REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Fiat Tipo 1.3 Multijet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Przestronny sedan z dużym bagażnikiem w rozsądnej cenie - oto marzenie wielu kierowców na świecie, w tym także tych z Polski. Nowy Fiat Tipo wydaje się idealnie wpisywać w te wymagania. Czy tak jest w rzeczywistości?

Fiat Tipo wraca na rynek!

Po 20 latach nieobecności, na rynek znowu powraca Fiat Tipo. Tym razem nowy model będzie oferowany pod jedną nazwą w trzech wersjach nadwoziowych – hatchback, kombi i sedan. My mieliśmy okazję sprawdzić tę ostatnią, która zadebiutowała na rynku jako pierwsza.

REKLAMA

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Mierzący ponad 4,5 metra włoski sedan imponuje dużym bagażnikiem (520 l), sporym rozstawem osi (2636 mm) i relatywnie niską ceną (podstawowa wersja z klimatyzacją kosztuje ok. 43 tys. zł). Dobre proporcje nadwozia w połączeniu z chromowanymi dodatkami oraz dużymi, aż 17-calowymi felgami nadają autu atrakcyjny, elegancki wygląd.

Zobacz też: Test Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 85 KM

Wnętrze włoskiej limuzyny imponuje przede wszystkim ponad przeciętną przestronnością. W obu rzędach siedzeń wygodnie będzie czterem wysokim pasażerom o wzroście ok. 185 cm. Co prawda lekko opadająca linia dachu może co wyższym z nich nieco przeszkadzać w trakcie poruszania głową na boki, ale nie powinno to wpłynąć negatywnie na komfort podróżowania. Tym bardziej, że zarówno z przodu jak i z tyłu dostępne są całkiem niezłe podłokietniki (choć ten z tyłu mógłby być masywniejszy). Przednie siedzenia są zaskakująco wygodne. Mają długo siedziska i solidne wyprofilowane oparcia boczne.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Biorąc pod uwagę cenę Fiata Tipo to jakość zastosowanych materiałów należy uznać za niezłą lub nawet dobrą. Co prawda poza górną częścią deski rozdzielczej, wszystkie inne plastiki są raczej twarde, ale w większości samochodów konkurencji można w ogóle nie uświadczyć nawet fragmentu miękkiego tworzywa. Pozytywne wrażenie w tej kwestii to na pewno też efekt zastosowania skórzanej kierownicy, która jest wyjątkowo przyjemna w dotyku oraz miękkich podłokietników na drzwiach i pomiędzy fotelami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Peugeot 301 1.2 VTI 72KM: największy z najtańszych

Tipo przekonuje do siebie także czytelnymi zegarami o ciekawej grafice, rozbudowanym komputerem pokładowym czy wygodnie sterowaną i dość cicho pracującą klimatyzacją. Także lewarek skrzyni biegów umieszczony  blisko kierowcy to duży plus tego auta. Szkoda, że przy tym wszystkim Fiat nie zdecydował się na większy ekran systemu nawigacyjnego (5”), który jak na dzisiejsze standardy jest dość mały. Co więcej sam system nie zachwyca też szybkością działania oraz jakością wyświetlanej grafiki.

Układ kierowniczy

Mocną stroną nowego Fiata Tipo jest jego układ kierowniczy. Pracuje płynnie, dość lekko i całkiem precyzyjnie. Na tle starszych rozwiązań Fiata wyróżnia się brakiem charakterystycznego luzu w centralnym położeniu kierownicy. Sprawia wrażenie należycie dopracowanego. Niektórym kierowcom może jednak brakować bardziej bezpośredniego przełożenia.

Silniki

Gama silników Fiata Tipo obejmuje dwa wolnossące silniki benzynowe i dwa diesle. Nam przypadł w udziale test wersji wysokoprężną jednostką napędową 1.3 MultiJet o mocy 95 KM. Najmocniejszą jego stroną jest niskie zużycie paliwa. W mieście nie ma problemu, aby osiągnąć wynik na poziomie 5,8 l/100 km. Nawet przy dynamiczniejszej jeździe trudno zmusić go, aby przekroczył 7,0l/100 km. Na trasie spalanie oscyluje w zakresie od 4,6 do 5,5 l w zależności od stylu jazdy. 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Osiągi Tipo z tym silnikiem są wystarczające do codziennej jazdy, o ile poruszamy się z prędkościami do 110km/h i głównie w dwie osoby. Przy komplecie pasażerów wyprzedzanie staje się manewrem dość wymagającym. Słabsze osiągi Tipo mogą być efektem zastosowania, opcjonalnych, dość dużych rozmiarów kół o średnicy 17-cali, na które założono opony w rozmiarze 225/45.Cieszy za to dobrze pracująca skrzynia biegów, którą obsługuje się lekko i przyjemnie. Szkoda tylko, że ma ona jedynie pięć biegów, gdyż w trakcie jazdy autostradowej w kabinie zaczyna się robić głośno, a wysokie obroty silnika podnoszą zużycie paliwa do ok. 7,3 l/100 km. Dynamicznej jeździe sprzyja naprawdę niezły układ hamulcowy. Choć pod względem technicznym nie robi on raczej wrażenia, to jego skuteczność jest naprawdę zadowalająca.

Zawieszenie

Zawieszenie Fiata Tipo oparto z przodu na kolumnach MacPhersona, a z tyłu na belce skrętnej. Proste i niezwykle popularne w tej klasie rozwiązanie sprawdza się także w Fiacie Tipo. Auto nieźle wybiera drobne nierówności, jest stabilne przy wysokich prędkościach i pracuje bardzo cicho. W zakrętach nadwozie potrafi się dość wyraźnie przechylić na jedną ze stron, ale nie wpływa to specjalnie na pewność prowadzenia. W szykanach auto lubi jednak odgryźć się dość wyraźną podsterownością. Komfortowo zestrojone podwozie dobrze pasuje do charakteru auta.

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Fiat Tipo 1.3 MultiJet

Kamil Fraszkiewicz

Cena i wyposażenie

Największą zaletą Fiata Tipo jest tak naprawdę świetny stosunek ceny do jakości. Auto, które trafiło do naszej redakcji to topowa wersja Lounge z silnikiem Diesla 1.3 MultiJet doposażona prawie we wszystko co możliwe (manualna klimatyzacja, nawigacja GPS, pełna elektryka, radio, 17-calowe felgi). Jej cena to 70 tys. zł. Biorąc poda uwagę wielkość auta, możliwości transportowe, wyposażenie oraz przyzwoitą jakość wykonania, cena w mojej opinii uczciwa. Oczywiście entuzjaści miękkich plastików i dynamicznych sedanów mogą kręcić nosem, ale trudno o nowe auto tej wielkości za takie pieniądze. Osobiście kosztem dodatkowego wyposażenia (np. nawigacji) wyposażyłbym Tipo w mocniejszy silnik Diesla 1.6 MultiJet o mocy 120 KM. To opcja szczególnie interesująca dla kogoś, kto często jeździ w trasy z pasażerami lub dużym bagażem. Debiut Tipo to jedno z ważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych i wcale się temu nie dziwię.

Fiat Tipo: zalety

  • przestronna kabina
  • duży bagażnik
  • wygodne fotele
  • dobre wyposażenie w standardzie
  • niezłe wyciszenie kabiny
  • ekonomiczny silnik Diesla 1.3
  • komfortowo zestrojone zawieszenie
  • bardzo dobry układ kierowniczy

Fiat Tipo: wady

  • przeciętne osiągi
  • tylko 5-stopniowa skrzynia biegów
  • sporo twardych plastików w kabinie
  • przeciętnej wielkości otwór załadunkowy bagażnika
  • powolna nawigacja 

Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Fiat Tipo 1.3 MultiJet
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA