REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015

Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

W czasach, w których klienci na Starym Kontynencie ostrożniej niż kiedyś wydają zarobione pieniądze, konkurencja w segmencie B się zaostrzyła. A KIA Rio jest bez wątpienia jedną z najciekawszych ofert na rynku.

Mimo że gospodarki najbogatszych krajów europejskich mają się lepiej niż w czasach kryzysu finansowego, zachodnie społeczeństwa z większą pokorą podchodzą do wydawania zarobionych pieniędzy. I o ile w czasach przed kryzysem najpopularniejszym segmentem pojazdów w bogatszej części Europy był C, o tyle dziś dużo większe znaczenie ma segment B.

REKLAMA

Inwestycje producentów samochodów w segment B widać chociażby po coraz lepszej ofercie w zakresie wyposażenia opcjonalnego małych pojazdów. Jeszcze niedawno taki dodatek jak reflektory ksenonowe był zarezerwowane co najmniej dla pojazdów klasy kompaktowej, a dziś da się go zamówić do mniejszych samochodów i to popularnych marek.

Zobacz też: Test KIA Optima Hybrid - oszczędna limuzyna

Poczynania europejskich gigantów motoryzacyjnych od dłuższego czasu bacznie obserwują koncerny z Korei Południowej w tym KIA, która wraz z siostrzanym Hyundaiem rozwija się w imponującym tempie. Postęp jest tak duży, że koreańskie samochody bez kompleksów rywalizują o klientów na wymagającym rynku europejskim z popularnymi markami wywodzącymi się ze Starego Kontynentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A silnym graczem, którego wystawiła KIA do walki w segmencie B jest Rio.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - europejski szyk

Koreańczycy konsekwentnie budują swoją pozycję na światowym rynku motoryzacyjnym, a kamieniem milowym tego przedsięwzięcia była gigantyczna inwestycja w europejską siedzibę i centrum designu we Frankfurcie nad Menem.

Od tamtej pory wygląd najnowszych modeli KII trafia w gusta Europejczyków. Nie inaczej jest z Rio.

Model jest dostępny jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback oraz w wersji sedan. Przy czym ta ostatnia wariacja sprzedaje się w ilościach śladowych. Nic dziwnego, bo Rio w wersji pięciodrzwiowej wygląda świetnie. Zwłaszcza, gdy wyposażymy ją w kosztujący 4000 zł pakiet obejmujący siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich, tempomat, „zegary” Supervision oraz podgrzewane kierownicę i fotele przednie.

Od pośredniej wersji wyposażeniowej M, mała KIA jest wyposażona w reflektory ze światłami do jazdy dziennej wykonanymi w technologii LED, co dodatkowo podnosi atrakcyjność auta.

Ale nawet w podstawowej odmianie ze stalowymi piętnastocalowymi felgami i plastikowymi kołpakami, Rio zwraca uwagę zgrabną bryłą i ładną kolorystyką.

Jeszcze lepiej auto prezentuje się w środku. Ładny design kokpitu idzie w parze z dobrej jakości materiałami zastosowanymi we wnętrzu. Całość rozplanowana jest logicznie.

REKLAMA

Recenzowana KIA została wyposażona m.in. w system nawigacji satelitarnej z siedmioletnim planem aktualizacji map, siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym oraz kamerą cofania za 2500 zł (2900 zł w podstawowej wersji wyposażeniowej). W najbogatszej wersji wyposażeniowej XL, w wyposażeniu standardowym znalazła się automatyczna klimatyzacja z funkcją chłodzenia schowka. W wersji pośredniej L producent bez konieczności dopłaty oferuje klimatyzację manualną, również z funkcją chłodzenia schowka. W wersji najuboższej, manualna klimatyzacja wymaga dopłaty 2500 zł.

Poza niezłym wyposażeniem i dobrej jakości materiałami wyposażeniowymi cieszy przestronność przedziału pasażerskiego Rio. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, nawet podczas wielogodzinnych podróży. Z tyłu wygodnie będą podróżowały dwie osoby o wzroście do 185 cm.

