Kategorie

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM

Tomasz Korniejew
Fiat Punto 2015
Fiat Punto 2015
Tomasz Korniejew
Fiat Punto to wciąż żyjąca legenda. Co dziś ma do zaoferowania model uchodzący niegdyś za najatrakcyjniejszy w swojej klasie? W teście Fiat Punto z silnikiem 1.3 Multijet o mocy 75 KM.

Trudno wskazać drugi model, który byłby tak długo oferowany na polskim rynku, jak Fiat Punto. Pomijając historię i zamieszanie jakie wywołało pojawienie się na rynku Punto I generacji, aktualna generacja modelu od momentu wprowadzenia na rynek w 2005 r. przeszła nie tylko liftingi ale również dwie zmiany nazw z Grande Punto na Punto Evo, by z powrotem nazywać się Punto.

Niemniej model przez lata obecności w sprzedaży zyskał duże grono sympatyków, a producent wciąż stara się przyciągnąć klientów poszukujących pojazdu z segmentu B.

Zobacz też: Test Opel Meriva 1.6 CDTI 136 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – wciąż pełen zalet?

Debiutujący na rynku Grande Punto przyciągał nabywców nie tylko atrakcyjnym wyglądem, lecz również bardzo przestronnym wnętrzem, w tym sporym przedziałem bagażowym.

Dziś rozmiary Punto już tak nie imponują. Przestronność wnętrza Fiata można określić jako przeciętną dla swojej klasy, podobnie do pojemności bagażnika, która wynosi 275 l. Co więcej, w dzisiejszych czasach „rzuca się w oczy” wysoki próg załadunku, czy średniej jak na dzisiejsze standardy materiały wykończeniowe.

Ale design deski rozdzielczej nadal cieszy oko choć zastosowane w niej monochromatyczne wyświetlacze odstają od współczesnych standardów.

Ffotele Punto są wygodne, a duże szyby boczne i pozycja, w jakiej siedzi kierowca zapewniają prowadzącemu dobrą widoczność w przód i na boki.

Stosunkowo mała tylna szyba utrudnia parkingowe manewry ale można temu zaradzić dokupując za 1000 zł tylne czujniki parkowania.

Zobacz też: Test Volkswagen Polo V 1.2 TSI 110 KM

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – mistrz oszczędności

W gamie napędowej Punto znajdują się dwa ośmiozaworowe silniki benzynowe – 1,2 l oraz 1,4 l oraz jedna, szesnastozaworowa jednostka wysokoprężna o pojemności 1,3 l i mocy maksymalnej 75 KM.

Reklama

Silnik nie wyróżnia się nadzwyczajną kulturą pracy. Jest dość głośny i stosunkowo wolno reaguje na wciskanie gazu ale wyróżnia go ponadprzeciętna oszczędność. Według danych producenta przyspieszające od 0 do 100 km/h w 13,6 s Punto zużywa w ruchu miejskim 5,2 l na 100 km.

W praktyce, poruszając się po zatłoczonym mieście z wykorzystaniem systemu Start&Stop bez problemu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 5,9 l oleju napędowego na 100 km.

Podczas jazdy w trasie „spalanie” spada do poziomu ok. 4,2 – 4,5 l/100 km, w zależności od tego, czy poruszamy się z prędkością ok. 100, czy 120 km/h.

A warto wspomnieć, że podczas autostradowych wojaży Fiat nie zachęca do przekraczania 130 km/h. Prędkość maksymalna opisywanej wersji Punto to według danych producenta 165 km/h, a pojazd został wyposażony w manualną pięciobiegową przekładnię. Zatem, gdy jedziemy szybciej niż z wspomnianą prędkością 130 km/h silnik staje na tyle słyszalny, że w dłuższej podróży jest to uciążliwe.

Ponadto do szybszej jazdy nie zachęcają mało sportowy układ kierowniczy oraz stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie.

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – warto?

Reklama

Nie ulega wątpliwości, że Fiat Punto się zestarzał. Pomijając wciąż atrakcyjną stylizację, za współczesnymi wymaganiami rynku nie nadąża choćby wyposażenie (brak wysokiej jakości wyświetlaczy, świateł do jazdy dziennej LED, podgrzewanych kierownicy czy przedniej szyby). A i nadwozie nie wydaje się już tak obszerne na tle konkurencji jak kilka lat temu.

Niemniej włoski maluch, to wciąż samochód, który sprawdzi się w roli codziennego transportu po mieście i choć konkurenci urośli, wciąż rodzina spakuje się do niego na wakacje. Jego niewątpliwymi zaletami są oszczędny silnik, niska cena zakupu i przede wszystkim popularność na polskim rynku, która znacznie obniży koszty eksploatacji i ewentualnych napraw.

Zobacz też: Test Nissan Note II 1.5 dCi: 3,6 l paliwa na 100 km!

 Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM – dane techniczne

FIAT PUNTO 1.3 MULTIJET 16V 75KM 
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 95 KM/4000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/1500 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 5-bieg.
Pojemność bagażnika 275 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 406,5/168,7/149 cm
Rozstaw osi 251 cm
V-max 178 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zużycie paliwa* 5,3/3,5/4,2 l/100 km
Cena od 53 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Mimo że od debiutu Fiata Punto minęło sporo czasu samochód wciąż wygląda dobrze.
Tomasz Korniejew
Test Fiat Punto 1.3 Multijet 16V 75 KM
Tomasz Korniejew
Szkoda, że w najnowszym Fiacie Punto nie można dokupić świateł w technologii LED.
Tomasz Korniejew
Tablica przyrządów Fiata Punto wciąż wygląda ładnie, ale jakość materiałów wykończeniowych mogłaby być wyższa.
Fiat
Fotele w Fiacie Punto są wygodne, tapicerka zwraca uwagę.
Fiat
Na tylnej kanapie Fiata Punto wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby.
Tomasz Korniejew
Bagażnik w Fiacie Punto ma 275 l pojemności. To niezły wynik, ale pakowanie utrudnia wysoki próg załadunku.
Tomasz Korniejew
Najciekawszym akcentem stylizacyjnym tylnej części nadwozia są lampy.
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.