Porsche Boxster S 981: duch motosportu
W erze samochodów osobowych, budowanych w oparciu o rygorystyczne wytyczne norm emisji spalin, do lamusa odchodzą pojazdy sportowe o prawdziwym, rasowym charakterze. Ich magię zabija nie tylko niezwykle skuteczny i przekonujący downsizing silników, ale i niezrozumiałe oczekiwania klientów wobec aut, którzy żądają od sportowej maszyny wysokich osiągów i komfortu godnego limuzyny. W rezultacie powstają auta pokroju BMW 435i – niezwykle szybkie, zadziwiająco komfortowe i wyposażone w najnowsze zdobycze techniki, ale pozbawione tego podniecającego charakteru, który dawniej potrafił tak silnie ekscytować fanów motoryzacji. Istotą samochodu sportowego są bowiem emocje jakie potrafi on wzbudzić u prowadzącego, a nie jego moc czy prędkość jakie zdolny jest osiągnąć.
reklama
reklama
Pełny obaw o powtórkę historii z BMW 435i z niepokojem wyczekiwałem chwili gdy odbiorę udostępnione naszej redakcji do testu Porsche Boxster S. Jednak gdy na tyłach stuttgarckiego salonu dostrzegłem czarno-bordowy kabriolet, negatywne emocje prysnęły niczym bańka mydlana.
Zobacz też: Test BMW 435i: przepiękna moc!
Niezwykle niskie (1271 mm), a przy tym szerokie (1801 mm) nadwozie Boxstera wręcz kipi detalami świadczącymi o jego ekstremalnym przeznaczeniu. Potężne boczne wloty powietrza kierujące jego strugę wprost do centralnie umieszczonego silnika, regulowany w zależności od prędkości tylny spoiler, fantastyczne czarne felgi i kontrastujące z nimi czerwone zaciski budzącego zachwyt układu hamulcowego, nie pozostawiają cienia wątpliwości, co do potencjału jaki drzemie w tym aucie. Porsche od lat doskonali model Boxster, a najnowsza generacja oznaczona liczbą 981 to jego zadecydowanie najbardziej zaawansowana technicznie postać. Mimo składanego dachu i wynikających z tego tytułu dodatkowych wzmocnień konstrukcji, Boxster S jest zaskakująco lekki, waży zaledwie 1350 kg. To zasługa m.in. stopów aluminium, z których wykonano drzwi auta oraz jego obie pokrywy bagażników.