-bitowego modułu elektronicznego pozwalającego na uzyskanie szybkiej zmiany przełożeń. Dodatkowo, szeroki zakres przełożeń wpłynął na poprawę przyspieszeń i obniżenie zużycia paliwa.

Automatyczna skrzynia biegów typ 6L80 posiada sterownik, w którym umieszczono optymalizujące jej pracę moduły: Performance Algorithm Shifting (PAS), Performance Algorithm Liftfoot (PAL) oraz Driver Shift Control (DSC). Moduł PAS umożliwia szybką redukcję biegu podczas jazdy z zamkniętą przepustnicą w zakręcie lub w poślizgu bocznym. Takie działanie obniża ciśnienie w przekładni hydrokinetycznej pozwalając na jego płynny wzrost w momencie ponownego otwarcia przepustnicy. Moduł PAL ogranicza zmiany biegu na wyższy, utrzymując stały bieg podczas jazdy w zakręcie z zamkniętą przepustnicą. Moduł DSC pozwala kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów.

Płynną zmianę biegów w Cadillacu XLR-V osiągnięto dzięki elektronicznemu sterowaniu silnikiem i skrzynią biegów. Podczas zmiany biegów moc silnika zostaje zmniejszona, aby zaraz po wejściu na kolejne przełożenie wzrosnąć. Dzięki temu zmiany biegów są praktycznie niezauważalne.

Sportowe podwozie

Zmiany w podwoziu modelu Cadillac XLR-V polegały na zwiększeniu wydajności układu hamulcowego, zmianie charakterystyki zawieszenia, powiększeniu średnic przedniego i tylnego drążka stabilizatora, usztywnieniu tulei elementów zawieszenia i zwiększeniu rozmiarów kół i opon. Oprócz tych zmian, zastosowano dodatkowe chłodnice oleju układu wspomagania i układu kierowniczego oraz pompę oleju o wyższej wydajności.

Najbardziej zauważalne są zmiany w układzie hamulcowym. W związku z wysoką mocą jednostki napędowej i sportowymi właściwościami jezdnymi Cadillac XLR-V musi zapewniać dużą siłę hamowania oraz płynne i niezmiennie skuteczne działanie. Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali układ hamulcowy stosowany w modelu Z51 Corvette, z dużymi, wentylowanymi tarczami hamulcowymi i sportowymi okładzinami. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340mm, tylne 330 mm. Grubość tarcz hamulcowych została zwiększona tak, by poprawić ich zdolność odprowadzania ciepła. Przednie zaciski posiadają konstrukcję dwutłoczkową, a tylne wyposażono w jeden.

Aktywne zawieszenie w Cadillacu XLR-V zastało poddane modyfikacjom mającym na celu osiągnięcie właściwości jezdnych porównywalnych do osiągów sportowego roadstera z doładowanym silnikiem. Zadaniem układu aktywnego zawieszenia jest utrzymywanie nadwozia w jednej płaszczyźnie. Dzięki znacznemu ograniczeniu sił działających na nadwozie pojazdu, kierowca może liczyć na komfortową, w pełni kontrolowaną jazdę.

Zmiana charakterystyki układu sterującego pracą zawieszenia w połączeniu ze sztywniejszym przednim i tylnym drążkiem stabilizatora oraz wzmocnionymi tulejami tylnego zawieszenia przyniosła poprawę właściwości jezdnych modelu Cadillacu XLR-V w porównaniu z wersją podstawową XLR. Inną, charakterystyczną cechą samochodów z serii V jest czterokanałowy system stabilizacji toru jazdy (StabiliTrak), posiadający cztery tryby pracy, w tym dla entuzjastów jazdy sportowej, tryb „wyczynowy”. W trybie sportowym układ sterowania tylko w niewielkim stopniu wpływa na w zachowanie samochodu na drodze.

Średnica kół i szerokość opon zostały powiększone, aby zapewnić lepszą przyczepność. Przednie opony mają rozmiar 235/45R19, natomiast tylne 255/40R19. Opony dostarczane przez firmę Pirelli posiadają budowę „run-flat”, pozwalającą na jazdę bez powietrza.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.