REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup używanego silnika – koszt i opłacalność inwestycji

Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Nowoczesne silniki wcale nie są bardziej solidne niż ich odpowiednicy z lat 90-tych. Wręcz przeciwnie, ich awarie są poważniejsze a koszty napraw gigantyczne.
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Kupno używanego silnika to często jedyny sposób na ograniczenie kosztów napraw zniszczonego lub wyeksploatowanego silnika. Kiedy opłaca się kupić używany silnik? Na co zwrócić trzeba baczną uwagę?

Czy opłaca się kupić używany silnik?

Wydawać by się mogło, że silniki w nowoczesnych autach są bezawaryjne. Czasy kiedy auto stało rozebrane cały tydzień w warsztacie lub na domowym podwórku w oczekiwaniu na niedzielny wyjazd z rodziną bezpowrotnie minęły. Ale czy na pewno?

REKLAMA

Najbardziej niezawodne silniki powstawały w latach 90-tych XX wieku. Do najtrwalszych zaliczano jednostki napędowe Hondy, Toyoty, Mazdy, Suzuki i Volkswagena. Silniki te w większości przypadków potrafiły pokonać 500 tys. km bez awarii, co w dobie dzisiejszych małolitrażowych jednostek z turbodoładowaniem (zarówno benzynowych i jak diesla) wydaje się być czymś niespotykanym. Silniki VW z serii TSI cierpią na szereg poważnych usterek (pękające tłoki, rozciągające się łańcuchy rozrządu, zużycie oleju przekraczające 0,5 litra na 1000 km), także diesel Toyoty 2.0 D-4D (seria 1AD i 2AD) miały poważne problemy chociażby z uszczelką pod głowicą. Oprócz tego wzrost skomplikowania konstrukcji nowoczesnych diesli sprawił, że kupno używanego auta z silnikiem wysokoprężnym jest obarczone ryzykiem wysokich kosztów napraw.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Obrócone panewki, pęknięty blok silnika, spalanie oleju...

Lista potencjalnych usterek, które trapią nowoczesne silniki jest tak duża, że czasem jedynym wyjściem jest zakup drugiego silnika. Najgorsze awarie dotyczą ogromnego zużycia oleju i niesprawności układu wtryskowego. Poza tym pękające głowice (np. 2.0 TDI) czy obrócone panewki korbowe (VW 1.9 TDI BXE czy Renault 1.9 dCi) praktycznie zawsze oznaczają konieczność wymiany jednostki napędowej.

Nowy silnik - cena

Zakup nowego silnika to wydatek min. 15 000 zł. Przeciętny diesel to ok. 25 tys. zł. Nie dziwi zatem ogromna podaż na rynku jednostek używanych. Pochodzą one najczęściej albo z pojazdów importowanych z Wielkiej Brytanii, albo z krajowych rozbitków. Nie brakuje także motorów pochodzących z kradzieży aut. Zainteresowanie jest ogromne. Astronomiczne ceny nowych części często uniemożliwiają naprawę auta w ASO.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używany silnik - kompletny czy tylko "słupek"?

Przy zakupie używanego silnika musimy określić czego dokładnie potrzebujemy. Na internetowych aukcjach znaleźć bowiem można zarówno „słupki” czyli same silniki bez osprzętu (alternatora, rozrusznika, kolektorów itd.), turbosprężarki czy układu zasilania paliwem (wtryskiwaczy, pomp paliwa), jak i kompletne silniki (z turbodoładowaniem i układem paliwowym, ale też bez osprzętu).

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Koszt używanego silnika

W moim zestawieniu zawarłem ceny zarówno silników kompletnych, jak i samych „słupków”. Jeśli silnik nasz uległ np. zatarciu, ale turbina i wtryskiwacze są sprawne wtedy warto poszukać „gołego” silnika, a sprawne elementy z naszej jednostki napędowej przełożyć do nowego silnika.

silnik cena (Allegro.pl)
Opel 1.7 DTI 75 KM (Y17DT) 800-3000 zł
Renault 1.5 dCi (K9K) 1600-4000 zł
Renault 1.9 dCi (F9Q) 1400-5000 zł
Toyota 2.0 D-4D 126 KM  2000-6000 zł
VW 1.4 TSI 122 KM (CAXA) 2200-8500 zł
VW 1.9 TDI 105 KM (BXE) 1900- 5000 zł
VW 2.0 TFSI 200 KM (CBF) 1500-7600 zł

opracowanie: Kamil Fraszkiewicz, źródło: www.allegro.pl

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Koszt wymiany silnika

Koszt wymiany jednostki napędowej jest bardzo zróżnicowany. Przeciętny mechanik bierze za tą usługę 500-1200 zł. Wszystko zależy od tego jak duży jest silniki, jak skomplikowana jest to operacja oraz jak szeroki jest zakres prac dodatkowych. Bardzo często osoby, które sprzedają używane jednostki napędowe oferują także ich montaż. Rozwiązanie to pozwala od razu sprawdzić w jakim stanie jest silnik i czy w ogóle działa.

Silnik 1.4 TSI CAXA jest bardzo awaryjny.
VW
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

REKLAMA

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

REKLAMA