Bagażnik Kii Rio ma objętość 288 l. To, jak na tę klasę pojazdu sporo. Dla porównania, Suzuki Swift ma bagażnik o objętości 211 l, Ford Fiesta o pojemności 281 l, a Opel Corsa o pojemności 265 l.

Zobacz też: Pierwsza jazda Kia Sorento 2015 2.2 CRDi 200 KM aut.

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - napęd/układ jezdny

W gamie napędowej Kii Rio znalazły się cztery silniki. Dwa benzynowe (1.2/84 KM i 1.4/109 KM) oraz dwa silniki wysokoprężne (1.1/75 KM i 1.4/90 KM).

Do redakcyjnej recenzji trafiła najdynamiczniejsza odmiana pięciodrzwiowego hatchbacka, benzynowa wersja o mocy 109 KM.

Według danych producenta, ważące ok. 1000 kg auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s i może się rozpędzić do 185 km/h.

Wolnossący silnik Kii charakterystyką pracy przypomina klasyczne jednostki benzynowe. Auto bardzo leniwie nabiera prędkości w dolnych zakresach obrotów, a robi się znacznie żwawsze powyżej 3500 obr./min.

Oznacza to m.in., że każdy manewr wyprzedzania musi być poprzedzony redukcją przełożenia.

REKLAMA

Cieszy fakt, że producent zdecydował się zastosować sześciobiegową przekładnię. W efekcie podczas podróży po autostradzie z prędkościami znacznie przekraczającymi 100 km/h kierowca ma możliwość znacznej redukcji obrotów silnika, co przekłada się na niższy hałas w kabinie i niższe zużycie paliwa.

Osoby, które mają zamiar wykorzystywać Kię, również jako pojazd wakacyjny, muszą mieć na uwadze, że autem się najwygodniej podróżuje do prędkości 135 km/h. Gdy jedziemy szybciej w kabinie robi się już zbyt głośno, co na dłuższą metę jest męczące.

Cieszy za to niskie zużycie paliwa. Podczas jazdy w trasie Rio zużywa średnio 6,3 l benzyny na 100 km. W ruchu miejskim zużycie paliwa rośnie do 6,8 l/100 km.

Ulice miast to miejsce, w którym koreański maluch czuje się najlepiej. Pomijając wspomniane niskie „spalanie”, najwięcej zalet pojazdu uwidacznia się właśnie w ruchu miejskim. Wtedy ospałość w dolnych zakresach obrotów jest nieistotna, a słabe wyciszenie wnętrza przy 140 km/h przestaje mieć znaczenie. Tym bardziej, że w dolnych zakresach obrotów jednostka napędowa Rio pracuje bardzo cicho. Co więcej, miękko zestrojone zawieszenie doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności, a lekko działający układ kierowniczy ułatwia parkingowe manewry.

Zobacz też: Test Kia Soul II 1.6 GDI 132 KM: zdecydowana poprawa

Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - podsumowanie

Kia od dłuższego czasu wyróżnia się (oprócz siedmioletniej gwarancji) sprytnie skalkulowaną ceną. Nie inaczej jest w przypadku Rio. Nie uwzględniając czasowych promocji konkurentów, mała Kia jest sporo tańsza od pozostałych modeli ze średniej półki. Podstawowa wersja pięciodrzwiowej Rio ze 109 konnym silnikiem kosztuje 46 490 zł. Najbogatsza odmiana wyposażeniowa (z manualną skrzynią biegów) jest droższa o 9 tys. zł. Biorąc pod uwagę fakt, że w najdroższa wersja jest wyposażona nawet w automatyczną klimatyzację, przednie i tylne lampy LED, czy światła z funkcją doświetlania zakrętów, trzeba przyznać że oferta jest atrakcyjna.

KIA Rio 1.4 109 KM 2015 - dane techniczne

KIA Rio 1.4/109 KM DOHC CVVT
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1396 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 109 KM/6300 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 137 Nm/4200 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 288 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 405/172/145,5 cm
Rozstaw osi 257 cm
V-max 183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 s
Zużycie paliwa* 7,2/4,5/5,5 l/100 km
Cena od 46 490 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
Tomasz Korniejew
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Test KIA Rio 1.4 109 KM 2015
KIA
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

REKLAMA

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA